Slinky Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 dere bestiller dere ul time for å sjekke nakkefold. Hos oss ble det oppdaget fortykket nakkefold på en rutinesjekk, jeg var 39 år så det er da "lov" til å opplyse om dette. 'Det jeg ber dere om er å tenke over hvilke konsekvenser dette har for dere og barnet. Vær klar over på forhånd at dere da evt blir stillt overfor et valg, et valg som er ufattelig vanskelig. Vær forberedt er mitt ord til dere som ønsker å ta ul for dette, vær forberedt på å ta det mest vanskelige valget i ditt liv. Fordi det er helt ubeskrivelig vanskelig når man havner i den situasjonen. Og har man tenkt igjennom dette på forhånd så har man reflektert over hva som i værste fall kan hende. så TENK NØYE GJENNOM HVA DERE GÅR TIL....DET ER IKKE BARE BARE....jeg skjønner at man er engstelig og redd for hva fremtiden bringer, men bekymringer for barna har man resten av livet ...det er bare naturlig å ha....
Lykkelig gravid etter icsi Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Hvor mange cm var nakkefolden???
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Takk for fint innspill ja. Ble en tankevekker. Men,har du født ennå?Og var barnet født med noen missdannelser??
Snikskytteren er storebror! Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 hva menes med å sjekke nakkefold?
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Det er en ekstra nakkefold som man kan se på UL i uke 11-13 ca. (den er borte på ordinær ul i uke 18) det kan bety at babyen har ett kromosomfeil/eller avvik. Som feks downs syndrom. Det er ikke obligatorsik å sjekke den i Norge,heller egentlig ikke "lovelig" Jeg hadde tidlig UL på volvat i uke 8 og sa gjerne at jeg ville sjekke nakkefolden i uke 12.Da sa hun at hun egentlig ikke hadde lov til og sjekke det.Men, kom self til og hennvise meg om hun så noe feil.Men kalte det bare vanlig Ul sjekk. Må bet for tidlig UL selv da. Jeg skal ta Ul 16 des er da 13+0
Lillevenn33 Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Eeem, men man tar jo aldri abort bare pga nakkefolden! Man tar både blodprøver og fostervannsprøve før man tar noen som helst type avgjørelse. Mange friske barn har også fortykket nakkefold og ingen lege ville anbefalt abort bare pga fortykket nakkefold.
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Hmmm. Vi var på 3d ul i uke 11. Da sier ho ute i undersøkelsen at "ja, nakkefolden ser flott ut, den er på ca 0,7. Den skal ikkje være over 2,5. Vi hadde ikkje spurt om dette, men synes det var flott ho opplyst om det. Så vet vi det liksom. Regner med at det er endelig, og at det ikkje plutselig kan forrandre seg utover i svangerskapet???
Slinky Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2008 Hei ! jeg svarer alle jeg: Nakkefolden hennes var ca 3mm så den var fortykket. Vi tok morkakeprøve som viste flotte verdier. Ved senere ul så fant de også ut at hun hadde neseben som også er en viktig indikasjon på at det er bra. Hun ble i tillegg sjekket ekstra på en egen ultralyd mht hjerteproblematikk da fortykket nakkefold kan sees i fosterlivet til hjertesykebarn (sa de på RH). Hun er nå en flott jente på 3, men hun utredes ennå for evt syndrom. Både vi og legene mener det er noe med henne så derfor skal hun sjekkes videre. Har et lite hjerteproblem som hun ser ut til å vokse ifra seg. Fikk en kjempetøff start på livet, så det kan være derfor hun henger etter motorisk. Jeg mente ikke å si at man tar automatisk tar abort ved fortykket nakkefold, det jeg mente at man skal være veldig klar over at man kan bli stående ovenfor et evt valg hvis det viser deg å være noe galt med barnet. Jeg er fullstendig klar over at alle fakta må være sjekket, jeg har tross alt vært igjennom dette selv. Men jeg leser stadig om mange her som har lyst til å sjekke nakkefolden og da synes jeg de bør være klar over hva de går til. Man kan bli stillt overfor valget om morkake/fostervansprøve og det er viktig å være forberedt på det. Og som jeg sa tidligere jeg skjønner engstelsen man går igjennom ved svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå