Gå til innhold

Er det noen som har sett nordlyset live???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så SINNSYKT lyst å se det. Hvordan var det er det anbefalt å reise for å se det og hvor ser vi det best?? Tror jammen meg jeg skal reise å se det for hvis ikke går jeg rundt og tenker nordlys hele tiden :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett det i Trondheim, men ser for meg at det er mye flottere lengre nord, som i Tromsø for eksempel.

Skrevet

Ehm ja det er nok ganske mange som sett nordlyset live... Bor man nord for polarsirkelen har man garantert sett det maaaaange ganger, men man kan også se det lenger sør i Norge men da må man gjerne opp i fjellet for få se det...(vekk fra byen og lyset) Vil anbefale deg å dra nordover en tur,masse fint å se der ja... Det er lettest å se når det er kaldt klart vær.. Kan jo kombinere det med f.eks hvalsafari???

Skrevet

Bor i Tromsø så jeg ser det så ofte at jeg ikke egentlig legger merke til det en gang. Men av og til når himmelen er full av dansende grønt, lilla og gult nordlys da må jeg bare stoppe opp og beundre det.

Har hytte på innlandet og der er det helt nydelig, for der er det ikke noe lys fra hus og by slik det er hjemme i Tromsø, så da blir det enda finere.

Tror det blir bra Nordlys i kveld, det er klart og kaldt, i alle fall var det det da jeg dro hjemmefra.

Skrevet

Har sett det mange ganger i Trondheim.

Men klart, om du reiser langt utpå vidda i Finnmark langt fra folk og lys vil jeg tro det er et helt magisk skue.

Dessverre er det som med midnattsolen, ingen garanti for at det dukker opp akkurat når du har bestilt ferie :-(

Har hatt noen ferieuker nordpå, men det har glimtet til med overskyet vær hver eneste gang, så midnattsol eller nordlys har jeg aldri sett der oppe ;-(

Skrevet

Jeg har sett nordlyset når jeg var liten og vi var på ferie nordover. Jeg og pappa har også sett nordlyset her på østlandet. Nærmere bestemt en natt vi var ute og kjørte forbi Skjetten (hvis det sier deg noe;). Ligger midt i mellom oslo og gardermoen.

Skrevet

Hehe, man vet man har dibbet for mye når man automatisk får ut fra at du mente om jeg hadde sett Northernlights (nicket) på ordentlig...:-p

For jeg har møtt henne nemlig, i USA ifjor.

Men så har jeg sett nordlys på ordentlig også da:-p

Skrevet

Er det en spesiell måned man burde reise på eller er det stort sett hele året??

Skrevet

Bodde i tromsø noen mnd på høsten/vinteren og da så jeg det flere ganger:) Det er helt nydelig!

Skrevet

Er født og oppvokst under nordlyset, og er like fasinert den dag idag:-) Du har best sjanse for å se det når det er en kald periode, og klarvær(som det da er når det er mange minus og stjerneklart) Troms og finmark er fine steder på se nordlys, og vil du ha en ekstra kul opplevelse tar du deg en Svalbardtur:-) Det er kun på vinteren, og mest fra slutten av november til januar, altså i mørketida.

Skrevet

Vi ser det jevnlig her i Tromsø, ja :-)

Ettersom nordlys bare vises på mørk himmel, nytter det ikke å prøve å se det om sommeren... da er det midnattsola som gjelder. Så, mellom november og februar er sikrest. Og så må det være klarvær, selvfølgelig. Og så vises det oftest mellom 19:00 og 23:00, av en eller annen grunn. Og så er det best å se det fra et sted uten så mye lysforurensing.

Det hender at astronomene sender ut "nordlysvarsel" noen dager etter at de har observert stor aktivitet på sola. Solpartiklene tar noen dager før de når jorda, nemlig :-)

Det er ganske fint når det er voldsomt...

Skrevet

Man an se nordlys i Oslo flere ganger i løpet av vinteren. Det er likevel mye flottere og hyppigere lenger nord i landet.

Skrevet

Eg har sett det mange gangar, og eg bur i Sogn og Fjordane;)

Vi ser det her kvar vinter, vi:) Men det er nok meir spektakulært lenger nord i landet. Her er det for det meste sånn grønfarge på det, men det har vore meir fargerikt innimellom, også.

Det er fasinerande å sjå på, ja:)

Skrevet

opplevce midnattsol i sommer, ferie i finnmark/sørøya. Lyst å være der på vinteren også å se nordlyset en gang :)

Skrevet

jeg har sett det når jeg bodde noen mnd for noen vintre siden i vikhammer (nabokommunen til trheim) hadde vanvittig fin utsikt over sjøen, og så nordlyset en kveld fra trappa! kjempefint! tidligere hadde jeg "bare" sett en fargekladd på himmelen, ikke skikkelig nordlys, men denne gangen var det full pakke, masse farger og bevegelse! utolig (iallefall for en søring, som meg!)

sikkert best å komme seg lenger nord en trheim, er vell et pluss å komme seg unna lys fra hus/trafikk også, men sikkert ikke et must..

Skrevet

Trodde virkelig man kunne se dette over hele landet, det er f.eks mye kaldere på østlandet enn på vestlandskysten der jeg bor, og her har vi nordlys ofte. Trenger ikke være spes kaldt heller, bare det er klart og under null et par dager kommer det. Men det er jo sterkere og mer fargerikt jo lenger nord man kommer da..

Skrevet

Nordlys?? Det ser vi da nesten daglig vinteren gjennom, så sant det er klarvær og kaldt!! Det er liksom helt daglidags. Har aldri tenkt over at andri aknskje aldri har sett det!

Men det ER vakkert!! NYDELIG er det. Når det flammer over hele himmelen i alle regnbuens farger, bare dusere, mattere i fargene. lilla isgrønt, blått gull.....

Bor i sør troms vi da.

Skrevet

Jeg har sett nordlyset mange ganger, både på Østlandet, her jeg bor i Trondheim, i Troms og i Finnmark.

Hvordan det ser ut, når det er "finest" avhenger av temperatur og at solvinden er kraftigere enn normalt, med store elektriske utladninger som slynger elektrisk ladete partikler mot Jorden.

Den fineste opplevelsen jeg har hatt med nordlys er på Østlandet faktisk, men hadde en kanonfin kveld i Pasvik (ved Kirkenes) i fjor høst også, da jeg og ei venninne lå ute på en brygge og så opp på nordlyset og tok en pils og en røyk... :))

Du spør også om man kan se det hele året; man kan altså ikke se det på sommeren, når det ikke er mørkt om natta ;)

Skrevet

Jada, ser det ofte på høsten og i vinterhalvåret. Sist høst var vi på overnatting på fjellet, månen speilte seg i vannet og nordlyset danset over hodene våre. Eneste ekstra lyskilde var fra bålet. Utrolig vakkert!

Skal man feriere her nordpå bør man gjøre det på vinteren. Dra på scooterur, overnatte på ishotellet, kjøre hundeslede..... :o)

Skrevet

Har sette det flere ganger i Troms. Vakkert og stemningsfullt:-)

Skrevet

Ja, har sett det mange ganger. Bor i Trøndelag. Synes å huske at det var mer av det da jeg var yngre. Da var det også skarpere og klarere. Utrolig flott å se. Selv om jeg synes det var litt skummelt da jeg var lita:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...