Gå til innhold

Smart plassering av ferie i permisjonstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har hørt at det lønner seg å legge ferie til uker det allerede er noen røde dager (f.eks påske, kristi himmelfart osv), fordi ferien trekkes som antall dager mens foreldrepengene regners per uke. Sånn sett kan man få forlenget permisjonstiden med ca en uke eller noe sånt.

Noen som vet noe om dette?

Jeg vil nødig spørre arbeidsgiver, vil ikke framstå som en SNIK ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg som har lønnen utbetalt fra arbeidsgiver, har fast full stilling, 8-16 jobb og fri alle helligdager (og dermed også en fast månedslønn som ikke varierer med hvilke vakter jeg har hatt osv) lønner det seg helt klart.

Da legger jeg f.eks ferie til påsken, mai o.l.

I en uke med 2 helligdager vil jeg da forskyve permisjonen 1 uke ved å bruke 3 feriedager. Så om det er en uke med 2 og en med 3 helligdager bruker jeg én ferieuke (5 dager) på å forskyve permisjonen 2 uker.

Lønnen kommer jo som vanlig uansett (feriepenger i juli), så hvordan jeg strekker kombinasjonen ferie og pemisjon gjør det ikke utslag på lønnslippene, bare på lengden på permisjonen.

Skrevet

Ah, dette kan jo være smart å tenke på ;)

Men er det ikke også noen regler for at kun den ene kan være hjemme under permisjonsdager? Eller det var kanskje bare at ikke begge kan ta permisjon samtidig..

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som tingeling_80 og har derfor gjort akkurat det samme. Ble glad når jeg oppdaget det :-) Et godt tips er å sette opp uker fra permisjonsstart (feks uke 1 fra 1.1.09) i excelark og markere helligdager, ferie etc. Gjør det mye enklere å holde styr på når du skal ha ferie og når permisjon skal avsluttes.

Skrevet

Jo, det er bare én som kan ha permisjon av gangen, men én kan ha perm og den andre ferie.

Men i dette tilfelle vil jo begge har ferie i forbindelse med helligdagene, så da har det ingen betydning...

Skrevet

Jeg skal ha 4 uker ferie i juni jeg, for da får jeg feriepengene utbetalt, så da trenger jeg ikke foreldrepengene. Gjorde det slik med forrigemann også og det fungerte veldig greit:=) Fikk på den måten forlenget permisjonstidn min med 4 uker, uten å merke noe på økonomien.

Skrevet

Hvordan er det når begge foreldrene jobber privaT? vi får jo utbetalt pengene fra NAV. Jeg har også fast mnd-lønn og jobber ikke helligdager. Men hvorfor skal NAV vite når faren har ferie?

Skrevet

Feriepengene får man jo i juni uansett, og 4 uker forlenget permisjon mot 4 uker med feriedager får man også uansett, så der har du jo gått i 0.

(Kunne like gjerne fått feriepenger i juni og tatt 4 uker ferie etter permisjonsslutt og fått vanlig lønn de ukene).

Det vi gjør er jo å strekke permisjonen i tillegg til de 4 ukene, da feriedagene du bruker på 4 uker kan rekke til 5 uker dersom det er helligdager med. Da får vi like mye lønn, like mye feriepenger og en uke lenger fri.

Skrevet

Takk for svar! Da skal jeg også gjøre det på den måten.

Bare så synd at det ikke er så mange uker med mer enn en helligdag i 2009... Påsken er den eneste! Snakk om uflaks, burde ha tenkt på det da vi planla graviditeten ;-)

Skrevet

søtten ta så smarte dere er!!! at jeg ikke kom på det litt tidligere!!! argh argh... jeg la min ferie til da jeg får utbetalt feriepenger fra jobben. tydeligvis var jeg ikke lur som dere andre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...