Gå til innhold

endometriose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har det og kan fortelle meg litt om dette?

Hvordan det utarter seg og hvordan dem finner ut av det?

Veldig glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det behøver ikke utarte seg i det hele tatt. Men vanlige symptomer er ekstreme menstruasjonssmerter, større blødninger enn normalt, eggløsningssmerter, støtsmerter ved samleie og generelle bekkensmerter. Det er vanlig at disse symptomene forbedres under graviditet eller om man går på hormonell prevensjon.

Det er egentlig vev fra livmorslimhinnen som kommer på avveie, og dermed lager blodansamlinger andre steder enn de skal være. De kjenner ikke årsakene til at noen får det, men man kan være arvelig disponert. Forekommer i all hovedsak kun hos kvinner i fertil alder.

Endelig diagnose settes kun ved laparoskopi - kikkhullsoperasjon. Men man kan mistenke endometriose etter innvendig ultralyd dersom pasienten har typiske endometriosecyster eller man kan mistenke det på bakgrunn av symptomer.

De største konsekvensene er de nevnte smertene, som for noen kan være nærmest kroniske, og risikoen for nedsatt evne til å få barn.

Skrevet

Hi her

Lurte på om dette er noe de fleste fastleger burde vite om?

Jeg har i lang tid hatt plager og smerter som kan minne veldig om dette! Men jeg har vært fram og tilbake hos legen og hun vet ingenting... Hun har sendt meg videre til kirurgisk for hun mistenker det kan ha noe med magen min og ikke underlivet å gjøre.. Men etter å ha lest litt mer om dette så stemmer veldig mye med mine symptomer.. Er dette noe jeg burde ta opp på kirurgisk eller med fastlegen min igjen?

Er det noen her som har vært veldig plaget om som det går greit med nå? Eller er det noe jeg må leve med? Leste om det og det sto at kvinner med sterke smerter kanksje måtte operer vekk livmor.. Det gjør meg ikke noe (tror jeg) Jeg har 2 barn og vil ikke ha flere men er også veldig ung da, bare 25 og det kan jo være jeg ombestemmer meg..

Blir veldig glad for svar :)

Skrevet

Fastleger bør jo kjenne til sykdommen. Men det er en kjensgjerning at den er underdiagnostisert, og at man ofte bare får beskjed om at "ja, men alle har jo litt menstruasjonssmerter."

Du kan jo absolutt nevne det som et alternativ og høre hva legen sier. Og be om henvisning til gynekolog - har man cyster kan det ses på innvendig ultralyd.

Hysterektomi (fjerning av livmor) er siste utvei. Det er mange behandlinger som kan prøves før den tid.

Dersom du har kraftige symptomer i forbindelse med menssyklus, og disse blir bedre dersom du går sammenhengende på p-piller en stund, altså ikke har mensen i det hele tatt, er det sannsynlig at du har endometriose.

Skrevet

Takk for gode svar :)

Jeg har ikke vært spesielt plaget når jeg har mensen men har smerter hver dag :( Ikke like ille men jeg kjenner det hver dag og noen dager er det så vondt at jeg kan ikke rette meg ut. Har uregelmessige blødninger også. Og blør mye når jeg har mensen. Plagene begynte for ca 2 år siden og etter det siste svangerskapet ble de verre ( men var mye bedre under svangerskapet)

Var hos gynekologen og fikk innvendig ul og da hadde jeg masse cyster på eggstokkene men de var ikke farlige sa hun.

Jeg har også hormonspiral og merker ikke noen forskjell.

Leste at symptomene kan også være magesmerter og uregelmessige blødninger, tyngdefølelse ( det er jeg veldig plaget med ) og trett og slapp hvis en har mye smerter og at det gjerne er bedre når man er gravid og alt dette stemmer jo.. Skal på sykehuset på kirurgisk på fredag og skal nevne det da. Dette har bekymret meg lenge nå..

Skrevet

Grunn god nok til å ta det opp med legene i hvert fall. Skal de likevel inn og rote i magen på deg kirurgisk burde det være mulig å sjekke.

Mange cyster på eggstokkene får meg til å tenke på PCOS, da - men det vet jeg ikke så mye om. Både tretthet og uregelmessige blødninger er symptomer også på PCOS i hvert fall. Dog underlig at gynekologen ikke har nevnt det om hun fant stint av cyster på eggstokkene, selv om det forsåvidt er "ufarlig."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...