Gå til innhold

Bhg og levering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Barnet mitt er 3år. Jeg har en deltidsstilling og begynner ikke på jobb før kl. 13.

Dette medfører at jeg ikke kommer hjem før klokken blir ca 1730.

Barnet mitt legger seg rundt 1930.

Om morgenen er det å kle på seg, spise mat og kjøre til barnehagen.

Man, ons og fredag skal de leveres innen 9.30 og tirsd og torsd kl 0900 - fordi det er turdag.

Man, ons og fredag kan det hende jeg sender meldinger og sier at barnet mitt blir sent: enten fordi h*n er trøtt, fordi h*n er sliten, fordi vi får besøk. fordi vi trenger tid sammen, fordi etc..

Tirs og tors leverer jeg barnet mitt innen 0900 rett og slett fordi det er turdag.

Vi pleier å stå opp rundt 7.30-0800.

Saken er at jeg får så lite tid med barnet mitt i ukedagene og derfor de dagene jeg ikke sender h*n i bhg (men dog sender melding om at h*n blir senere) er det fordi jeg vil bruke tiden min med h*n. Jeg har barnet mitt kun en gang - og det er verdifull tid på morgenen hvor vi kan kose oss, leke i snøen etc..

Bhg mener at h*n SKAL leveres innen 9.30 disse dagene.

Jeg sendte melding på mandag om at h*n ville bli senere. Den helgen hadde h*n vært borte hos søsteren min og kom ikke hjem før kl var 1940 på søndagen. Kom ikke til sengs før 21.

Ca 1000 sendte jeg melding på nytt: "Hei! Vi kommer innnen en halvtime. Er dere på tur eller i barnehagen? Jeg kan komme og levere barnet mitt hvis dere er ute på tur. Bare si hvor". Mvh..... ::::..::...:.

Fikk til svar: "På tur".

Sendte melding igjen: Hvor da?

Svar: I skogen.

Sendte melding igjen: Ok, jeg kan som sagt levere han, bare si hvor i skogen dere er, så er vi på vei.

Jeg fikk ikke svar etterpå.

Jeg ringte og ringte, men de tok ikke tlf. Sendte 2mld, men de svarte ikke.

Endte med at jeg måtte ta med meg barnet mitt på jobb. IKKE gunstig for meg eller barnet å være på min jobb -men med gode kollegaer løste det seg.

Samboeren min reiste innom de samme dagen og lurte på hva som hadde skjedd.

De sa at tlf hadde gått tom for strøm.

Men, det er IKKE sant. Tlf RINGTE 5ganger - før den gikk over til personsvar.

Idag ringte jeg dit av en annen grunn - og da var tlf av. Det ringte ikke engang (syns også det er dårlig av de - de burde være tilgjengelige....)

Jeg skulle snakke med de om det idag - men barnet mitt slo seg vrang så fikk ikke til..

Hva mener dere om dette?

Er det jeg som bestemmer om jeg vil at mitt barn skal i bhg kl 09 eller kl 1030?

De sier at "da går jo barnet glipp av aktiviteter".

Jeg mener at barnet mitt heller har godt av å være med mammaen sin om morgenen, enn å ha lite tid med mammaen sin. Jeg har muligheten til dette NÅ - siden jeg jobber slik jeg gjør. Er det ikke naturlig å ville ha tid med barnet sitt..?

Eller er det jeg som burde skjerpe meg og levere ungen innen tidsfristen...??

Takk for svar, hadde blitt glad om noen la ut på skravle..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er forresten en priv bhg med ca 8barn og 3-4voksne.

Skrevet

Når det er en så liten barnehage så kan det jo ikke være så vanskelig at et av barna kommer til andre tidspunkter så lenge de får beskjed om det. Men barnehagen mener vel at det er av prinsipper at de skal være der innen et visst tidspunkt.

Jeg skjønner virkelig at du ønsker å tilbringe all den tid du kan med barnet ditt og det burde jo barnehagen også forstå..

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og det ER faktisk veldig problematisk med barn som kommer på tusen forskjellige tidspunkt.

1. Barn trenger rutiner på bringing og henting. Som selvfølgelig ikke betyr at man må bringe kl 8 og hente klokken 3 hver dag. Men det bør ikke sprike så alvorlig mye.

2. Barn trenger å få vært med på de forskjellige rutinene i løpet av en barnehagedag. Frilek, samlingsstund, måltid, utelek osv.

3. Det er irriterende med barn som kommer senere enn de bør, selv om du kan levere barnet der hvor de er på tur. Dette har med planlegging osv å gjøre.

4. Barn som ofte kommer sent i barnehagen sliter gjerne med å komme seg i leken, for da er de andre så godt i gang.

En barnehage skal passe for SÅ utrolig mange, og det er faktisk ikke bare bare å styre som man vil. Du burde heller vurdere å skifte jobb, hvis du synes det er problematisk med tiden.

Og en ting til; sende sms? Man bør ringe!

Skrevet

Jeg forstår at du vil gjøre som du gjør, men jeg forstår også barnehagen. I vår barnehage er det full aksept for at vi i vår situasjon som studenter vil ha noen lange morgener. Men ikke hele tiden som en vane.

Noen unger tåler dårlig å kom sent inn i leken, mens for andre går det fint. Snakk med barnehagen om hvordan ditt barn takler det. Jeg synes ikke at alle barn trenger alle aktivitetene i barnehagen, men jeg ville plukket ut det som kan være viktig og prioritert de dagene. Så ville jeg prøvd å planlegge det litt og gitt de beskjed dagen før om hva dere gjør.

Jeg forstår at det er irriterende å å tekstmeldinger annenhver dag om samme barnet, personlig ville jeg heller ringt, og helst planlagt det dagen før. Jeg har problemer med å svare meldinger med bare mine egne unger å konsentrere meg om, da liker jeg heller en kort telefon.

Jeg mener barnehagen har retten på sin side når de setter en kjernetid, men at en skal være åpne og fleksible på samme tid. Jeg tror jeg ville følt det som en provokasjon om du bare gjorde som du ville selv om de har satt et tidspunkt....

Skrevet

De kan da ikke legge opp dagen etter ditt barn når de følger en vanlig bhg rutine. Selvsagt har barnet godt av å være sammen med deg, men da må du kanskje skaffe deg en dagmamma som kan ta imot når som helst.

Jeg jobber turnus som deg, og kunne gjerne tenkt meg å levert senere. Har jobbet i bhg og vet det oftes fungerer dårlig. Når det ikke er planagte turer leverer jeg til 10 00 senest. Helst vil de ha barna der til 0930 slik de får ta del i samlingstunden. Min løsning er at vi heller står opp litt før 0630-0700 og koser oss med godf frukost. Kanskje burde dere prøve å komme opp før 0800?

Skrevet

Jeg synes du bær skjerpe deg å lever ungen til tiden BHG har satt. Dette fordi det er slitsomt for de ansatte å hele tiden måtte vente med aktiviteter pga en unge.

Det er en grunn til at de har satt en tidsfrist. Feks nå før jul er det mange BHG som lager juleting, og dette har nok denne bhg lagt opp til at skal gjøres mellom 9.30 og lunsj.

Jeg jobber ikke i barnehage, men har gjort.

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med barnehagen, slik at dere kan komme frem til en løsning som gagner dere begge. Hør om det er mulig å komme kl.10 de dagene det ikke er turdag. Er dette midt i en samlingsstund eller et måltid, synes jeg du skal respektere dette og levere til kl. 09.30.

Barnehager legger jo opp dagen rundt en kjernetid. Man har både foreldre som leverer sent og foreldre som henter tidlig. Man har nok satt tidsfristene for at man skal kunne ha en kjernetid på 4-5 timer.

Jeg synes egentlig du burde skjerpe deg (dine ord) og levere til tidsfristen. Det kan virke som om du er på vei til å bli en av de "mislikte" foreldrene som bare skaper ekstraarbeid, og det er jo ikke så hyggelig.

Skrevet

Du belaler for en tjeneste, og har krav på å få det tilpasset ditt og ditt barns behov! Barnet ditt har behov for å være sammen med deg, og ikke i barnehagen så lange dager hver dag. Jeg har jobbet i bhg i mange år, både som assistent og avd.leder, og det er ikke noe problem å ta i mot unger til forskjellige tider. Jeg synes du skal tilpasse bringing i bhg med hvilke aktiviteter de har, er det aktiviteter ungen din skal være med på så bring tidlig, er det ikke noe spesielt, så kos dere sammen på formiddagen! :-)

Skrevet

HI har ikke krav på å få tjeneste tilpasset sine behov. Hun kjøper en tjeneste, men de som leverer tjenesten har også mulighet til å sette rammebetingelser for den tjenesten.

Jeg synes nok de kan være mer fleksible, men jeg jobber ikke i den barnehagen og vet derfor for lite til å uttale meg om hva som er et problem der. I barnehagen jeg selv jobber kan en levere når som helst, men det betyr ikke at barnet ikke går glipp av noe ved å komme senere. På samme måte som det kan gå glipp av noe hjemme ved å komme tidlig.

Skrevet

Hei!

I min barnehage har vi laget en avtale med foreldrene om at barnet enten leveres før 9.30 eller til til lunsj som starter 11.30.

At barnet blir levert mens vi er på tur er ikke særlig gunstig for barnet,så de blir anbefalt å levere før vi går.

Snakk med barnehagen din og prøv og kom til en avtale som passer både deg og personalet i bhg.

Har full forståelse for at du vil tilbringe tid med barnet dit,syntes det er flott og det er jeg helt sikker på at personalet i bhg også syntes.

Lykke til og håper det blir en løsning for dere;)

Skrevet

sikkert skikkelig irritrenede med barn som ikke kommer i tide!

Skrevet

Her støtter jeg bhg, desverre, forstår at du vil ha mer tid med barnet ditt men h*n har det bedre dersom h*n kommer på fast tid hver dag. Det er ikke lett for personalet dersom en skal komme kl ni, en kommer kl halv ti, en kommer kl ti, en kommer kl halv elleve osv. For barnet er det heller ikke særlig gunstig, det vil gå glipp av mange aktiviteter og kan få problemer med å komme inn i leken med de andre barna. Sover barnet ditt? Hvis h*n sover får h*n jo ikke vært så mye med i leken før det er mat og soving. Det er flere ting som spiller inn her men forstår at personalet vil ha barnet ditt innen et visst klokkeslett!

Skrevet

Snakk med bhg og forklar situasjonen.

Det må gå an å få en ordning på det når de får en skikkelig forklaring på hvorfor du faktisk gjør det.

Skrevet

Hei

Jeg foreslår at du avtaler et møte med barnehagen og forklarer din situasjon.Kanskje du kan avtale at du den og den dagen leverer til 09:30 - f.eks turdagene, mens du andre dager leverer til f.eks 11 eller når det er de har lunsj. Da vet barnehagen når barnet ditt kommer og vil vite hva det eventuelt går glipp av. Barnet ditt får også en turnus og det blir fastere rammer på det. Forstår at det kan være slitsomt for barnehagen å avtale med deg individuelt for hver dag. Vil tro at de kan begynne å se på deg som litt vanskelig og plagsom og det er jo unødvenddig.

Avtal et møte med barnehagen du og prøv å få til en fast timeplan for barnet ditt som passer både for deg og barnehagen

Skrevet

Du er ansvarlig for å tilrettelegge dagene dine så du får tid med barnet ditt. Barnehagen er et tilbud til deg, hvis du ikke er fornøyd kan du si opp plassen din.

Jeg synes du er vanskelig, og holder helt og holdent med barnehagen. De kan ikke utsette og avlyse aktiviteter på bekostning av alle de andre barna, fordi du har en annen rytme. Lever ungen din innen 9.30 eller ikke lever ungen i det hele tatt. Det er helt urimelig at de skal vente på dere. Du får ordne deg alternativ barnepass eller en annen jobb hvis det er så vanskelig å følge rytmen til barnehagen.

Skrevet

Barnehagen er ikke til bare for der og jeg er enig med barnehagen.

Dere forstyrrer for de andre 6/7 ungene og de annsatte. De andre ungene kan også ha problemer med at din ungen blir levert midt i leken og forstyrrer for de.

Og om du vil ha spessial behandling og kan gjøre som du vil er det nok flere foreldre som vil ha det.

I vår barnehage har vi en kjernetid som din og det er en mor(kanskje deg?) som mange ganger leverer senere. Dette syns jeg som forelder til en av de andre ungene er veldig irriterende.

Skrevet

Tiden barnehagen har satt for levering, har nok blitt til i sammarbeid med medarbeidere i barnehagen og represtentanter for foreldrene. Slik skjer det hvertfall i min barnehage, der jeg også sitter som representant. Vi har ingen tid å komme på, men de vil helst at ungene er der før halv ti. og dager det er tur, er det spesielle tider. Og kommer vi ikke til det, så kan ikke ungene bli med på tur, da må de bli værende på avdelingene som er igjen på huset (om det er noen)

Om du synes det er så ille med disse tidene, syns jeg du heller burde skaffe dagmamma til barnet, slik at du får mer det mer fleksibelt. En barnehage skal dekke ett stort behov for mange barn, og det blir vanskelig å tilpasse seg alle foreldre og deres behov, derfor må foreldre også tilpasse seg barnehagens behov. Da må man velge om man vil ha barnehage eller finne andre løsninger.

Skrevet

Så lenge det fungerer for barnet ditt og h-n er trygg i barnehagen, ser ikke jeg på det som noe problem at h-n kommer seinere. Det er jo ditt barn, du betaler for plassen og da må du selv få velge hvordan du bruker den.

Men selvsagt ikke på bekostning av barnet ditt. Er det tydelig at det vanskelig å komme inn i leiken pga det kommer såpass mye senere, så bør du vel revurdere det. Synes du skal ta en prat med leder evt ped.veileder i bhg, jeg. Ett møte...

Skrevet

Men hallo. Det fungerer jo ikke å levere ungen midt i skogen fordi man ikke vil komme før turtid, og heller ikke vil vente til de er ferdig med tur.

Skrevet

herre min hatt. det er da ikke slik at ban og familie er til for å tilfredstille barnehgen. det er vel slik at barenhagen skal avhjelpe et behov hos barn og familie. lever ungen din når du vil. det er vel ikke så vanskelig for dem åforstå at barnet har det mye bedre hjemme med mamaen sin, og ikke i barnehagen, særlig da du jobber så seint.

leverer forøvrig når jeg vil, og når jeg kan. nå med advent passer jeg riktignok på å ikke komme midt i adventstunden på morningen, men før eller etter, men den tar jo bare en halv time.

Skrevet

Dere som leverer sent bryr dere ikke om at dette er forstyrrende for de andre barna som går der og også har foreldre som betaler for plassen.

Heldigvis paasser de i barnehagen på dette og det er derfor man har en kjernetid slik at dere foreldre som ikke ser lengere enn deres egen nese ikke kan ture fren slik dere ønsker.

Skrevet

Har selv jobbet i barnehage, og der kunne man levere og hente når man ville.

Synes det var en veldig bra løsning !

Ingen barn var noen gang lei seg for å ha gått glipp av noe i bh. Det er jo tross alt foreldrene de helst vil være sammen med !

Og vi som jobbet der synes også det var fint, på den måten at ikke ALLE barna var der på samme gang hver dag. Fikk mere tid med de enkelte.

Skjønner egt. ikke hva problemet til denne bh er .

Skjønner deg utmerket HI.

Skrevet

Det er ikke alle barnehager som er på fast sted hele tiden. Slike små familiebarnehager er som regel ute og rundt kl. 9.30. Ikke har de som jobber der tid til å snakke i telefonen med foreldrene hele tiden og vanskelig om de nå stå stille på samme plass for å vente på at noen skal levere når de er ute.

Skrevet

Sønnen min går i familiebarnehage. Noen av barna er på fulltid og noen på heltid. Man leverer og henter når det passer en. Det fungerer veldig godt for alle parter. Om det er turer hvor de skal reise bort fra bhg leverer alle selvfølgelig innen avreise tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...