Gå til innhold

Hva skjer egentlig på 1. kontroll?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er en del praktiske ting som blir ordnet, men får man ultralyd der? eller blir man henvist til sykehuset? Første gangen dette og har såvidt begynt å tenke litt på det og tenkte at da fikk jeg vel også ultralyd....men det er kanskje ikke slik? Ser mange er på tidlige ultralyder, men det er kanskje noe dere bestiller selv på privatklinikk eller sykehus? Mange spørsmål dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor du er på kontroll, er du på ei fødeavdeling vil du kanskje få det på samme plass, men på en helsestasjon tviler jeg på at de har sånt utstyr. Du vil ikke få UL fordi det er første gangen - på første kontrollen, det er i alle fall ikke vanlig. For å få tidlig UL tror jeg du må gi uttrykk for å være bekymret for at noe er galt. Personlig syns jeg dette er undødvendig, men har ei venninne som brukte dette aktivt. Bor du i en storby, kan dette være vanskeligere å få til.

Ellers er UL rundt uke 18 og en stor opplevelse, men likså stort, syns jeg, er når du får høre hjertelyden for første gang, ca rundt uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med der svarte jeg jo egentlig ikke på det du egentlig spurte om.

 

På min første kontroll med dattera mi målte de blodtrykk, tok blodprøve, veide meg, informerte meg om viktigheten av rett kosthold osv....litt sånn forberedelser, rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 10 uker på vei og hadde min første kontroll hos legen da jeg var 8 uker. da registrerte han meg, ga meg den første termin som di regner ut ;) , målte blodtrykket, veide meg, blodprøve og legen min bestilte Ul for meg som jeg fikk tilsendt i posten. Men den skal jeg ikke på før i uke 19. Så fikk jeg informasjon om jordmorsenteret og beskjed om å bestille meg time hos jordmor. Dette er lurt å gjøre tidlig da d er lang ventetid... ellers spør han hvordan d går og slike ting. også er d gratis å være gravid ;);) så hver gang du drar til legen trenger du ikke betale noe :):) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra at det er noen som spør om dette.. jeg skal på første kontroll 17 des. og gleeder meg! men, hva med barnefaren? er det vanlig at han blir med på denne kontrollen? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnefar skal være med er helt opp til dere! Er nok kjekt for han også å bli litt mer involvert fra starten av hvis han ønsker det. Vi skal iallfall gå begge to:)

PS. Husk at du skal ta med urinprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar - da vet jeg litt hva jeg kan vente meg :)

Og urinprøve ja, det skal jeg huske, hun sa ikke noe om det når jeg bestilt time, men de trenger vel en for å sjekke diverse.

 

Trodde man fikk UL før uke 19, men kanskje det er litt ventetid? Er det forresten ikke noe GU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 9 uker på vei og var på min første kontroll i dag. I tillegg til de tingene som allerede har blitt nevnt her (blodprøver, vekt, blodtrykk og informasjon) foretok legen min en gynekologisk undersøkelse. Sjekket at livmor og sånt så bra ut. Det er visst mange leger som ikke gjør dette på første kontroll lenger, men tidligere var det standard prosedyre, så det henger visst igjen hos en del leger. Greit å være forberedt på at du kanskje må "opp i stolen" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU tar man hvis det er lenge siden forrige gang du tok celle-prøve, i følge legen min i allefall. Legen min hadde ikke tid til dette på første kontroll, så jeg skal tilbake på mandag for å ta prøven. Litt slapt at det er 10 år siden sist gang, men det er derfor jeg må gjøre det. Han sa at man burde gjøre dette tidlig i svangerskapet, derfor venter han ikke til neste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...