Gå til innhold

Alle som går på tidlig kontroll....

Anbefalte innlegg

Gjest 5 andre
Skrevet

Hva får man ut av det???

Her oppfører lege og jordmor seg som man har detti ned fra en planet hvis man prøver å få kontroll før uke 12-13, fordi det ikke er noe poeng.

Her tar man uansett ikke blodprøve og skriver skjema før den tid uansett, så hva får man ut av en tidlig kontroll så sant man ikke trenger en sykemelding, da? Forestiller meg noe sånt: "Hei, jeg er gravid, jeg." "Du er gravid, ja. Hvor langt på vei?" "5 uker" "Ok, da er det notert sees om 7-8 uker hvis du har det bra!" he he :-P

Skjønner jo tidlig UL for da får man jo se noe - det blir liksom reelt (Har gjort det selv, fordi jeg vil vite at det er liv i spira)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror kanskje det er mange som vil gå så tidlig for å få svar på en del spm. Mange som ikke vet en ting, og kanskje nervøs osv., som trenger å få svar fra legen sin. Jeg er mellom 8-9 uker på vei, og har bestillt meg tidlig UL i uke 13 fordi jeg kjenner SÅ mange som har funnet ut på ordinær UL at det er noe med baby og må føde den ut. Så jeg gjør det fordi jeg ønsker å få vite det tidlig om det skulle være noe.

Skrevet

har bestilt tidlig legetime fordi jeg bor i oslo og det er vanskelig å få fødeplass på det sykehuset man ønsker om man ikke søker veldig tidlig. gidder ikke kjøre en time for å føde når jeg ikke bor sånn til at jeg er nødt til det...

Skrevet

hos min lege var det helt vanlig at man kom fra uke 6 og utover. jeg leverte urinprøve,tok masse blodprøver,høyde,vekt og fikk helsekort. jeg ble også enig om å gå annenhver gang til lege og jordmor. siden jeg skal til privat ul hos jordmor 17 des,blir det jo ganske snart ny kontroll.

jeg ble også veldig dårlig i helgen så måtte tilbake allerede i går,for sykemelding,var veldig greit å bare inn å hente den da ,så dårlig som jeg var.

Skrevet

Jeg bestilte time til min første kontroll hos jm da jeg var ca 9 uker. Ønsket å drøfte den jobben jeg har nå(fysisk/psykisk krevende, minimum 48 t på vakt i slengen..) opp mot det nåværende svangerskapet og komplikasjonene jeg hadde i det forrige. Tenkte det var greit å være føre var!

Tok alle blodprøvene i samme slengen, så var jeg ferdig med det. Skal til ordinær kontroll hos lege når jeg er 12-13 uker.

Men... hadde jeg hatt en "vanlig" jobb, så hadde jeg nok ikke følt behov for å snakke med jm før jeg var rundt 12 uker.

Skrevet

Ble litt bekymret av det du skrev lillebilleimagen - hva er det de har funnet ut at var galt med baby?

Skrevet

nei, du må ikke bli bekymret!! dette er venner av meg som har slitt i flere år med å bli gravide, og blitt det ved hjelp av assistanse.

Hos den ene fant de ut at baby hadde turner syndrom da hun var på ordinær UL.. og hos den andre var det ett veldig sjeldent kromosom-feil. Dette er ca 2 år siden skjedde, og nå har begge friske barn:)

Jeg vil derfor på tidlig UL for å se.. jeg tror ingenting er galt, men er jo bare så godt å få vite det:)

Så jeg skjønner godt at folk vil tidlig til lege, kanskje bare for å snakke..

Du kan nok bare slappe av, det går jo bra med de aller fleste.

Og vi har jo klart å bli gravide alle mann, så om det skulle skje noe nå så veit vi at vi kan prøve til!:)

Skrevet

OK, da legge jeg den bekymringen vekk ;) har vært flink hittil å ikke bekymret meg - etter at vi mista sist så har jeg tenkt at det skjedde for en grunn og at jeg nå bare skal glede meg og ikke bekymret meg.

Skrevet

Kan jordmor ta alle blodprøvene som må til, eller må man til lege for dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...