Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går spiste jeg spekeskinke.. Det er det beste jeg vet! andre som har brutt "regelen" om å unngå slik mat? Føler noen ganger det er litt for mye hysteri om hva man kan spise og ikke spise... Men samtidig sitter jeg her med dårlig sammvittighet fordi jeg ikke klarte la vær..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo veldig liten sjanse for at du har gjort noe "galt" da... dessuten er det vel i 1. trimester skaden er størst hvis man er veldig uheldig å få smitte?

har ikke gjort det selv, og jeg synes ikke det er hysteri å unngå rått kjøtt og mykoster, og vaske frukt og grønt...men det er mange som får det til å virke mye vanskeligere enn det det er, dette med hva man kan spise og ikke.

men jeg spiser f.eks fårepølse på ostesmørbrød (da er det jo stekt)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg! Kommer til å slite i jula ( med tanke på å ikke spise spekeskinke), og tror sjansen for at det skjer noe er veldig liten.

Lurer veldig fælt på hva de gjorde i gamle dager jeg? Da de ikke visste at det far sååååå farlig å spise f.eks. spekeskinke.. Det ble jo født masse unger for det:P

Men men, man skal jo klart høre på rådene, men trenger ikke bli helt hysteriske for det.. Synes ikke du skal ha noe dårlig samvittighet for det =) hehe..

Skrevet

Som om jeg skulle skrevet det selv!

Falt for fristelsen på søndag morgen. Eggerøre og spekemat til frokost.... Det var så godt! Jeg vil ikke si jeg har "sprukket". Kommer ikke til å gjøre det til en vane. Måtte bare smake!

Skrevet

Poenget er jo at det i 99 % (eller mer) av tilfellene så går det helt fint, selv om man spiser både spekeskinke og mykoster. Det er bare så utrolig kjipt hvis man skulle være blant den ene prosenten (eller mindre) som skulle få i seg noe som kan skade fosteret. Noen satser på å ha statistikken på sin side, mens andre ikke tar noen sjanser (selv om de er små. Selv synes jeg det må være opp til enhver å bestemme, men som regel så er det jo ikke noe problem i det hele tatt!

Skrevet

Risikovurdering er en personlig sak. Det farligste man gjør er å sette seg i bilen hver dag. Eller når en kvinne blir sammen med en mann, som min bestefar i forsikringsbransjen prentet inn i meg fra tidlig alder. Likevel er folk mer redde for å fly enn å kjøre bil, mer redde for GBS enn svangerskapsforgiftning, mer redde for hjernehinnebettennelse enn livstilssykdommer. Største trusselen mot barnet er nok egentlig foreldrene, enten det skyldes direkte mishandling eller uvitenhet/omsorgssvikt/psykiske palger. En primær omsorgsperson med depresjon kan ødelegge mulighetene for barnets utvikling. Blir de ikke aktivisert nok det første året, blir barna rett og slett tilbakestående psykisk og fysisk. Men det pressen, og "folk" snakker om er GBS dødsfall, og screening for det(som er helt ubrukelig, meget kostbart, og sjelden blir et problem). Samtidig er f.eks. depresjon veldig vanlig, spesielt hos gravide og nybakte mødre. Og selv når skadene skyldes direkte mishandling stilles foreldrene svært sjelden til ansvar. Hadde de banket et voksent menneske halvt ihjel hver dag i noen måneder eller år, da hadde de neppe fått hovedomsorgen for vedkommende etterpå. Men barn har ingen rettssikkerhet i samfunnet vårt, de er avhengig av foreldrene... Først når de dør eller ender som grønnsaker stiller noen spørsmål. Likevel beholder de omsorgen for de andre barna. Tross alt viktigst å ha biologiske foreldre nå for tiden. Uansett. Spiser ikke salami nå, og ikke fikk jeg lov av mannen å drikke bringebærte i morges. Men jeg kjører på 8 felts motorvei(hver vei, totalt 16) stinn av biler hver dag, i sånn 120 km i timen. Ironisk? Er hvertfall ikke snø her da... Selvinnsikt hjelper da sannelig ikke.

Skrevet

Her kommer et lite tips.... hvis dere fryser spekeskinken i noen dager før dere spiser den, så har jeg hørt at også vi gravide kan spise spekeskinke trygt. Ellers putter jeg spekeskinke på pizza eller rundt fisken og slenger den i ovnen,da blir den jo varmebehandlet... (til hvit fisk kan jeg også anbefale at dere smører på most blanding av soltrøkede tomater i olje og basilikum mellom fisken og spekeskinken.... ) :)

Skrevet

Frysing dreper noen bakterier men ikke listeria monocytogenes, som er den famøse rikshospitalet "dødsmykosten". Man må selv vurdere risikoen, ikke bare må man spise mat med ganske høyt listeriaantall, men også få sykdommen, og av de vil noen abortere. Uansett.. Den formerer seg i kjøleskap og trenger ikke oksygen. Desto lengre lagringstid, desto lengre tid for bakterien å formere seg, desto flere bakterier i produktet. Er garantert at de fleste spiser litt listeria i ny og ne.. Den blir borte ved varmebehandling, dvs. pasteurisering, men kan likevel dukke opp i lagrede produkter, pga. forurensning i produksjonslinjen etter den er produsert. Spekemat er ikke varmebeh. Derimot kan man selv ha det i ovnen og varmebehandle ved 72 grader(gjennom hele kjøttet) i 15 sekunder. Gjelder myke oster også. Tror de bør smelte og boble. Annet enn dette er aborterte lam & fostervev noe å holde seg unna. Ikke så aktuelt for de fleste, men på gårder osv. Se http://www.mattilsynet.no/aktuelt/kronikker/listeriabakterier_og_trygg_mat__52970 for en fin artikkel.

Skrevet

............ Spiser alt jeg.......

Det gjorde jeg i forrige svangerskap også.

Og jenta mi har passert 17 mnd nå, er lite syk, har alltid vært lite syk, og er verdens nydligste og herligste jente:-)

Skrevet

Selvfølgelig er hun det, det er jo derfor man kaller det en risikofaktor og ikke en dødsdom å spise speket mat og myk ost. Jeg kjører bil rett som det er og både jeg og barnet har det bra, ikke har vi dødd eller noe, bank i bordet. Men det vil ikke si at ikke andre dør i trafikken, hver dag. Og det vil ikke si at alle gravide i trafikkulykker mister barnet, men en god del gjør det. Så blandt alle som spiser spekemat, vil noen være gravide, og noen av disse vil bli syke og noen av barna vil bli syke i magen og dø av det. At spising av mat med risiko for listeriasmitte er årsaken til at din datter er frisk å rask er å dra den litt langt vel?

Skrevet

Alt med måte=) Ingen som spiser en hel pakke speket-et -eller-annet- på en gang heller=)syns man skal nyte d man elsker i fornuftige sunne mengder =) Kos deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...