Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Jenten min er nå 5 uker og fram til nå har jeg lagt henne til brystet hver gang hun har begynt å sutre. Hun virker jo sulten, stikker tungen ut, smatter osv. Men det virker jo som om hun aldri blir fornøyd, hun vil helst være på puppen hele tiden. Hvordan skal jeg tolke blir gråten? Når hun skal være på puppen hele tiden skriker hun i intervaller, og når hun skriker så spenner hun kraftig med beina sine. Og tar jeg henne vekk fra puppen blir hun også sint. Er det pga sult hun skriker eller kan det være noe annet som plager henne som gjør at hun bruker puppen som trøst? Huff, syns det er så vanskelig å tolke gråten, skulle ønske de små bare kunne fortelle oss hva som var gale..
Slalotte Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Det kan jo være luft hun har i magen.. Å tolke gråtingen det kommer etter hvert, følte jeg ikke hadde peiling på noe når jeg ikke kunne skjønne hva sønnen min ville.. Men det kom seg etter hvert, noe som det alltid gjør
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Det er ingen som har innbygd forståelse for gråt. Det kan jo være så mye, og du lærer deg nok å høre forskjell på gråt etterhvert som tiden går og du er litt mer vant til alt.. kan jo være at hun bare vil ha kos, og kan jo være at hun har vondt i magen.. kan være så mye..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 prøv alltid med pupp så lenge de ikke er full av besj, det funka for meg, og er vel det beste for alle sammen. er ikke så mye vaner og rutiner når de er 5 år gamle
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Prøv deg frem.. min opererte med tre type gråt: sulten, trøtt og generell misnøye (f.eks vondt i magen)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har aldri latt mine barn gråte, de har fått pupp og nærhet så fort de har villet de første to tre månedene. Så lærer man forskjellen på gråten etterhvert, om de er sultne, slitne eller trøtte. Eller om de har vondt noe sted. Jeg lover deg at om en måned eller noe så kommer du til å være ekspert på ditt eget barn! har du forsøkt å pumpe melk med en pumpe, kommer det "nok" melk (har du ikke ammet på en time eller to bør det vel komme ut mer enn 30-40ml opp til 200ml) og barnet legger vel på seg som hun skal? Da vet du om hun får nok og kan slå deg til ro der i alle fall.. Har du forsøkt å gi henne smokk? Kan jo hende at hun kan roe seg litt med den... Forsøk i alle fall å slappe helt av selv, bare kos deg med babyen og steng verden ute. Uansett får du aldri denne tiden tilbake og om et år kan du lengte tilbake til den tiden hun faktisk lå stille på fanget ditt og koste :-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2008 Nei det er akkurat det. Når jeg pumper meg så kommer det ut ca 30 ml så stopper det opp. Og da er jeg gjerne sprengt også! Så klarer ikke å pumpe meg skikkelig. Kan jo håndpumpe meg men det tar så lang tid.. Tror det er utdrivningsrefleksen som ikke slår helt inn..
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Du får ta deg et halvt glass rødvin (hjelper på utdrivningen)
Lykke X 4 Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Det kan virke som barnet ditt har vondt i magen. Jeg vet at mine barn har hatt en ekstra trang til puppen når de har hatt vondt i magen. Passer du på å ha henne til å rape? Ikke stress med pumping for å se om du har nok melk. Pumping vil ikke gi deg en pekepinn på om du har nok mat, fordi stress og bekymringer mm. gjerne spiller inn på utdrivningsrefleksen, spesielt når man pumper for å sjekke om man har nok mat Når du har et så lite barn, er det ikke å forvente at man skal kunne tolke alle deres signaler gjennom gråten, med en gang. Det tar tid å bli kjent Når mammaer er slitne, kan også små babyer være slitne. De merker fort vår sinnstemning. Om du bekymrer deg veldig for dette vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Helsestasjonen. De treffer mange mennesker i samme situasjon og med like problemstillinger, og vil derfor kunne gi gode råd og støtte på veien. Ta gjerne kontakt med dem i morgen. Masse lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Et sikkert tegn på om hun får i seg nok melk er jo hvordan bleiene hennes er. Jeg har en jente på 4 uker som er litt sånn som du beskriver. Har problemer med å pumpe ut mer enn 40-60ml om gangen, avhengig av hvor mye brystspreng jeg har, men jeg vet jo at jeg har nok melk. Bleiene til datteren min er mange og gjennomvåte gjennom hele dagen, så er sikker på at hun får i seg nok. Hun går fint opp i vekt også, så det med pumping synes ikke jeg er den sikreste måten å finne ut om man har nok melk eller ikke. Det er helt vanlig med mye luft i magen de første 3 månedene. Husk at hun har fått mat igjennom navlestrengen i 9 måneder. Tarmene og fordøyelsen bruker litt tid på å "gå seg til". Jeg synes også det er frustrerende til tider. Forige datteren min var også en skikkelig puppejente, og fordi hun var syk bet jeg puppemaset i meg og vi levde som siamesiske tvillinger i 2 år. Merker at lunta er litt kortere denne gangen og har vurdert å kanskje gi henne litt tilegg 1-2 ganger daglig itillegg til ammingen slik at jeg kan få litt avlastning, og at hun kanskje holder seg mett litt lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå