Gå til innhold

Streptokokk b og behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått påvist streptokokk b og behandles for det? Jeg ligger inne på sykehus nå, er 26+5. Har fått påvist streptokokker, myk mormunn og forkortet livmorhals, og her må jeg ligge til fødsel.. Anyone i en "lignende" situasjon med en glanshistorie?

Videoannonse
Annonse
Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

Jeg har hatt oppblomstring av streptokokk b ( GBS ) nå i svangerskapet.

Det er veldig mange som har denne bakterien dvs. som er bærer av den.

30% av alle kvinner har den som en naturlig del av bakteriefloraen i skjeden, og det blir normalt ikke behandlet om det bare er påvist at man er bærer.

Er det derimot påvist oppblomstring og da særlig med utslag i urin, blir man konsekvent behandlet med antibiotika.

Jeg gikk på en ukes antibiotikakur ettersom jeg hadde utslag i urin og den var positiv på gbs (det betyr at det er mye av bakterien tilstede)

Etter denne kuren blir man sjekket ofte og nøye om det kommer ny oppblomstring, Det har det ikke gjort hos meg, heldigvis.

Det er også vanlig å skylle skjeden med en slags desinfiserende veske under fødsel og/ eller at mor får antibiotika intravenøst.

Nå har ikke jeg hatt forkortet livmorhals og myk mormunn i tillegg, men du kan slappe av om du er innlagt for da er du i de beste hender :)

Vet at gbs kan føre til prematur fødsel dersom man har alle de tingene du har kombinert, men nå er du i trygge hender og blir fulgt opp :))

Lykke til!!

Skrevet

Ble lagt inn på torsdag fordi livmortappen eller hva enn det no var var kort, fredag fikk jeg veer men ble satt på drypp, så de stoppet. Det foregår her kan man si! :) Takk for svar, du roet meg på en måte, har fått ca 0 informasjon om hva det er for noe, da de ikke er heeeelt sikker på i hvilken grad jeg har det.. Startet med antibiotika i går kveld, en skikkelig dose med 4 tabletter 5 ganger daglig. Dette må da vel gå bra til slutt? hehe

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

Det går nok bra :)

så lenge du får antibiotika tar den knekken på de stygge bakteriene. Det er faktisk tryggere å vite at man har den enn om man ikke hadde visst det, for da er de obs på det under fødsel og sjekker oss nøye resten av svangerskapet!

Slitsomt å ligge der å ikke få noe informasjon, men når du har startet på kuren så er den snart vekk, så får vi bare håpe at alt det andre også er under kontroll, noe som det ser ut til at det er :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...