Gå til innhold

Vi er gravide!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Testen viste positivt for 3 dager siden, og vi skal til 1. legetime på torsdag! Jeg har titusenvis av spørsmål, og håper jeg vil finne svar på noen av de sammen med dere andre her inne :)

Hva er vanlig på 1. legetime f.eks ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grattis :-)

Hvor langt har du kommet?

Skrevet

Vi tror vi er rundt 5 uker på vei, men det regner vel legen ut bedre på torsdag :)

Skrevet

Vet ikke hvor mye som blir gjort så tidlig, det vanlige er jo å være litt lenger på vei på første kontroll, men du bør ha med urinprøve og så fyller dere kanskje ut gravid-skjemaet (med mindre legen vil vente med dette til etter uke 12). Dere vil få litt info, bli spurt om du tar folat, får noen brosjyrer osv. Er mulig du vil bli tilbudt en gynekologisk undersøkelse, men ikke sikkert, og så blir det nok tatt en blodprøve. Ellers er det lite som blir gjort på første kontrollen egentlig. Når du passerer uke 16-18 vil det bli rutine og lytte etter hjertelyd, måle magen osv :-)

Skrevet

Har man g.u. på 1 kontroll?

Skrevet

Gratulerer så mye! Jeg har hatt legetime i uke fem begge gangene jeg har vært gravid. Jeg har gjort det fordi jeg har hatt mye å spørre om i tillegg til at jeg er rehsus - og hvis jeg aborterer må jeg ha sprøyte, derfor syns jeg det er greit at legen vet om at jeg er gravid. Har ikke tatt gu på første kontroll fordi det er lite å kjenne. Tror det er mer vanlig rundt 12 uke når livmora er begynt å bli større. Tatt alle blodprøvene på første kontroll, men helsekortet (er ikke kommet så langt enda) ble fikke fyllt ut før på kontrollen i 12 uke. Her er det ikke viktig å søke om fødeplass tidlig, for det finnes bare et alternativ. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...