Gå til innhold

Dere som har peiling på skillsmisse og sånn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og hennes mann er separert og skal skilles, hun har flyttet ut og leier en leilighet. De har 2 små barn ( 1 + 3 ), hun har vært hjemme med de fra førstemann ble født, og dermed hatt 0 i inntekt. Han har jobbet masse og nesten aldri vært hjemme.

Ser på skattelistene at han har nesten 400 000 i formue, har ikke hun da krav på halvparten? De har jo ikke særeie... hun måtte faktisk låne penger av han for å få betalt husleie de 2 første mnd der hun nå leier!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med advokat, hun har jo garantert rett til fri rettshjelp:)

Skrevet

Så utrolig trist for ungene att de skal skilles. Men syntes ikke hun skal forvente få penger som han har i sin formue. Hun burde nok tenkt litt mer langsiktig i de lykkelige dagene att kun burde spart litt penger til dårlige dager. Så det er nok bare skaffe seg en jobb.

Jeg lever med en fantastisk mann men sparekonto ser jeg som ett must spes når jeg har 2 barn jeg har ansvar for. Bare tanken om noe slikt skjer uten ha en krone skremmer meg.

Skrevet

Som gift har man gjensidig forsørgelsesplikt ovenfor hverandre. Om det innebærer mer enn det nødvednige er jeg usikker på. Men hadde også tatt kontakt med advokat, jeg håper og tror at hun har krav på noe. Man skal ikke straffes for å være den som tar ansvar hjemme.

Skrevet

Det går jo ikke an å spare penger når man ikke har inntekt?? Hun har jo vært hjemme med barn , mens han har farta land og strand rundt på jobb.

Skrevet

er jo sånn at det skal deles 50/50 om ikke det er skrevet egen avtale om annet.

Hun har krav på fri rettshjelp/advokat.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis trist for ungene at foreldrene skilles, det kommer helt an på hvordan situasjonen hjemme var.

Når man er gift deler man vel alt, med mindre man har en kontrakt om "mitt og ditt"?

Når man er gift pleier man å samarbeide, det vil si; om den ene tjener mer enn den andre, eller den ene gjør ulønnet arbeide i noen år (som å passe på barna f.eks) burde likevel pengene gå til felleskassa.

Skrevet

ja det er det jeg mener også...all formuen han har ( cash!) har han spart på konto i sitt navn mens de har vært gift.....

Skrevet

Jeg er hjemme med ungene jeg sparer penger. Jobber litt ekstra kvelder helger og når jentene blir passet.1500 på bok hver måned pluss 1000 til jentene. Man kan jo ikke vente att en eks skal brøfø en om man skiller seg. Må tenke lengre enn morgendagen. Syntes det er utrolig att mennesker med barn ikke sparer penger til dårligere dager. Lever farlig.

Skrevet

Først og fremst er det jo helt umulig å vite hva formuen består av. Bil, hus, bankinnskudd osv. Er litt usikker på hvordan det økonomiske er i henhold til jusen, men tror kanskje det er slik at det man har med seg inn er særeie og det man opparbeider seg i løpet av ekteskapet er felles? Finnes sikkert noen siter du kan google å lese om emnet.

Skrevet

2girls=0)lyst på nr 3=0) :

er jo ikke det...hun jobber og tjener penger nå! Krever ikke at han skal betale noe, men det jeg mener er at hun skal vel ikke gå ut av et ekteskap uten en dritt fordi hun har vært hjemme med barn, uten mulighet for å jobbe!! Han har jo spart opp alle disse pengene mens de har vært gift!

Skrevet

Formue i skattelistene behøver ikke være en bankkonto med så og så mye penger. Det kan feks være aksjer uten så mye kontante verdier.

Står boligen deres på han? Hun kan ha krav på eierandel i ektefelles bolig, iht husmordommen, hvis familien har innrettet seg sånn at hun var hjemme for å ta seg av barna.

Hvor lenge har de vært gift? Man kan ha krav på skjevdeling ved at feks arv holdes utenfor delingen.

Hver sine eiendeler skal ellers regnes sammen, og man skal i utgangspunktet dele nettoverdien med den andre. Men det er visse regler knyttet til å trekke fra feks gjeld i regnestykket.

Hun kan ikke regne med underholdsbidrag fra ham, og må nok finne seg jobb. Men lurt av henne å kontakte advokat, dette er forholdsvis komplisert regelverk og beregninger. Hun kan høre med kommunens kontor for fri rettshjelp, hun har muligens krav på det.

Skrevet

Jepp, der var det litt info ja!!

Hun skal kontakte advokat....de har jo et hus også som ikke bare er hans.... han tror nemlig at siden han har jobbet og hun har vært hjemme så er alt hans...inkludert huset...fordi det står i hans navn...

Skrevet

de skal dele alt... om ikke han har særeie på noe.. det han og henne hadde med seg inn i forholdet er deres eget, men alt som er bygget opp i ettertid er felles..

Skrevet

hmmmmm nice fyr:) Og ungene hans skal selvfølgelig bo på gaten.....

Skrevet

Nei, vet at det er cash....det er sjekket opp.... boligen står på han ( pga skatt), men den er deres felles, den ble kjøpt etter at de giftet seg, Har vært gift i 4 år.

Hun har jobb nå, og begge barn i bhg, han betaler kun bidrag på 2000 pr mnd for begge barna. Inntekt på nesten 500 000.

Skrevet

for å si det sånn.....ikke for å være stygg eller rasist, men han er utlending ( litt andre formeninger om hvordan ting skal være)og har meeeeget spesielle meninger....og helt tulling!

Skrevet

Så hvis du en dag blir skilt så er det helt greit at mannen din beholder alt? Hus, bil, bank kto osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...