Gå til innhold

Å komme over nære som har dødd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første julen uten bestefar iår, det kommer til å bli kjempe rart. At det ikke står fra bestefar på pakkene og ikke misnt høre stemmen hans på julaften når jeg ringer og takker for gavene. Savner han sånn jeg, skal det virkelig ta så lang tid?! Pleide å snakke med han ihvertfall 2 ganger i uka og han pleide å ringe for å spørre hvordan jeg hadde det.. Det er jo 10 mnd siden han døde, men virker som igår. Mange sier jeg burde da komme videre og heller bare ha minnene.. Ja, jeg gjør jo det, men enkelte dager kan jeg tenke på han hele tiden.. Livet er urettferdig... Men jeg vet du har det godt Bestefar, men savner deg utrolig mye. Når jeg hører den Eg ser på radion renner tårene med engang.. Fordi den ble jo spilt i begravelsen din.. Åååå, håper virkelig ting kan bli enklere etterhvert..

Lille julaften er det 11 mnd siden.

Skal det virkelig være så vanskelig?! Er det bare jeg som overeagerer når jeg føler det sånn som jeg gjør?!

Utrolig glad ideg bestefar.

Klem fra meg her nede til deg oppe i himmelen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner det i hvert fall veldig godt. Bestefaren min døde for halvannen uke siden, og ble begravet på fredag. Jeg synes det kommer til å bli utrolig tomt uten han i jula. Latteren, alle historiene, gleden hans over å se oldebarna osv.

"Eg ser" ble også spilt i begravelse hans, så det er nok det jeg kommer til å forbinde med den sangen også.

Det er ikke lett å miste mennesker man er glad i og som har betydd mye for en. Man må bare tenke at med tiden så tar sikkert sorgen mindre plass og minnene tar på en måte over mer og mer. I hvert fall håper jeg at det blir sånn.

Mange gode klemmer til deg

Skrevet

Vet du, sorg er veldig personlig og det finnes ingen fasit på hvordan og hvor lenge man sørger. For noen er sorgen mest akutt i tiden rett etter dødsfallet, for andre blir sorgen mer påtrengende når det har gått litt tid, andre igjen har det generelt jævlig hele tiden i lang tid. Ingen av delene er mer rett eller galt. Det er ikke uvanlig at de første merkedagene uten avdøde er veldig vanskelige.

Jeg tror ikke du overreagerer, og jeg tror ikke du er alene om å føle sorg på den måten du gjør. Det eneste jeg kan si er at det for de aller fleste blir bedre etterhvert. Ting tar tid.. Foreksempel er min sorg verre nå om dagen enn den var på samme tid ifjor. Sorgen varierer i styrke.

Øsker deg alt godt. Lykke til i jula.

Skrevet

Kondolerer! Alle takler sorg forskjellig, så du må ta den tiden du trenger.

Det er tøft å miste en av sine kjære, så man må bare finne ut hvordan man skal takle det og hva man må gjøre for å komme seg videre.

Jeg mistet to av mine besteforeldre (farmor og farfar) samme helgen i 1989. Da var jeg 7 år og syns det var tungt å ikke ha besteforeldrene mine i nabohuset.

Jeg mistet den andre bestemoren min i 2001. Det var egenlig tøffere for jeg var jo blitt eldre og skjønte mer av det som skjedde. Jeg brukte flere år på å skjønne at hun faktisk var borte, jeg gråt ofte og følte et sterkt savn.

Den siste bestefaren min døde 3. januar 2007. Det var vel ventet for han var gammel og syk. På den tiden gikk jeg gjennom en depresjon (hadde vært inne i depresjonen i flere mnd) og var midt i et samlivsbrudd. Jeg følte ingenting...det var helt sykt! Men i senere tid har sorgen kommet.

Her ble det mye megmegmeg, men det jeg skal fram til er:

Du overreagerer ikke. Folk må få sørge på sin måte. Det tar ofte lang tid, men man finner en måte å leve med det på.

Du kan f.eks lage ei bok som du skriver brev til bestefaren din i.

Du kan tenne lys for ham, tenke på ham og kanskje gråte en skvett.

Si til dine nærmeste at du tenker på ham og savner ham. Det er ofte godt å få prate om den avdøde, slik at han ikke "forsvinner" med en gang.

Når det kommer til sanger som er spilt i begravelsene, så har jeg gjort meg selv immun mot dem. Jeg hører mye på dem og gråter til dem, så ender det med at jeg ikke gråter av dem mer.

Bare noen forslag. Håper du finner en måte å komme over den verste sorgen. Savnet vil være der om det har gått ett år, ti år eller 50 år. Sorgen blir svakere med tiden, savnet vil være der og minnene blir tatt vare på.

Sender deg en trøsteklem!

Skrevet

Tusen takk for gode ord og at dere forstår meg.

Gertrud Sand:

Det med å lage en bok hvor jeg kan skrive til bestefaren min var en utrolig god idee! Kansje jeg skal prøve på det. Det med å tennelys til han gjør jeg nesten hele tiden, godt det å:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...