niania Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Alle sier dette er så stort. Hvor vanlig er det at disse fødslene egentlig ender i hastekeisersnitt og hvorfor gjør de ikke det hos andre? Er det noen indikatorer på at man er for smal eller liten for babyen, f.eks. kroppsform, høyde? Har det noe å si?
engajente Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Kan ikke helt svare deg, det eneste jeg vet er at jeg fødte en gutt på 4040g normalt. Er selv til vanlig 163 cm og 55 kg. så vet ikke helt om det har så mye med mors strl å gjøre
beredt Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Min sønn var 4018 g, fødsel var kjempe kjapp og grei:) Bare noen rifter, kjente det ikke en gang. Jeg er til vanlig 60 kg og 175 cm høy. Tror det har mer med kroppen å gjøre, jordmor sa til meg det var vanlig at høye slanke kvinner hadde enklere og kortere fødsler. Om man ikke har lang rygg bærer man barnet gjerne mer på "utsiden" om du skjønner hva jeg mener.... Da tar det litt lenger tid. Og str på bekken er nok veldig avgjørende:) Tror ikke det har så mye å si om de er 3 eller 4 kg... Hodet er like stort, det er det som kommer først. Det som kommer etter er ikke så ille:) Glatt og varmt og bare sklir ut. Nei, er verst med hodet:) Lykke til, kommer til å gå SÅ BRA!
To gutter og en jente Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 MIn første var nesten 4200g. 37 cm rundt hodet. Fødte raskt (2 timer med rier) og uten problemer. Kun et par pyntesting. Jeg er kun 164 og litt over 50kg så er veldig liten selv. Nummer to var mindre (3400g og 35 cm rundt hodet). Tok lenger tid, men ellers merket jeg lite forskjell på smertene. Eneste forskjell var null sting etterpå. Så 4kg trenger ikke bety komplikasjoner nei.
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 jeg fødte en gutt på 4700 og er 160 høy..fødselen gikk veldig fint syns jeg.har jo ikke noe å sammenligne med:) den tok lang tid da. tok en stund å få han igjennom fødselskanalen, og presset i over en time for å få han ut. men slapp å bruke tang, vakum eller klippes, så jeg var fornøyd:) han satt fast gjennom en ri, så var veldig blå når han kom ut, men etter litt oksygen så var han helt fin. jeg hører at hodet har mest å si med tanke på smerten. han hadde gjennomsnittslig hode str,36 cm, og når hodet var ute så glei resten av kroppen utrolig lett ut. helt merkelig følelse, for all smerte forsvant plutselig..tror komplikasjonene som kan oppstå er at barnet lettere kan sitte fast når det er stort.
Itsrejk Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har ikke svar på spørsmålene dine, men dette er "min historie": Min første var 4930/55 og 38 cm rundt hodet. Han kom ut på normalt vis - men jeg hadde pressrier en time. (6 timer fra første rie til gutten var ute.) Fødselen var igangsatt, og han kom tre dager før termin. Hadde ikke noe form for smertestillende - ikke fordi jeg valgte det sånn, men fordi jeg ble liggende på en "ventestue" uten lystgass (maaange fødsler den natta) og en svær bilulykke sørget for å holde anestesilegene opptatt. Jeg er 167 cm høy. Kanskje ikke ideelt at ungene blir så store - men noen av dem blir nå en gang det. Gutten min har vært veldig lang hele veien, og er det fremdeles, sju år gammel. Han skulle rett og slett være en stor unge, han. Nå er jeg spent på om lillebror blir like stor... Blir godt fulgt opp denne gangen, og skal inn til vekstestimering om et par uker (ca tre uker før termin).
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 min nevø var 5,5 kg og 56 cm lang;) Endte med keisersnitt etter mange mange timer.. de viste ikke at han var så stor... hadde fått beskjed om at hun bare hadde mye fostervann.. magen var GIGA stor..
tanyathe Skrevet 2. desember 2008 #8 Skrevet 2. desember 2008 jeg fikk en gutt på 4850gram og 55cm lang og 37 rundt hodet:) elt normal fødsel.( er 174cm høy)
Fire småtroll Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 Alle mine har vært store, men de er født vaginalt. Første var 4100g og det endte med sugekopp etter nesten to døgn med rier. Andre var 4775g og endte med fastsittende skuldre, han var helt blå da han kom og endte på nyfødtintensiven i tre døgn etter fødselen, men alt gikk bra til slutt. Tredje var 4858g og endte også med fastsittende skuldre, ungene har rett og slett for brede skuldre for mitt bekken og kiler seg fast. Hun måtte brytes løs med makt og var helt livløs da de endelig fikk henne løs. De dro henne så hardt i armen at den er varig skadet, hun kommer alltid til å ha en svak arm med nedsatt funksjon. Nå venter jeg nr fire og denne gangen blir det planlagt keisersnitt. Er jo mange som føder unger på oppmot 5 kilo uten komplikasjoner så jeg vet ikke hva som gjør at noen av oss ikke klarer det. Jeg er 174 cm høy og normalvektig så tror ikke "størrelsen" min ellers er årsaken til at bekkenet mitt er for trangt til ungene jeg produserer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå