Gå til innhold

Mye fostervann


Chris Cullen

Anbefalte innlegg

jeg har fått beskjed av legen og jordmor at jeg har mye fostervann og at jeg må inn på UL kontroll for og følge med på det. men det er ingen som svarer meg når jeg spør om det er farlig, eller noe og bekymre seg for. eller bare rett og slett hva det betyr. er det noen der ute som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Leste litt om det for en stund siden da jeg trodde jeg var i samme situasjon.. hadde symptomer på det som stort hopp i symfysemål, rask vektoppgang, ødem mm.

Det jeg hovedsaklig fant var at hodet til barnet ikke sikkert fester seg og at det kan bli setefødsel, at vannet går for tidlig og resulterer i prematur fødsel. Det står litt om det her:

http://www.babyverden.no/templates/Article____539.aspx

 

Har forresten to premature fødsler bak meg som har gått veldig bra, født i uke 34 og 35. Begge jentene er superfriske og det gikk uten komplikasjoner under fødsel.. Så jeg ville ikke vært alt for bekymret.

Selv er jeg forberedt på tidlig fødsel denne gangen også pga de to andre fødslene, selv om det viste seg at det ikke var for mye fostervann i mitt tilfelle. Ikke sikkert du føder for tidlig selv om fostervannet er for mye heller såklart.

Lykke til videre de siste ukene i alle fall! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

jeg har fått samme svar av legen.. at jeg har for mye fostervann.. Jeg hadde så sterke kynnere at jeg ble veldig urolig og usikker..Ringte sykehuset å fikk komme opp.. Da tok de ultralyd og jeg fikk beskjed om at jeg hadde mye fostervann.. Jeg skal selv få oppfølging.

 

Vet ikke hvordan det blir enda,for var på sykehuset igår..

 

Jeg tror ikke det er noe farlig,for da hadde nok legen sagt fra..Men jeg fikk beskjed om å ta paracet mot smertene(noe jeg vet ikke hjelper).. Men får se.. Venter spent på tlf fra sykehuset hvertfall..

 

God bedring og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har fått beskjed om mye fotervann, har veldig vondt og er visstnok veldig stor. Er i uke 31 og gynekolog tippet uke 36. Det første gynekologen sjekket var om det var hjertefeil, det kan være et tegn, men de fant ingenting unormalt på ul. Heldigvis. Etterpå lurte han på om det hadde vært sukker i urinen, for å utelukke svangerskapåsdiabetes. Han sa også at det var en stor gutt, store barn har også mye fostervann sa han. Skal på kontroll igjen om to uker. Håper ikke jeg skremte noen nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... jeg ble ikke særlig skremt hvertfall.. For det du sa, ja kanskje jeg får noe av de samme svara selv.. Greit å høre med andre som er i samme situasjon syns jeg da..

Jeg er i 28 uke pluss 4 dager... Eneste jeg fikk beskjed om når jeg var på sykehuset her om dagen var at jeg kunne ta paracet ved smerter.. Men venter spent på tlf fra de nå på sykehuset så håper jeg får et noenlunde bra svar...Liker ikke de usikre svara som er veldig lett å gi..

 

Jeg har gitt beskjed til legen om smertene også,men han sier liksom ikke noe på det.. Sier at det er vanlig.. Så han tar litt for lett på det,syns jeg.. For meg som er usikker og faktisk har vondt og ikke vet noe særlig så.. Ja dere kjenner vel kanskje til den følelsen??

 

Men jeg ønsker dere alle lykke til og god bedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noen smerter, og allt så jo bra ut på UL, babyen var bare litt over gjennomsnittet stor. men syntes det er veldig frustrerende når verken jordmor eller lege kan gi meg noen ordentlige svar eller forklare meg det.

tusen takk for svar jenter.

 

( har byttet nick fra shater. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mye fostervann jeg også, helt i øvre del av normalområdet. AFI verdien for normalområdet går fra 5- 25, og mengden varierer da mellom 0,5l - 2 l.

 

De de først og fremst ser etter ved mye fostervann er to delt:

 

1. nyre og fordøyelsesfunksjon hos babyen. de skal jo drikke og tisse ut samme mengde slik at det kan være noe galt der om det samler seg opp for mye

2. den andre delern er hos mammaen, og da er det svangerskapsdiabetes som er det de ser etter. Da ser de også på forekomst av diabetes i familien(typeI), vektoppgang i svangerskap, protein i urin og blodtrykk. Om de er i tvil om det kan være det, så vil de at du skal ta en glukosebelastningstest for å se hvordan blodsukkeret ditt reagerer

 

Dette er hva jeg har fått av opplysninger hos de to gynekologene jeg har vært hos. For min del hadde jeg ingen andre risikofakorer annet enn fostervannet, så da har de valgt å ikke gjøre noe mer med det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...