Silje & prinsen<3 Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Jobber som hjelpepleier på et sykehjem! Det er helt krise for det er ikke folk! De er klar over at eg er gravid, og har fått beskjed fra jordmor og lege om å ta det med ro, unggå de tyngste løftene, og prøve å ikke "trakke" for mye ( begynt å slite med bekkenet) Dette bryr de seg ikke om. De setter meg åleine på den TYNGSTE avdelingen. Er så utslitt når vakten er over! Kommer hjem å bare griner for at eg er så opgitt!!!! Ble sikkert litt sytete dette, men noen som har noen tips? De hører jo ikke på meg....
Cidaris Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Hei! Hvis de ikke er villige til å tilrettelegge for deg så syns jeg du skal sykemelde deg rett og slett. Har opplevd mange ganger at det ikke lønner seg å være snill og stille opp, for det er sjelden du får noe igjen for det og andre stiller opp for deg. Nå når du er gravid er det på sin plass at du fokuserer på deg selv! Det mener nå jeg
Tigerlily79 Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Du kan jo begynne med å fortelle dem at dette ikke fungerer for deg, og at du kommer til å bli sykemeldt hvis oppgavene ikke tilrettelegges bedre. (Snik in en hvit en om at dette er det legen din som har sagt). Se hva de sier. Hvis de føler at de trenger deg, er de nødt til å tilrettelegge, hvis ikke hører du med legen om det gir grunnlag for sykemelding.
lamor Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 hei jeg hadde definitivt sykemeldt meg, ingen som takker deg for at du sliter deg ut, det er heller ikke bra for babyen. De er pliktige til å tilrette legge og dersom de ikke gjør det så får de ta konskekvensene av at du må sykemelde deg!!!
snuppene 09 og 11 Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 hei! jeg vile ha sykemeldt meg. du kommer ikke til å ha noe igjen for å slite deg helt ut. Det å være gravid er ikke noe du skal se tilbake på som noe grusomt pga jobben. jeg jobber som sykepleier på sykehjem, og er veldig heldig som har sjef og kolegaer som gjør alt for å legge tilrette for meg. (fikk nesten kjeft for å flytte to store blomsterpotter, for slik burde jeg vist ikke gjøre, ifølge min kollega.) men selv om jeg har det så greit på jobb, syntes jeg det er tungt. er jo høyt tempo og fysisk tungt. så er sykemeld slik at jeg nå jobber fire dager i uka, noe som gjør det mye lettere for meg. men siden de på din jobb, sånn jeg forstår innlegget ditt, ikke er noe intressert i å ta hensyn til deg, syntes jeg du skal få deg en sykemelding. tenk på deg selv! det har du all rett til! lykke til! hvor langt på vei er du forresten? jeg er 16 + 5.
Silje & prinsen<3 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2008 Takk for gode svar.. Tror nok eg havner opp hos legen i morgen... Er 16 uker på fredag.
kreps87 Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 hei.. Jeg er også hjelpepleier. er 20 uker på vei. Jeg har fått bekkenløsning med isjas.Jeg fungerer ikke i jobb, legen har sykemeldt meg.Skal til fysio, håper jeg blir bedre slik at jeg kan begynne å jobbe igjen. Men man må lytte til kroppen;)
ikø29 Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Som flere her har sagt så har din arbeidsgover plikt til å tilrettelegge for deg. Dersom de ikke gjør det og sier de ikke kan så har du rett på prmisjon (med samme lønn som nå!! du skal ikke tape tillegg og slikt)... Lykke til...
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Høres ut som et stort behov for sykemelding. Jobbet også på sykehjem, på en travel avlastningsavdeling. Det ble nedskjæringer, bl a kveldsvakter redusert fra tre til to. Jeg tåler lite stress, selv om jeg liker godt å jobbe mye i godt miljø. Har vært sykemeldt fra uke 20, og det har vært deilig å få slappe av og samle krefter. Det er ikke alltid mulig å tilrettelegge, spesielt når det er bare en eller to på en avdeling - oppgavene må gjøres! Ta en sykemelding du! Det er ikke sytete, tvert i mot, du tar vare på deg og barnet ditt! Jeg gråt også i bilen jeg kom hjem etter noen vakter - bare fordi jeg var så sliten, pleier ikke å grine hver dag for å si det sånn... no har jeg rukket både å ordne ting til babyen, trimme selv, ha kontakt med andre som støtter meg i graviditeten, ta vare på forholdet til faren osv...og lønna (sykepengene) er jo den samme (har jobbet nesten fulltid, og mer enn de 6 mnd av 10 før permisjon). Lykke til - ønsker deg alt godt! Synes det er hjelpepleierne som faktisk gjør mestparten av jobben på sykehjemmene så vet at du har sikkert stått på til tusen!
Fint_Lite Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 slik går ikke ann! Hadde jeg blitt behandlet slik hadde jeg gikk de ultimatum, enten så tilrettelegges arbidet eller så får jeg legen til å sykemelde med 100% resten av tiden ut! Ta hardt på hardt, du må tenke på din egen helse. Det siste du ønsker er vel å presse deg for mye forde en arbiedsplass ikke tar hensyn og du kan rissikere å få store bekkenplager og havne i rullestol. du må nok true med en 100% sykemelding, noe jeg er sikker på at legen din gjør om du ønsker det forde det letter hele din situasjon og graviditet
Mia29 Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Hei! Det er for tiden ikke alltid like lett å få langvarig sykemelding dersom arbeidsgiver kan tilrettelegge. Dersom du skulle få problemer med dette vil jeg anbefale deg å ta opp saken med fagforeningen din eller verneombudet ditt da det alt later til at du har vært i dialog med arbeidsgiver. Da har du selv signalisert at du ønsker å jobbe dersom det kan tilrettelegges. Da vil din sak ovenfor lege, NAV og arbeidsgiver være sterkere. Enten blir da arbeidsgiver tvunget til å tilrettelegge mer enn de gjør eller man konkluderer med at tilrettelegging ikke er gjennomførbart og at du derfor får sykmelding eller svangerskapspenger. Jeg er ellers helt enig med de andre her at du ikke kan strekke deg lengre enn helsa tåler og den grensen har du åpenbart kjent på flere ganger allerede. Jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert når jeg hører at de setter deg på den tyngste pasienten. Det er jo utrolig dårlig arbeidsgiverpolitikk og skikkelig dårlig kollegialitet fra kollegaene dine. Selv om det er slitsomt for kollegaene dine nå at du har redusert arbeidskapasitet på enkelte områder så kan det være dem det rammer neste gang. Ting hadde glidd så mye lettere hvis vi var litt solidariske og dro lasset sammen. Men jeg skjønner at dette til tider er lettere sagt enn gjort i pleie- og omsorgssektoren hvor lasset kanskje er i tyngste laget og dra for de fleste allerede ved tipp topp helse. Lykke til i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå