Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og jobber hver tredje helg utenom studiene. Har tjent mer enn grunnbeløpet i løpet av de seks siste månedene så jeg trodde selv jeg hadde rett på foreldre penger. Har snakket med to personer på NAV, som har gitt meg forskjellige svar. Hun ene sa jeg ikke hadde rett på foredre penger grunnet at jeg bare jobber hver 3 helg, for å få foreldrepenger måtte man jobbe minst hver 14 dag. Snakket senere med en annen dame, hun var noe usikker på om jeg tjente nok i det hele tatt. Jeg har 14,35 % i stillings %, og får utbealt ca 3400 i måneden. Har termin 3 mars, og skal ta et års permisjon fra skolen og jobben. For å være helt sikker gikk jeg innom mitt lokale NAV kontor for å dobbelt sjekke, hva jeg egentli har rett på, foreldrepenger VS engangsstønad. Det svaret jeg fikk var: "Jeg er usikker på dette, hmm.. du får søke på begge og se hva vi tildeler deg"

jeg blir sprø!! Hva stemmer, noen her som kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er student har du rett på fødsels sipend hos lånekassen :) så problemet ditt er jo løst uansett det...

Og ja NAV er slitsomme :(

Skrevet

det står jo på nav.no at:

"Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til."

og at inntekten må være over en halv G, sef...

har aldri sett at man må jobber hver 14.dag. eller oftere. trodde det kom an på hva man tjente, og at man hadde vært i jobb.

jeg jobber ca 1 dag i uken, men noen ganger mindre, og har ikke tenkt på en gang at jeg må vise frem timelistene mine til NAV, må vel holde med lønningslippene, og en kontrakt på at jeg har hatt jobb (+ opplysninger som jobben fyller ut)

jeg ville bare søkt på foreldrepenger.

dårlig at de ikke svarer ordentlig, du stiller ikke et så innviklet spørsmål.

huff begynner å grue meg til å gå til NAV når jeg leser her inne, er i uke 28, så det er absolutt på tide.

jeg kommer ihvertfall til å søke foreldrepenger, jeg har tjent over en halv g, og jobbet de 3 siste årene. lite rettferdig om jeg må ta til takke med engangstønaden. det samme gjelder jo deg!

Skrevet

Husk nå at om man har tjent rett over 1/2 G så vil man uansett tjene på å få engangsstønaden kontra foreldrepenger fordi man må skatte av foreldrepengene men ikke engangsstønaden.................... Og det stemmer at man må ha jobb minst hver 14. dag, kan ikke jobbe ei vakt i mnd og så si at man har jobbet i 6 mnd....

Skrevet

så jeg må legge til timelister også altså? stress....=(

har tjent 70 000 hittill, så lønner seg nok med f.penger for min del.

ja ja, HI, jeg ville ihvertfall ha bedt om en vurdering i forhold til din situasjon.

er ikke lett dette her, håper jeg treffer hyggelige saksbehandlere på NAV. ser at det er en del dårlige erfaringer med dem her, men er sikkert mange gode også ( de er bare ikke like spennende å fortelle om, hehe)

Skrevet

jeg går på yrkes rettetattføring. men måtte ta ett opphold der pgr av at jeg er så syk. har værtsykemeldt store deler av svanger skapet så jeg søkte på rehabliteringspennger. saken er under behandling nå og de bruker evig tid på og behandle saken. nå har jeg gått her hjemme i 11 uker uten noe som helst inntekt og når jeg ringer de og hører hva som skjer sier de bare jeg må smøre meg med tolmodighet og vente eller låne av mine foreldre. (de har jeg alle rede lånt penger av og de har mine søsken boende hjemme + at mamma er uføretrygdet så de kan ikke hjelpe meg stort lengre. Jeg har to unger fra før av og bil å hus. Jeg har den bunken med regninger jeg ikke har fått betalt siden jeg ikke har penger. jeg har ikke fått kjøpt meg noen mamma klær. uten om noen få som min kjøre samboer har vert så snill å kjøpe til meg. Un gene skulle hatt klær og. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, når man er syk og tar kontakt med nav blir man bare sykere av den behandlingen vi får. Det er helt tragisk.

I dag fikk jeg vite at jeg ikke kom til å få en krone utbetalt før i slutten av januar så det blir ikke noen jul på meg og mine barn i år. Samboeren min har betalt de aller viktisgste regningene forsikring og hus lånet så han er skrapt han og. Jeg er kjempe fortvilt og aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo få penger, men det er så lege til at jeg klarer ikke se det for meg en gang. Tenk å ødelegge jullen for en 5 åring og en 2,5 åring fordi nav er så treig. Det er tragisk. Så man blir mer en gal av NAV jeg blir enda sykere og. Jeg er i uke 23 og den siste uken har jeg gått ned 4 kg. Det er ikke normalt. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. :(

Skrevet

blir helt dårlig når jeg leser dette.. håper virkelig at det ordner seg på et vis for deg.. Helt utrolig at de kan behandle folk på denne måten..

Lykke til!

Skrevet

altså det er mulig du vil få noe foreldrepenger.. men foreldrepenger skal jo tilsvare det du vanligvis får i lønn i mnd.. så d blir jo ikke noe å leve av.. men igjen så får du jo en del støtte fra lånekassen...

Vil også tilføye at når du søker om alt dette er det ikke nødvendig å legge ved timeliste/ div. Nav sjekker opp selv.. det er ikke lsik at du må ta vare på lønnslipp å sånt.. d hadde jo aldri fungert.. :)

jeg søkte bare jeg å fikk brev at det var iorden og penger på kontoen :) enkelt å greit:)

nav er helt uforståelig, hver gang jeg har ringt dem klarer de aldeles ikke å gjøre jobben sin... f.eks jeg spør om utbetalingdato til foreldrepenger... å de sier jeg ikke har søkt... så har jeg motatt foreldrepenger de siste 7 mnd liksom..

de er helt latterlige... ville ikke hatt mye tro på de.. Å de skal vite hva du har rett på å hvilke skjema du skal sende inn.. Du får bare kjefte ! det går ikke ann altså..:)

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...