Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Evt. noen med HIV i familien? En veldig god venninne av meg har et familiemedlem med HIV. De har visst det en stund, men hun fortalte det til meg for noen uker siden. Hun er av den typen som ikke alltid viser hva hun egentlig føler, og setter opp et hardt ytre. Men jeg vet at hun sliter med det. Jeg takler dette så dårlig. Er redd for å ta det opp, da det virker som hun egentlig ikke vil snakke om det. Men samtidig så føles det feil å aldri si noe. Føler at jeg virker likeglad. Men jeg tenker på det hele tiden. Denne personen er nå svært syk. Viruset har svekket immunforsvaret så mye at andre svært alvorlige sykdommer har dukket opp. Mest sannsynlig kommer det til å gå bra for denne gang, men man vet jo aldri. Vet ikke helt hva jeg er ute etter nå, men jeg har ingen andre å snakke med det om. Hvis noen har noen gode råd å komme med, så tar jeg mer enn gjerne imot.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Jeg har ei venninne som er i samme situasjon. Hun fant en mann som viste seg hadde hiv. Det var mange tunge og tøffe uker. Hun betroet seg til kun meg om dette. Jeg er der for henne og det hun velger, jeg forstår og respekterer hennes valg. De valgte å ha tett oppfølging på møter, sykehus og andre distanser som kan dette med hiv. Målte blodet, hun testet seg osv. Hun valgte å bli hos mannen. Jeg oppfører meg så klart som vanlig hos de, han er et menneske som deg og meg med de samme verdier i livet. Det smitter ikke å være hyggelig, hilse,smile og være en selv. Personen har ikke vært alvorlig syk ennå, frisk og opplagt. Men du kan ta en tlf til steder de har greie på hiv, høre med de, snakke med de om det du tenker og føler. De vet bedre enn mange andre om hvordan du kan ha det på sidelinjen. Viktigste er å være deg selv, oppføre seg som vanlig for ingenting er værre enn tilgjort personlighet. Ta en tlf du til et sted de hat hiv tlf og prat med de om alt du har i tankene også vet du kanskje litt mer om dette etter en slik tlf sammtale. Jeg må si at etter å ha pratet med min venninne og få litt innsyn i dybden av hiv nå har jeg fått ganske mye ny informasjon som jeg ikke viste. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 Velger å være anonym nå. Jeg har kjent mennesker med HIV og Aids. I dag er de kommet ganske langt mtp medisiner og behandling så denne personen kan leve lenge ennå.Men klart,som du sier så skal det "bare" en lungebetennelse e.l. som skal til. Mitt tips til deg er å bare være deg selv,kanskje på en eller annen måte bare vise at du er der,om de vil prate om det.Men ikke ikke noe mer enn det. Å ha en slik sykdom i familien er litt ekstra tungt for mange,for mange er redd HIV,de forbinder det med enkelte ting.Og er i det store og hele er HIV og aids fremdeles ganske tabubelagt emne. Ganske trist i grunnen,sykdommen er her og folk må bare lære seg mer om den. Ønsker dere lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Jeg føler ikke at det er mine kunnskaper om HIV som er problemet. Jeg har alltid vært interessert i temaet, og har et realistisk syn på det. Men det har ikke venninna mi... Det virker som hun ikke klarer å tenke logisk rundt dette, selv om hun innerst inne vet fakta (f.eks. at det ikke smitter via berøring, spytt osv.) De få gangene hun faktisk snakker om det, handler det stort sett om at hun er redd for at barna hennes skal bli smittet. Jeg har sagt at jeg er her hvis hun vil snakke, anytime. Dette familiemedlemmet har jeg kun møtt en gang, før diagnosen. Så alt jeg vet om deres situasjon, kommer fra min venninne. Huff, dette er ikke lett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå