Gå til innhold

skuffa og oppgitt over barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke skrev jeg et innlegg om at sønnen min på 4 ble ertet av eldre gutter i barnehagen. Han er veldig sensitiv og tok dette hardt innpå seg. Jeg fulgte magefølelsen, og råd her inne, og tok umiddelbart kontakt med barnehagen, og bad om at de tok dette alvorlig. Det gjorde de også og jeg dro ned på møte der på torsdag.

Da kunne både leder og en av de ansatte bekrefte at de flere ganger hadde oppfattet gutten min som "direkte livredd" for en av disse guttene. HVORFOR har de ikke fortalt dette til meg?

Lederen er ny nå i sommer, og har store sko å fylle etter forrige leder. Men hun er meget sympatisk og virker som om hun kan det hun driver med. Likevell synes jeg det er mye rot. Nå avtalte vi at de skulle følge ekstra godt med gutten min og de som erter ham, men idag kom han nok engang hjem og fortalte at denne gutten hadde vært på ham. Jeg observerte i barnehagen imårrest da jeg leverte ham, at en av de store guttene løp bort til "bølla" og sa " Nå har X kommet!!!" Og jeg tror IKKE det var fordi de gledet seg til å leke med ham! Jeg blir så kraftig provosert at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Ledern fortalte at det er flere unger i barnehagen som er redd denne "bølla" og hans allierte. Men jeg krever likevell at MITT barn er trygt, og jeg mener at de kan ikke jobbe hardt nok for å få det til. Synes ikke dere hun burde tilbudt seg å snakke med foreldrene til denne gutten eventuelt? Eller legge opp en annen plan? Alt som ble avtalt var at jeg skulle komme tidligere i barnehagen med gutten min, og at de skulle følge ekstra godt med.

På slutten av møtet spurte jeg om det var mulig for meg å ta med eplejuice til ham, siden han er laktoseintolerant. Ja det gikk helt i orden, det var flere som drakk juice i barnehagen. Så lenge det ikke var saft så, for de hadde "sukkerfri" barnehage. Så idag da jeg hadde med juice var gutten min så glad, og jeg gav den til ledern for at hun skulle sette den i kjøleskapet. Etter barnehagen forteller gutten min at nei, den fikk han ikke drikke.... Ærlig talt hva er det de holder på med der borte? Er det bare jeg som er vanskelig her eller? Har aldri vært det før, men nå begynner jeg å bli mektig lei. Var aldri noen problemer før de byttet avdelingsleder, selv om altså hun som er nå er helt grei. Alt er jo bare styr der oppe. Klær forsvinner og henger overalt. Nei det er bare tøys synes jeg. Men så vil jeg gjerne ha synspunkter da, for det kan jo hende jeg bare er så irritert over det 1 problemet at alt bare baller på seg... Er oppriktig frustrert over den ertingen og har en klump i halsen hver gang jeg leverer gutten min. Tenker at han gruer seg og at han ikke har det bra. Og jeg stoler seriøst ikke på de i barnehagen nå, da de ikke fortalte meg at de flere ganger har observert at han er "livredd" og gjemmer seg!

Hilsen frustrert mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt totalt uakseptabelt. du må gå til kommunen, der de sikkert har en eller annen forvaltinings enhet for dette, råd og utvalg. krev at barnehagen får råd og veiledning om hvordan de skal håndtere gruppa fra ppt.

allier deg også med andre oreldre, snus litt rundt, vhem andre er offerene. dette går jo ikke an. det er ikek engang skolealder på disse små drittungene, hvor får de det fra? er det fra foreldrene? det er jo bare tragisk!

Skrevet

jeg kjenner meg utrolig godt igjen i hva du skriver om "bøllene" i bhg.. jobber selv i bhg og vi har akkurat samme problemet..

jeg er helt sikker på at de gjør så godt de kan i bhg med å rette opp i problemet..

i bhg vår så har vi tatt det opp med foreldrene til barna som erter andre barn. foreldrene er nødt til å snakke med barna sine hjemme om dette.

når dette er gjort så finner barna seg et annet "bytte" så er det på`n igjen med foreldresamtaler..

vi følger oxo nøye med disse guttene som erter andre barn men barn er desverre VELDIG utspekulerte og vet når de skal gjøre dette uten at vi faktisk kan se dette..

vi har oxo små grupper på 2-4 barn som er sammen i et lite rom med en voksen. der spiller vi eller leser eller noe annet barna vil.. da tar vi med den som blir ertet og de som erter.. bare for at de skal få et annet syn på hverandre.

jeg skjønner godt hvor lei deg og hvor forbanna du kan bli på vegne av din sønn.. jeg hadde forlangt at de ansatte i bhg satte seg ned med foreldrene til "bøllene" og fortalte de hva barna deres gjorde i bhg med de andre barna..

dette med juicen hadde jeg tatt opp i morgen. har de lovt deg at sønnen din kan få juice i bhg så må de vær så god og stå for det de har sagt og gi gutten din juicen.. legg den ned i matboksen om det er plass så det faktisk er UMULIG for de ansatte å unngå å se den..

Skrevet

Grunnen til at de ikke sier noe om den andre gutten er nok personvern. De har nok en plan rundt ham. Jeg synes ikke du sier noe i forhold til det som er veldig kritikkverdig, synes det virker som om barnehagen tar det seriøst, men slikt løser seg ikke over natten. De skulle nok sagt noeo at guten din var redd, men det er jo mulig at det ikke har vært så alvorlig som det høres ut når en bruker ordet livredd?

Det med eplejuicen er en bagatell, den er nok bare blitt glemt. Kanskje den som tok imot juicen hadde pause da de spiste og de andre ikke hadde sett den? Synes det var en unødvendig ting å irritere seg over.

Klær kan forsvinne i en barnehage, husk at det er barn der som flytter på ting. Så lenge det er merket med navn, er min erfaring at det dukker opp igjen.

Synes oppriktig synd i deg og gutten din, men lær deg å skille det som er viktig fra bagateller.

Skrevet

Jo, det skal jeg prøve, men kjenner likevell at jeg er misfornøyd på gutten min sine vegne.

Dette med juicen ja: Vi tok den opp av sekken, og jeg GAV den til lederen(sammen med matpakken) og hun sa: Dette er lunsjen din idag, da skal vi gå å legge den i kjøleskapet.

Følgende hadde de sagt i følge min sønn i lunsjen: " Vi drikker ikke saft i barnehagen. Vi er ikke hjemme nå"...

Snedige greier.

Ja jeg skal ta det opp i morgen den dag.

vil gjerne ha flere synspunkter da, på det med ertingen osv :)

Tusen takk for svar. Føler meg ganske så rådvill. Er en veldig ny situasjon for oss.

Skrevet

det med at du er misfornøyd på gutten din sine vegne, det merker han veldig godt uansett om du ikke tror det.. han er ikke helt fornøyd før mamma er det.. =)

det med juicen er jeg uenig i at er en bagatell.. det er så mye forskjellig tenkning mellom de ansatte i nhg rundt omkring.. noen mener at "nei, vi drikker ikke sånn i bhg" mens andre mener at "selvfølgelig kan de drikke hva de vil"..

det kan nok hende at de faktisk er litt sånn og tenker sånn i bhg til din sønn.. at de ikke helt er samkjørte på det området..

Skrevet

Har ikke så mye råd å komme med,vil bare si at det høres fælt ut,og at jeg skjønner godt at du gruer deg til å levere han i bhg.

Greit at ting ikke kan ordnes på en dag,men det minste du kan forvente fra bhg er vel at barna skal føle seg trygge og ikke være redd?

Lykke til,håper det ordner seg fort for gutten din!

Skrevet

Men har jeg "lov" til å kontakte foreldrene til det/de barna det gjelder, uten at barnehagen har en finger med i spillet? Er usikker. Men det er det jeg har lyst til å gjøre. Vet at foreldrene til denne "bølla" er veldig greie folk. Unge,som oss. Og kjempegreie.

Skrevet

Så lenge det ikke går utover taushetsplikten i barnehagen, så er det vel lov? Så lenge du selv som forelder har observert det.

Skrevet

Jeg synes du kan prøve det så lenge du legger din sønns uttalelser til grunn. Han har ikke taushetsplikt:-)

Barnehagen har en del normer og regler å forholde seg til, så det kan hende de synes det er litt på kanten å formiddle den kontakten.

Jeg har gode erfaringer med forholdet mellom barn i samme alder når foreldrene har engasjert seg privat. Det de gjorde var bla. å finne på sosiale ting hvor den som ble ertet var sammen med ÉN av de andre om gangen. Det er mye vanskeligere å få til barnehagen.

Ped- leder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...