Gå til innhold

Bør jeg "strategisk" gifte meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer på 10ende året.

2 felles barn. Hhv 2 og 5 år. Ingen særkullsbarn.

Har felles bolig verd ca 5 mill, delt huslån på ca 3 mill

I tillegg har jeg ett studielån på ca 150 000 ellers har vi ingen gjeld.

2 gjeldfrie biler den ene ny i 2002 og den andre ny i 1998 , den ene registrert på han, den andre på meg.

Skrevet gjensidig testamente og tegnet "kryss" livsforsikring

Begge i full jobb og tjener ca likt, men den ene av oss er selvstendig næringsdrivende.

Bør vi gifte oss for å sikre optimal sikkerhet? Da tenker jeg juridisk. Vi er superfornøyd med å være samboer, men gifter oss om dette har juridisk stor betydning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..dere er jo ganske godt rustet dere da...Eneste er at dersom en av dere dør så må den andre betale ut mors/ farsarv til barna liksom...og da kommer overformyderiet inn å forvalter arven....til de er 18 år..så dersom dere har verdier som overskrider gjeld må dere løse ut arv til barn selvom de er felles... den ene kan ikke sitte i uskiftet bo osv så lenge dere ikke er gift.selvom barna også bor der....så dere må ha ganske stor livsforsikring og begunstige hverandre økonomisk og passe på at livsforikring dekker gjelden ....men tenk da på dette....Det som er skummelt med gjeldsforsikring er at jo mindre gjeld.. jo større arv til ungene så du kan risikere å havne opp med å måtte ta opp lån igjen for å løse ut arv til barna...da må du kanskje selge hus ol... ikke gøy....Jeg hadde giftet meg....:)lykke til,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...