Gå til innhold

Hva spiser dere på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv har jeg vokst opp med en mamma fra sørlandet og en pappa fra østlandet.

Så vi har hatt ribbe og juletorsk annethvert år hjemme hos meg:-)

Men etterhvert som det kom svigerbarn inn i familien forsvant torsken litt etter litt. For fisk på julaften spiser man visstnok ikke he he he.

Her har vi nå bare ribbe og medisterkaker/pølser. (og selvsagt tilbehøret.)

Kunne godt tenkt meg pinnekjøtt jeg da:-)

Men det kan jeg jo spise en av juledagene, eller på nyttårsaften også.

Men juletradisjoner tuller man ikke med:-DD

Men jeg savner juletorsken sånn innimellom altså.

Men hva spiser dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, litt forskjellig. Av og til ribbe, noen ganger pinnekjøtt, så har vi hatt svinestek og juletorsk og mange ganger kalkun. Desserten er som regel alltid den samme, fruktsalat med nøtter og krem. Broren min lager den og har gjort det siden han var 13...

Jeg har feiret jul i utlandet noen ganger, både sammen med familien og alene og da husker jeg ikke helt hva vi spiste. Sikkert ikke ribbe i hvert fall, he he. Det er ikke så nøye for meg, bare folka rundt bordet er trivelige :)

Skrevet

Julemiddagen over alle julemiddager er dyrestek(reinsdyrsteik for de uinnvidde; selv navnet er spesielt hos oss!) - mmmmmmm! Med mandelpoteter, rosenkål og viltsaus.

Og med overhengende fare for å tråkke på ømme juletær, så greier jeg ikke la være å si at den der ribbemiddagen, den har jeg aldri forstått meg på altså - ribbe er jo ikke så godt som skinkestek eller koteletter, og pølser og medisterkaker er jo blitt hverdagsmat, det nå? Hehe - men mannen min må ha det så det lages alltid to julemiddager her hos oss. Og til min lille fortvilelse liker alle revungene ribbemiddagen best....

Men desserten er vi enige om: vaniljeis med mammas hjemmelagde varme sjokoladesaus!

c",)

Skrevet

Mammas ribbe, hjemmelagde grove medisterkaker, medisterpølse og sosisser, potet, verdens beste saus (min, sier hun uten blygsel, men jeg er faktisk rå på brun saus:-) stekte epler og svisker, hjemmelaget surkål og rødkål...........................åhhhhhhhhh....................

I år har min bror bestemt at vi også skal ha pinnekjøtt, så her blir det nok mat.

1.juledag er den store matdagen i julen vår. Da er det mat i lange baner og alt man kan ha fantasi til......som på ekte Katthultsvis (Emil i Lønneberga)

Da spiser vi,skravler, synger og koser oss glugg i hel hele dagen og kvelden. Familie og venner:-) Herlig!!!!

Skrevet

Da jeg vokste opp sto det alltid lutefisk med tilbehør på menyen.Urkh...Å julepølser til di som ikke likte denne gelefisken...

men her er det ribbe for alle penga.Selv savner jeg disse gode bordene pappa alltid diska opp i jula.Han var virkelig flink med mat.Å julefrokost,julelunch,julekveldsmat var med.Alltid med all verdens pålegg som var hjemmelaga og innkjøpt.Å juleskinka,den savner jeg.Pynta med flagg og krydder....å mammas hjemmelaga marsipan....

huff,nå kom savnet for fullt her.

jaja,mat skal man ha,og mat skal det bli.Men aldri slik pappa laga det.For det er det ingen som greier få til ;o)

Skrevet

Er det ikke underlig hvordan dufter og mat kan minne oss om dem som ikke er her lenger? Sansene er på topp når det gjelder det visuelle og lukter ja:-)

Den glaserte juleskinka med kokt kålrot og grov sennep, hjemmelaget grovbrød og litt dressing og potetsalat på toppen.....det minner meg om søsteren min:-) Vi nøt det like mye hvert eneste år. Og iår skal jeg nyte det, med et smil om munn og vel vitende om at hun smiler sammen med meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...