manne86 Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Hei jeg er 17 uker gravid og har hatt litt stikkende vondter i rompa, det kjennes nesten ut som om det er i endetarmen. Så leste jeg litt rund på nette at det kunne være hemorider. Å det var bare å skjekke med en finger, så det gjorde jeg. Kjente ikke noe hemorider, men en STOR kul kan du si da. dro da til gynekologen,han undersøkte meg å sa det var livmora jeg kjente!! Det jeg lurer på da er om det er flere som kjenner det sånn eller??pliis svar:)er litt engstelig for om dette er normalt å kjenne...
Såså Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Må le litt, er du helt seriøs nå? Skjønner ikke helt, er du urolig for å kjenne livmoren din? Den skal altså være der;) hos ca 50 prosent av befolkningen er det helt normalt å ha livmor, fortrinnsvis hos kvinner. Man kan alltid kjenne den via analkanalen, skjeden, og hvis man samtidig kjenner nederst i magen kjenner man toppen av livmoren der og. Google uterus og se de anatomiske bildene du får. Hemoroider er utposninger på vener i analkanalen, vanlig spesielt langt ut i svangerskapet pga. trykket på årene i bekkenet(det spiler ut årene nedenfor, i bena, rundt kjønnsorganene, og i analkanalen), og kanskje hormonelle faktorer. Både menn og kvinner får dem. Ikke farlige, men noen ganger vonde, og noen synes de er pinlige. Enten går de vekk av seg selv, man kan bruke en krem som hjelper litt(helst når man ikke er gravid da) eller så forblir de små uten å gi store plager, ved plager(smerter, detter ut, mye blødninger) kan de fjernes ved veldig enkel kirurgi. Hvis de er litt plagsomme må man sørge for å ikke bli forstoppet, pressingen og den harde avføringen forverrer hemoroidene.. Håper det hjalp. Spør gjerne mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå