Gå til innhold

Vekstavvik, kanskje noen av dere vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha tvillinger, og på kontroll i dag viser det seg at tvilling2 har et vekstavvik på -20% og litt motstand i motkaka, og tvilling1 er - 7%. 20% er jo ganske mye. Skal på ny kontroll om 1 uke for å se om det er noen bedring. Blodgjennomstrømningen var helt normal i navlestrengen og morkaka for begge to.

Det eneste sykehuset kan gjøre er å evt forløse dem tidligere hvis de ikke har det bra inni magen. Det jeg lurer på er barna mine sine sjanser utenfor magen. Hvis feks tv2 nå er ca 29 uker i følge UL termin, men tilsvarer 26 uker i vekst, er han da like sterk fysisk som en 29 ukers baby selv om størrelsen tilsier 26 uker? Har han evt like store overlevelsevner som en 29 eller 26 uker baby? Vet at det sikkert ikke er så mange som kan svare på dette, men er så redd og bekymra for at noe kan gå galt. Er jo alt for tidlig om de måtte komme nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil tro at om babyen din er liten av vekst, så er jo det indre kommet til uke 29? jeg kjenner ei som fødte tvillinger nå, der den minste var på 1,6 og det har gått bra. de er født 8 uker før termin... etter uke 25 er det større sjans for at det går bra, enn at det ikke gjør det... ei venninne av ei venninne har fått begge sine jenter før tiden.. ei i uke 27 og ei i 29, og de er to fllotte jenter nå...

Skrevet

Når det er prematur fødsel kan det alltid gå galt. Men for å berolige deg endel er kompetansen for sånne fødseler og behandling av premature sååå bra i norge. At det er gode sjanser uansett.

Tv2 vil uansett ha et dårligere utgangspunkt enn TV1 pga den har mindre å gå på. Men om tv2 forsetter å vokse dårlig er det beste for de og bli forløst.

Hvor skal du føde?

Skrevet

Jeg har ikke en dysmatur baby selv, "bare" prematur.

Men snakket jo med flere som hadde dysmatur/prematur babyer når vi lå på nyfødt intensiv avdelingen, så jeg svarer bare ut i fra hva som ble sagt/diskturert der.

Den energien som blir tilført babyen, bruker de til å utvikle organene sine. Dvs. at den begynner først med de "store, tunge" organene, og bygger seg på, til de i uke 34 er utviklet og skal da "bare" ligge å gjøre seg fete i mammas mage til uke 40.

Dvs. at har man vekstavvik går det ofte på bekostning av noe.

Vet om et tilfelle med over -40% vekstavvik, og den hadde ikke samme overlevelseevner som antall ukene skulle tilsi. Nettopp fordi kroppen hadde utviklet hjerte, hjerne, nyrer etc., mens f.eks tarm/mage og lunger hadde fått mindre muligheter til å utvikle seg.

Slik at selv med vekstavvik, så gjelder ikke det bare lengde og vekt. Enkelte organer kan også være mindre utviklet, mens andre kan være på høyde med antall uker i magen.

Vil tro at disse vekstavvikene er like forskjellige som babyene er, men jeg vil tro at med en dysmatur baby så befinner du deg sånn midt i mellom et sted.

Selvagt avhengig av hvor mye dysmatur man er også videre.

Sørg bare for at du får lungemodningssprøyte snart, så skal du se at dette går veldig bra :)

Skrevet

Dysmati har jeg aldri hørt om og aner ikke hva det betyr?

Jeg vet at legene er flinke og at det som oftest går bra, men blir bare veldig bekymra. Jeg skal føde i Fredrikstad. Ble litt beroliget nå:)

Skrevet

Hei, barnet mitt var -25% i vekstavvik hele tiden. men frisk og rask. Jeg ble satt i gang noen uker før tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...