dinadina Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Er det bare jeg som opplever det sånn, eller har dette med navnevalg tatt litt av? Det virker som om det å finne et navn som knapt har vært brukt før er viktigere enn alt annet. Nå er nok jeg langt over gjennomsnittet traust, men likevel... Jeg har selv en jobb der jeg møter veldig mange mennesker og hvor jeg må orientere meg i forhold til navn, og det skjer oftere og oftere at unger nesten unnskylder seg for navnene sine. Det er fortvilende når en liten tass må gjenta navnet sitt flere ganger foran de andre, bare for å oppleve at folk kommer med forslag på mer logiske navn...dvs navn de har hørt før. Da jeg skulle finne navn til mine unger, var et viktig kriterie at de skulle være enkle å skrive, enkle å uttale - og kunne kombineres med vårt noe trauste etternavn. Hvordan velger dere? Er det mange som prioriterer spesielt foran praktisk?
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Jeg tenker som deg, at navnene skal være enkle for barna å bære og helst litt internasjonalt klingene også slik at de slipper å styre for mye når de skal til utlandet. Føler noen ganger at foreldre tenker mer på å få velte seg i "kule" navn enn på barnet som faktisk skal ha navnet og må gjenta det, streve med å skrive det og stadig måtte stave det på nytt og på nytt osv når de vokser til.
corleone Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Ja, hva er praktisk Er det praktisk å bli kalt for Håkon A., Håkon B., C. og så videre, siden det er tre-fire stykker med samme fornavn i klassen? Vårt etternavn er VELDIG kommunegrå, så vi har valgt litt lengre fornavn på våre barn for å unngå en situasjon at de kan hete akkurat det samme til både for- og etternavn. Samtidig så har vi gjort det enkelt med stavemåten, ingen kruseduller der
Englebarn+ lille erta!! Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 etter å ha lest det dere skriver over her, vil jeg gjerne høre hva dere da syns om det jente navnet vi sterkt vurderer! (har ikke bestemt oss ennå, bare leker med tanken hitill!) mormoren til samboeren min het Betzy, og min morfar het Einar. Det vi da hadde tenkt litt på, var Betzy Eline. (med eller uten bindestrek, litt usikker ennå) hva syns dere da om det? vi ville gjerne kalle opp etter våre besteforeldre,samtidig ha noe enkelt, men ikke for mye brukt... setter pris på alle de tilbakemeldingene jeg får altså..!
erteposen + 4 Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har vokst opp i USA/Afrika, men er godt rotfestet i norsk kultur og ganske konservativ når det kommer til navnevalg. Hele familien vår, inkludert de som har bodd i USA i to generasjoner, bruker gamle norske navn. Noen er jo spesielle i USA, andre faktisk litt spesielle i Norge også. Litt har det med at vi bruker aktivt familienavn. I mitt andre (eller femte) hjemland er det vanlig at en staver navn eller har enkle nicknames istedet. I naboaget her må mange gjøre det fordi våre nye landsmenn har ukjente navn, og jeg ser ikke helt problemet. Det jeg synes er litt rart er når en spriter opp navn med bokstaver c, x, h når det ikke er en god grunn (oppkalling). Jeg har praktiske navn på barna mine, selv om det er få på samme alder som heter det, men tror ikke et upraktisk navn er så ille heller. Det litt komiske er jo at ofte de som ønsker et veldig spesielt navn ofte bruker amerikanske navn som der er super populære (litt som Linda på 70 tallet) eller som kommer på navnetoppen (om en ser på Sverige)
erteposen + 4 Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Synes ikke Betzy Eline er så veldig spesielt, og det er en fin kombinasjon. I etterkrigstiden var jo en del amerikanske navn populære i Norge som Betsy, Nancy osv. En hel del bestemødre i Norge som heter det:) Hadde droppet bindestreken.
Thessa og Bebbis Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Husker jeg ikke likte at det var 4 andre i klassen og en hel haug fler på skolen som het Therese. De fleste hadde jo det som mellomnavn ellers hadde de et navn til forran. Jeg het "bare" Therese. Hehe.. Selv har jeg lyst på et norskt navn, men ikke for spesielt heller. Er ikke ofte jeg har måtte si mitt navn på engelsk. Ikke før jeg begynte å jobbe på hotell faktisk, og utenlandske synes jo det er så festlig med norske navn som de må si noen ganger for at det skal sitte :-) Selv har jeg en bestemor som heter Anna. Synes det er kjempe fint. Tidløst, og kan til og med uttales på flere språk :-) Men det er ennå ikke bestemt :-) Personlig ville jeg ikke kalt ungen min noe jeg vet mange andre barn vil hete, heller ikke et så spesielt navn som ikke en gang ungen vil klare å stave. En gyllen middelvei er tingen her i huset ;-)
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 For meg så bryr jeg meg ikke om navne er super moderne eller på en topp ti liste. Når vi skal velge navn til barn så velger vi ut i fra hva vi synes er flott, og vi ser på hva besteforeldre, oldeforeldre har som navn. Vi synes det er en fin tradisjon å kalle opp etter noen, slik at navne går i arv. Vi har nå tre valg å velge mellom og har bestemt oss for å se ann babyen for det kan jo hende at navne og ansikte ikke passer sammen når han er født! ( vi vet nå hva det blir så valge ble litt enklere) vi skal velge mellom: - Harald Andreas - Trygve Andrè - Trygve Andreas Jeg skjønner ikke poenge med et navn man må høre en del ganger føre man klarer å si det
godiva med 3 gull Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 Jeg går nok under kategorien "spesielle navn på barna" Men har ikke noe hokus pokus navn å uttale eller stave. Jeg kan ikke fordra "trauste norske". men velger navn jeg selv liker. verken jeg, min mor, min mormor osv har vanlige norsk kjipe navn. Jeg har måttet stave mitt navn mange ganger oppigjennom. Noe som ikke har gjort meg noe som helst. Men har derimot vært veldig glad for at ikke "alle andre" har samme navn som meg.
Gjøkeredet③ Skrevet 2. desember 2008 #10 Skrevet 2. desember 2008 Jeg syntes dette med navn er så vanskelig... Min mann er britisk, så vi trenger et navn som er like enkelt å si for begge familiene.. Vi må jo uansett droppe ÆØÅ da det blir veldig rotete. 2 dager til termin, og har fremdeles ikke peiling på hva vi skal kalle denne pjokken.. Vil ikke at det skal være for britisk, eller for norsk, men samtidig ikke for kjedelig.. Hehe! Dette blir interessant... Og lett blir det ikke...
Englebarn+ lille erta!! Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 nå har det seg ikke sånn at vi vurderer Betzy med z for og "sprite" det opp, med det var sånn mormoren til sambo skrev navnet sitt, og vi syns begge det er mye finere enn Betsy med s... jeg har selv et navn som er tungvindt, jeg heter Eireen, altså med to e-er istdet for i. (eirin) i barndommen kunne jeg bli veldig irritert over navnet mitt, for det var jo ingen andre som het det samme,men etterhvert som jeg har blitt eldre, så setter jeg stor pris på navnet mit, og er veldig gla for at det ikke er så mange som heter det! hvertfall ikke med den stavemåten!! huff... dette navnevalget er ikke lett altså..!!
Gjest Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Tja, kan være litt enig, selv om jeg kanskje er en av de som tenker litt sånn. At færres mulig har navnet, spiller ingen rolle, så lenge det ikke er 10.000 som heter det. Men jeg syns heller ikke at de "vanlige" navene er så fine. Fine på andres unger, ikke på mine. Og de "poppisnavnene" liker jeg heller ikke, fordi jeg syns det er kjedelig at alle heter det samme. Er greit med litt variasjon uten at det blir for ille, syns jeg.
mamo82 *2 jenter* Skrevet 2. desember 2008 #13 Skrevet 2. desember 2008 På meg virker det som enkelte vil ha svært spesielle navn på barna sine; jeg er av den litt mer tradisjonelle typen. Vår datter har ett fornavn og fars etternavn. Maren til fornavn, siden det er enkelt og greit, og litt tradisjonelt. Var viktig for oss at fornavnet skulle matche etternavnet, da det er et stedsnavnet på gården min samboer kommer fra. Hadde ikke passet med et fancy-schmansy fornavn og et traust, nordnorsk stedsnavn til etternavn... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå