Gå til innhold

Hvor lenge er det greit at en baby er navnløs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da nr 2 var 6 uker orket ikke jeg mer og inngikk kompromiss om navnet ;-)

Skrevet

Til foreldrene finner et passende navn.

Folkeregisteret har satt "grensen" på seks mnd.

Skrevet

Seriøst? Du syns det er ok at en baby på flere måneder fortsatt ikke heter noe?

Skrevet

syns man burde ha navnet klart når barnet er født. Altså på sykehuset burde barnet ha et navn

Skrevet

Vel, jeg har gitt begge mine barn navn før de kom ut, så for meg er navnløse barn en litt rar ting så snart de er utenfor magen.

Har ei venninne som brukte et par uker etter fødselen før de bestemte seg for hva ungen skulle hete, og for meg er det rart at noen kan bruke så lang tid.

Skrevet

Vår neste som ikke er laget enda kommer til å hete Didrik, er vi litt tidlig ute kanskje?

Skrevet

Hvorfor er det rart da? Jeg synes det er mye rarere å bestemme navnet på et barn man aldri har sett jeg da ;-) Må jo se ungen for å se om navnet passer, evt hvilke navn som passer. Er ikke alltid man er enige heller. Med mini var vi ikke enige om noen navn før han ble født, men så ramlet det plutselig et ned i hode på meg når jeg så på ham som det bare måtte bli og mannen var helt enig. Med nr 2 ville vi vente til vi hadde sett ham før vi bestemte oss for noen av alternativene, men så var vi ikke enige rett og slett, så til slutt gav vi ham begge navnene ;-)

Skrevet

Samme som alva.. Etter 9 mnd henger fortsatt lillebror igjen, så burde nok ha fått navn ennå litt før..

Skrevet

Vi ga navn allerede da vi etter ultralyden fikk vite kjønnet, så derfor hette babyen det i mange måneder før han/hun kom ut. Fikk til og med julegaver i sitt navn. Så fro meg er et kjemperart at folk ikke kan gi babyene sine navn i løpet av de første dagene. ;-)

En annen ting er hvis det nå skulle skje noe med babyen... Tenk å måtte navngi en død unge (ikke noe særlig å tenke på, men det kan jo faktisk skje...), eller velge mellom alternativene da... Hva som passer liksom... huff!

Skrevet

Har hatt navnet klart med en gang, med de 4 første ungene våre. Lillemor som nå er litt over 2 mnd var navnløs i 1 mnd ca, før vi omsider ble "enige".

Syntes det var ganske rart igrunn. Kalte henne lillemor..huffameg..

:)

Skrevet

Fordi jeg mener det er fint lite man kan si om et barn iløpet av de første dagene/ukene.

Jeg kunne ikke si noe om hva slags vesen min lille var da jeg så ham første gangen. Ett navn ville ikke kledd ham noe bedre eller dårligere enn et annet.

Jeg mener bestemt at alle barn passer til alle navn, fordi navnet vokser på barnet og ikke omvendt.

Nå er det en selvfølge at min lille har det navnet han har, men hadde vi bestemt oss for et annet navn så hadde nok det navnet vært like naturlig nå et drøyt år senere.

Jeg kjenner faktisk ingen som ikke passer til navnet sitt ... derfor mener jeg at det å se barnet for meg er til liten eller ingen hjelp.

Det er jo ikke lenge de ser ut som da de var små, og en baby født med lyse englelokker (som da kler et "jålete" navn som Chrisander eller Julian) kan vokse opp til å bli en stor, kraftig, mørkhåret hardrocker som definitivt hadde kledd navnet Loke myyye bedre.

Det er så lite man kan si utifra hvordan en baby ser ut når den er nyfødt, derfor mener jeg at man kjenner barnet like godt etter 9 mnd i magen som etter 9 mnd pluss to uker utenfor ...

Skrevet

Mange vil jo kanskje "se an barnet", men er jo alltid koselig når man kan tiltale barnet ved navn, spesielt om man begge liker navnet godt :-) Synes det er lenge å vente ett halvt år, men som nevnt, noen ganger tar det tid å finne det passende navnet :-)

Skrevet

Jeg har begge gangene hatt navnene klare flere mnd før terminen. Det har vært naturlig for meg, at jeg da har ventet akkurat disse barna.

Men jeg skjønner jo at man er forskjellige. Søskenbarnet mitt ventet flere uker med å bestemme seg.

Skrevet

Vi hadde to alternativer da snuppa ble født, og det ene passet bare ikke på den babyen som kom ut. Synes også det er rart å bestemme navn (sånn helt sikkert) før babyen er født.

Skrevet

Vi hadde navnet klart til eldste ca 3 år før hun ble født ;-)

Hvis babyer er navnløse mange uker etter fødsel, blir jeg veldig nysgjerrig på hva den skal hete.

Skrevet

Jeg vet om en som var navnløs i 6 mnd, deretter fikk han et navn, før han byttet navn tre ganger før han var 1.

Det er sært..

Etter tre dager med frustrasjon fikk min yngste navnet sitt

Skrevet

For meg er det rart at man kan la en baby gå ukesvis uten å få navn. Men, alle er forskjellige:) Vi har jentenavn klart, om det skulle skje, men det er vel heller tvilsomt...

Skrevet

Tror at om man har en navn til barnet vil navnet passe nesten uansett fordi man får et forhold på en annen måte til den som er der inne

Skrevet

Folkeregisteret krever navn innen 6 md. Men for meg har det føltes unaturlig etter bare etpar uker, å ikke ha navn til lille??? Jeg mener; babyen er jo en person, et familiemedlem, og da bør en jo hoste opp et navn innen rimelig tid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...