Gå til innhold

Hvor stor sikkerhet er amming? (sex uten prevensjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ubeskyttet sex i går, har baby på 4 mnd og har ikke fått igjen mensen. Fullammer, også på natten.

Er det i det hele tatt noen sjanse for at jeg kan ha blitt gravid da? Den er vel isåfall ikke så stor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er en liten sjanse- det er jo folk som har 11 og 13 mnd mellom barna sine......Amming er ikke helt safe, men når du fullammer så er det relativt trygt....

Jeg rakk ikke å få mensen tilbake før jeg ble gravid, men da er det snakk om at jeg nattammet ikke, og hadde redusert ganske masse 7 mnd etter fødsel

tror du skal ta det hetl med ro og bare venter noen dager til og så kommer nok mensen :)

Stress kan jo også påvirke mensen :)

Skrevet

Den er litt mindre enn å ikke bruke noen form for prevansjon, men det er langt i fra sikkert! Du får jo eggløsning før du får mensen og når den kommer er jo umulig å vite. Kan fint få eggløsning og mensen igjen selv om du fullammer. Vet om mange med to veldig tette barn som har gått i den fellen, bl.a min egen bestemor ;-) Har også flere venninner osm fikk igjen mensen etter noen måneder selv om de fullammet både natt og dag.

Skrevet

Enig med alva, du kan jo bli gravid to uker før du får mensen. Jeg fullammet i 6 mnd men fikk mensen tilbake etter 3.

Skrevet

går det mer enn 6 timer mellom amminger er det en stor sjanse for at mensen starter igjen selv om man fullammer

Skrevet

Hvis du ammer hver tredje time hele døgnet og barnet ikke får noe tilleggsføde er det statistisk sett like sikkert som minipillen, altså blir ca 2 av 100 gravide.

Problemet er gjerne at ungene ikke er så veldig store før det kan gå både 4 og 6 timer mellom ammingene og da jobber hormonene mot en eggeløsning igjen. Individuelt når det skjer, så det er farlig å stole på denne måten som prevansjon.

Trøsten til deg er at sjansen er liten, men den er jo der.

Skrevet

Ok

takker for svar

Det går sjelden mer enn 3 timer mellom hver ammig, så vil tro at mensen ikke dukker opp på en stund ennå!

Fikk den igen etter 8 mnd sist, en mnd etter jeg sluttet å amme. le gravid igjen mnd. etterpå! (Har 2 tette med 18 mnd mellom, og vil i utgangspunktet vente en stund til før en evt. nr. 3, men skulle den komme er det ingen krise...)

Skrevet

Ikke sats på det!! Jeg ammet hver halvannen time, fikk mensen etter sju uker. Kjenner flere fullammere som ammet hele døgnet, som fikk mensen tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...