Gå til innhold

Tips mot hard mage.. noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med at det aldri kommer noe ut... føler at jeg spiser og spiser og alt bare blir der inne :o( Drikker mye vann og prøver etter beste evne å få i meg 5 om dagen. Til og med Duphalak ser ut til å ha liten effekt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spise en bolle havregryn med rosiner og melk hver morgen. Ukokt. Bruk kefir hvis du liker det(er ikke fullt av sukker som det andre, og fint for magen). Svisker/sviskejuice skal visstnok ha en frapperende effekt. Ertesuppe. Og å røre litt på seg. Ta seg en hvil midt på dagen så man får litt plass i magen. Så er det hva man spiser resten av dagen. Grønnsaker er bra. All ferdigmat/sukker er ikke bra. Gir ikke magen noe å jobbe med, og fyller den med luft. Du bør kanksje snakke med legen for å vurdere om Duphalac er lurt å bruke? Er tross alt en medisin. Hvis du ikke drikker nok vann vil duphalac og lactulose virke forstoppende. Samtidig må du ta nok av det for å ha effekt. Så mål opp hva du drikker. Du må jo ha til deg selv, baby og ekstra til den forstoppede tarmen. I tillegg taper du mer når du beveger deg mer. Vanligvis er det nok med et par liter vann daglig, nå bør du kanskje drikke enda litt mer. (ikke gå amok da) For noen hjelper det å ha faste dotider hver dag, hvor man skal sitte i 20 min å slappe av og se om noe skjer. Håper noe hjelper. Du kan trøste deg med at det er hormonenes feil... transittiden i tarm er veldig økt ved graviditet. Kombinert med det voksende barnets trykk er det ikke rart om ting går litt tett innimellom.

Skrevet

For å få fart i tarmene så er bevegelse lurt, ligg på gulvet og ta slike sykkelbevegelser med beina, og evt gå tur. Spis fiber og drikk masse masse vann!

Evt spis lakris om du vil ha litt lakserende effekt.

Hvis de ikke skjer noe innen et par dager, hadde jeg ville ringt jordmor og spurt ang avføringstabletter/klyster. Tror ikke det er anbefalt å ta slikt under graviditet.

Skrevet

Om jeg drikker for mye melk en periode får jeg forstoppelse 2-5 dager. Det som løser "problemet" for meg er å spise yoghurt. Andre bruker biola, men jeg klarer ikke biola smaken så jeg spiser yoghurt regelmessig og det løser i alle fall "proppen" for meg og luftsmertene blir borte.

Har jeg hatt perioder jeg har hatt skikkelig dilla på druer har jeg å fått fart i sakene.

Skrevet

Biola gjør susen for meg! Stopper opp med en gang jeg har glemt å drikke et glass eller spise en yoghurt en dag, så jeg prøver å huske det...Ellers har svisker en positiv effekt også:-)

Lykke til!

Skrevet

Activia yoghurt fiksa det for meg altså! var 10krs tilbud på de på spar, så da tenkte eg jo at eg kunne prøve, og en per dag i ei uke fiksa det rett og slett! Lykke til, er ikke noe gøy det der!

Skrevet

Ikke spis lakris. Hold deg unna urter, ekstrakter osv. Ofte har de en medsinsk virkning selv om man ikke tenker på det sånn..

Skrevet

Linfrø gjør susen - kjøpes på vanlig matbutikk. Ta en spiseskje 3-5 ganger om dagen sammen med et par glass vann! Fantastisk!! Kan gjerne også blandes i yogurt eller med frokostblanding og biola!

Skrevet

Helt enig. Har ofte linfrø i havregryn. Smaker sunt og litt knasprete. De blir slimete i magen pga vann. Finnes flere typer og, fra gyldne til svarte. Dessuten er de fulle av omega 3, hvis man tygger dem godt får man i seg litt..

Skrevet

Heisann! Jeg spiser noen aprikoser hver dag, gjør susen for meg.. Da kunne jeg endelig gå på do igjen! Pluss en halvtime gå tur hver kveld..

Skrevet

Tusen takk alle sammen:o) Ser at det er flere muligheter her. Yoghurten biola og aktivia tar jeg hver dag. Skal prøve å blande inn både havregryn og linfrø ;-) Kjøper en boks svisker og litt druer! Ang. vann så er jeg oppe i 3 liter om dagen så det bør holde og så SKAL jeg begynne å røre mer på meg nå som kvalmen har gitt seg!!

Skrevet

Har også lest at magnesium skal hjelpe..

Skrevet

Ser du har fått mange fine råd.Vil bare si at duphalac er trygt og bruke under graviditet. Linfrø er best om de knuses.Da får du også bedre effekt av vitaminene som er i dem.Tar du linfrø må du drikke mye vann for ellers virker de som lim i tarmen og da stopper det hvertfall opp. Noe som funker på meg er og drikke ett stort glass vann en halvtimes tid før frokost. Når du spiser så pass på og tygg maten leeeenge og spis sakte. De gangene jeg klarer det fungerer magen mye bedre. Håper noen av rådene mine og andres hjelper og trøst deg med det.Jeg har stoooore problemer selv med hard mage så du er ikke alene.

Skrevet

Best å unngå alle medisiner, hvis ikke helt nødvendig. Nødvendig betyr fordeler oppveier ulemper. Alvorlige sykdommer gir grunnlag for å bruke alvorlig medisin. Det er jo individuelt. Tenker gravide kan bruke duphalac en sjelden gang, men jeg ville tenkt på virkningen i tarmen ved bruk over tid. Duphalac virker osmotisk, dvs trekker ut vann og skaper en slags kunstig diare. Noe man selv kan prøve en dag man kjeder seg og kan være 2m fra toalettet. Om det er veldig lurt å bruke over tid i svangerskapet er vel en annen sak. Da skal man helst ta opp næringsstoffer for seg og fosteret, ikke bæsje dem ut sammen med duphalac. En gang i blandt er vel ok. Samtidig er det jo viktig å få bæsjet ca hver 3. til 4. dag minst. Duphalac har ikke medikamenter som går over i kroppen. Så snakk med legen hvis du trenger det fortsatt. Lykke til! Og si hvordan det går da:)

Skrevet

Druer har hjulpet meg! i tillegg til å være en god erstatter til godis=)

Skrevet

masse vann (gjerne 2-3 liter..)

masse frukt, pærer, kiwi

svisker

tørkede aprikoser syns jeg virker bedre enn svisker, og smaker litt bedre..

fiber

store deler av forrige svangerskap klarte jeg for det meste bare vann og frukt, hadde diare hele svangerskapet.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...