Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Pappa ble lei av at gutten på 4 år slo ham, og bestemte seg for å binde guttens armer sammen! Pappa forsvarer sin handling med at dette ble gjort "på lek" i et helt rolig øyeblikk, da ingen var sinte eller triste, og at han samtidig hadde forklart for gutten at slik kom han til å gjøre dersom gutten slo ham igjen. Jeg begynte å gråte! Og deretter skjelte jeg far ut etter noter..! Er det jeg som er fullstendig hysterisk og overreagerer, eller har jeg rett i at det: 1) aldri, ALDRI er ok å binde et barn! (_kanskje_ med unntak av dersom man leker "politi-røver"-leker, og barnet er "tatt til fange"...men også da bør man vel se barnet personlighet/barnets alder an...) 2) Aldri er ok å true et barn på en slik måte, (SPESIELT ikke med noe som gjør dem fysisk/psykisk underlegne og forsvarsløse) 3) At et barn fortjener like mye respekt som alle andre mennesker, og at man derfor aldri bør sette dem i en situasjon der de KAN føle seg truet, redd, få vondt osv... Det hører med til histrien at gutten aldri forstod annet av fars handling enn at "Pappa ble sint på meg da jeg slo ham, derfor bandt han fast armene mine hardt. Det var vondt rundt her! (pekte på håndledd)"
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 tja det var kansje litt drastisk. men barn må jo lære at det ikke er ok å slå! jeg kunne ha gjprt det samme men ikke så stramt at barnet fikk vondt.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Ikke bra. Dette er ikke en reaksjon man skulle forvente av et voksent menneske! Frykt er ikke en god metode for oppdragelse. Barn lærer at det er konsekvensen av handlingen de skal frykte, ikke at selve handlingen i seg selv er gal - oversatt: alt er lov med mindre du blir tatt for det, og da må du bare holde ut straffen. Hvis faren selv er blitt oppdratt slik er det på tide å ta et oppgjør med egen fortid!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 Faren ble overhodet ikke oppdratt på denne måten! (men når du nevner det så HAR han likevel, av en eller annen grunn, en tendens til å unngå sannheter i frykt for konsekvenser....) Jeg syns det er grusomt å tenke på at han lærer gutten at slike reaksjonsmønstre er akseptable. For enten han liker det eller ei, lærer man jo barn hvordan de skal/kan reagere Og at han ønsker at gutten skal frykte ham... ?????? Sukk... er bare trist og har så vondt av min lille pjokk... HI
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Det er aldri ok å binde fast et barn, men det er heller aldri ok at barn slår!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Uakseptabelt av far...!!!!!! Alle som mener noe annet, burde ikke hatt barn.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #7 Skrevet 2. desember 2008 Det er aldri ok å binde fast et barn, fordi dette er et overgrep, både psykisk og fysisk. Det er aldri ok at barn slår. Men et barn er i en stadig læreprosess, der foreldre/foresatte fungerer blant de aller fremste læremestre. Dermed kan man aldri forsvare straff av barns handlinger. Konsekvenser? Ja! Straff? Nei!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #8 Skrevet 2. desember 2008 Det er absolutt ikke greit å binde et barn fordi at de slår, ikke ellers heller!!!!! Jeg hadde reagert som deg, og kviet meg for at far skulle være aleine med barnet etterpå faktisk. Man trenger hverken være pedagog eller psykolog får å klare å tenke seg til hvor nedverdiget og redd barnet må ha følt seg, og ikke minst forvirret! Det er selvsagt ikke greit at barnet slår, men det finnes da andre måter å vise/fortelle at det ikke er greit!
birrisj05.02.09 Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 Det er jo logisk at man ikke kan straffe et barn fordi det slår - med å nettopp gjøre en sånn handling tilbake. Å binde fast er jo i samme båse som å slå. Barnet lærer jo ingenting av det, heller motsatt, at det ER greit å gjøre sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #10 Skrevet 2. desember 2008 Synes dette var helt forferdelig stakkars barn! Bur inne han psykopaten av en mann!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Syns det er drøyt at en bestefar forsøker å oppdra barnebarnet på den måten ja.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 høres bare fjollete ut, både å binde han fast og din hysteriske reaksjon HI.
___ Skrevet 2. desember 2008 #13 Skrevet 2. desember 2008 Ikke den smarteste reaksjonen synes jeg, men i forhod til alle de tabbene vi alle sammen gjør i oppdragelsen i løpet av et barns oppvekst, synes jeg ikke det er noe å lage så me oppstyr av. Er det noe som skjer ofte kan det sikkert være et problem, men om det er en engangshendelse ville jeg ikke sett på det som noen stor sak.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Det var far, ikke bestefar, som gjorde dette. Ordla meg visst litt dårlig. (Ingen av bestefedrene hadde gjort tilsvarende!) HI
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #15 Skrevet 3. desember 2008 Ok..? Hva er det du synes er fjollete?! HI
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Av og til gjør man som forelder ting som ikke er hverken pedagogisk riktig eller veldig gjennomtenkt, jeg vil tippe dette er en sånn sak.. Selvfølgelig er det ikke greit å binde fast armene til en unge, så det må du fortelle mannen din (uten at barnet hører det), og dere må dere bli enige om en måte å takle slåingen på. Mannen trenger ikke fremstilles som værre en busemannen hvis dette er et engangstilfelle. Jeg knipset til fireåringen min en gang jeg var skikkelig lei og sinna på kranglingen hans. Veldig ukorrekt og feil, jeg angret skikkelig og sa unnskyld. Unger tåler en bommert fra oss foreldre av og til.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 Enig med Poamin.... klart det ikke er ideelt, men reaksjonene står jo som vanlig ikke i forhold her inne. Hi skriver ikke hvor hardt, hvor lenge, om hvordan situasjonen var.... Helt umulig og svare på egentlig. Men her er hele gjengen klar til å svare... Folk har vel en eller annen gang gjort noe ikke helt ideelt. Vi hadde en lærer på barneskolen som teipet munnen vår fordi vi snakket så mye. Vi tok faktisk ikke skade... Fordi det ble gjort uten redsel, 2 minutt etc. Så vi her inne har ikke grunnlag for å uttale oss! Moren selv (hi) vet om far ofte gjør slike ting, om han er en dårlig far etc. Men hvis dette har skjedd en gang så er det ikke farlig. Det var et tilfelle her for noen uker siden om en far som hadde lugget ut litt hår av en jente med et uhell. Moren gikk hardt ut og kritiserte far. Folk tok helt av... Til slutt måtte hun krype til korset og si at far var en god og omtenksom far som ikke pleide å gjøre slikt. Det var nok et uhell. BARE HI KAN SVARET PÅ DETTE. Tåpelig med slike tråder der vi ikke har grunnlag for å uttale oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå