Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 jeg har lysst til dette pga allergi. barnet mitt er 3 mnd og 2 uker.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 Hør med hs om det er bra for barnet!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Altså, mener du å ikke gi annen mat enn morsmelk før 10 mnd? I så fall kommer barnet ditt til å bli underernært.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 har hørt med henne og var hun som ambefalte det. jeg kan legge til at jeg produserer enormt mye melk, over 3 liter ca for mye hver dag som jeg MÅ pumpe ut for å ikke få overspreng og sinnsykt mye vondt. men vet ikke om jeg orker å amme så lenge, fordi jeg er rimlig lei den spreningen allerede. huff, jeg som bare hadde tenkt å fullamme i 6 mnd. Men jeg kan jo ikke være ego å si at min følelse av velvær skal komem før barnets helse heller. nå føler jeg meg ganske så fortvilet her, så klart vil jeg jo barnets beste, men denne spreningen er så sinnykt vond og vet ikke om jeg orker det i 7 mnd til:'(
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Problemet med å kun amme etter 6 mnd er vel at ungen ikke får i seg blant annet jern som de får i seg via vanlig kost. Men jeg fullammet nesten i 10 mnd. Eller jeg begynte egentlig med grøt sånn forsiktig i 5,5mnd alderen, men pga gjenatte ganger med sykdom så kom vi ikke igang med mat før i 10 mnd alderen.. og ikke likte han maten heller.. vi sleit og sleit for å få i han annen mat.. Gutten var godt over 10 kg og det er jo krevende å "fullamme" en så stor unge.. Og ikke nok med det, men hs så på meg stygt på vektkontrollen og lurte på om jeg ga han veldig mye mat fordi han lå laaangt over kurven.. Da ble jeg en smule irritert.. Han spiste da totalt en halv posjon grøt om dagen + noen skjeer med middag.. så underernert tror jeg ikke de blir på kun mm
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Det kommer jo an på hvordan barnet legger på seg etc.. Det er ikke sikkert det blir nok næring.. Har hørt om de som måtte begynne på grøt også før 6 mnd pga underernæring..
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #7 Skrevet 2. desember 2008 Nei det har ingenting med underernering å gjøre, men når barnet fødes har det et jernlager i kroppen som det "lever" på de første mnd'ene, men fra halvt års alder har de behov for å få tilførsel av mat med jern i.. som f.eks grøt.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #8 Skrevet 2. desember 2008 Hvis ikke barnet bli underærnert av å fullamme i 10mnd, og du som mor klarer det er det jo sikkert kjempefint, dersom barnet legger bra på seg i tillegg da. Men det jeg lurer på da er om det kan bli vanskelig å starte med fast føde etterpå, siden babyen ikke er vandt til annet enn melk, men dette kan jo helsesøster sikkert svare på. Amming er jo ofte litt uforutsigbart, man kan ikke bare bestemme bestandig at man vil amme så og så lenge, av og til stopper det bare opp av forskjellige grunner, viktig å ikke ta det som et nederlag hvis man har gjort det man kunne!
Gjest Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 D-vitemindråper osv må da gies i tillegg, men om det holder for barnet, kjør på!
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Ny forskning viser at amming ikke beskytter mor allergi, heller tvert i mot.
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Har lest to uavhengige forsknigsrapporter om det. Husker ikke hvor jeg fant den første, men den andre ligger på forskning.no Her er en link: http://www.forskning.no/artikler/2002/oktober/1035189719.02 (Og den er ikke sponset av nestlè...)
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 Hvis du har nok melk er det neppe noe problem. Ta det opp med legen din og sørg for å få sjekket blodprosenten og få litt ekstra oppfølging. Men når det er sagt tviler jeg på at det er så mye å hente på å fullamme lengre enn en seks-syv måender. Det viktigste tror jeg er å introdusere mat forsiktig mens man fremdeles ammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå