Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har snart min, og er litt nervøs for å komme ut i arbeidslivet. Jeg føler meg jo ikke som noen ekspert, de fleste fagene er jo grunnleggende fag i studiet (biologi), sånn at jeg føler meg litt som en nybegynner. Hvordan var det for dere i deres første jobb etter dere fikk bachelorgraden? Fikk dere mye hjelp og innføring, og hadde dere personer rundt dere som kunne hjelpe dere hvis dere hadde små og store spørsmål?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Som førskolelærer gikk jeg rett fra skolen til avdelingslederstilling. Jeg fikk ikke hjelp eller veiledning utover et lederkurs som startet en drøy måned etter jeg begynte. Jeg kan gå til styrer om jeg trenger hjelp, men det er ikke alltid jeg får tak i henne og jeg kan ikke bevege meg for mye bort fra avdelingen. Derfor må jeg løse det meste selv.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Hadde en lederjobb innen restaurantbransjen under studiene. Så hadde litt erfaring før jeg gikk ut i arbeidslivet med endt bachleor, men da i en helt annen bransje. Etter endt bachelorgrad byttet jeg jobb og fikk god opplæring i den. Er vel helt normalt at man ikkje er ekspert med "bare" en batchlor. Er jo først når man kommer uti arbeidslivet den virklige opplæringen begynner. De fleste seriøse firma har gode opplæring opplegg.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har en mastergrad innenfor biologi, molekylær genetikk. Har jobbet i 1.5 år etter studiet, og må bare si at man får masse hjelp når man starter i en ny jobb. Det finnes så mange ulike rutiner, metoder og teori ved de forskjellige arbeidsstedene, så uten innføring hadde man vært ganske lost, og sånn er det for alle! Selv om man har arbeidserfaring fra et annet sted. Ønsker deg lykke til! En annen ting: Hvis du har vurdert å gå videre og få en mastergrad så er det kjempelurt. Det er mange flere jobbmuligheter når man har master innenfor biologi, enn bachelor. Såklart man kan jo jobbe litt med bachelor, og så ta en mastergrad senere da, men for de fleste er det jo lettere å bare fortsette når man allerede er igang og ta en mastergrad også. :-)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Ja, jeg tenker spesielt hvis jeg skal jobbe innen forskning, sitte på et laboratorium og skrive avhandlinger og sånn. Det er veldig skummelt å tenke på at jeg skal ha ansvar for alt alene plutselig, og de prfoessorene og foreleleserne på universitetet virker som typer som krever mye av en...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Å, det var godt å høre!!! Jeg skal ta master i økologi, men har lyst på en søster eller bror til vår lille i mellomtiden, så da må jeg jobbe litt med bachelor først :-)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Hva jobber du med forresten. og var det lett å få jobb?HI
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Jeg er ikke helt ferdig med min bachelor, førskolelærer, men jobber likevel i et vikariat som styrer i en barnehage. Bare 50%, jeg ville ikke mer, da jeg må pendle i denne jobben, og ikke vil være borte fra samboeren hele tiden. Pluss at en sånn jobb er KJEMPESKUMMELT, så det er godt å vite at jeg deler den med noen. Jeg ble tilbudt den jobben selv om jeg ikke hadde søkt, fordi det er mangel på kvalifiserte folk i den bygda, som i tillegg behersker samisk. Og siden det blir så utrolig bra for min del, å ha på CV'en, så angrer jeg ikke et sekund for at jeg takka ja til det. Jeg gikk jo også opp godt over 100.000 i lønn i 100% stilling, så det er bare positive greier.. De visste da på forhånd at jeg er fersk, ikke ferdig og at jeg var kjempenervøs for om jeg skulle takle alle oppgavene som følger en sånn jobb. Men jeg må si at det har gått utrolig bra, og vi får mye skryt, til tross for at ting hangler litt innimellom og er forsinka, rett og slett fordi vi aldri har skrevet årsplaner, mndplaner, søknader osv. før. Når folk på forhånd vet at det kan komme til å hangle, så setter de ikke skyhøye krav. Vi har klart og kjempefint.. Og mitt tips er: ikke vær redd for å stupe uti det, det er utrolig hvor mye man lærer på kort tid! Prøv, prøv og prøv. Du får sikkert hjelp om du står bom fast!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Jeg er også biolog, og holder på med doktorgrad. Hvis du har tenkt til å jobbe med forskning må du ta en mastergrad, til og med de fleste teknikerne på universitetet har stort sett det nå. Man har ikke nok kunnskap til å jobbe selvstendig med bare en bachelorgrad i biologi, og de som ansetter vil nok foretrekke en med mastergrad til de fleste jobber på universitetet. Det er jo noe helt annet med de som har tre-årige profesjonsutdanninger som er mye mer praktisk rettet (førskolelærer, ingeniør osv) enn med en teoretisk utdannelse som biologi. Så jeg tror du gjør lurt i å begynne på masterstudiet med en gang, det er jo gode ordninger for studentforeldre:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Du kommer ikke til å skrive avhandlinger hvis du får en jobb på universitetet, det er det forskerne (dvs phd-studenter, post-doc'er og professorer) som gjør.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #11 Skrevet 1. desember 2008 Jo, kanskje, men vi tenker mest på det økonomiske, er så lei av å ha det trangt... Godt å høre at de ikke krever at jeg skal jobbe helt selvstendig, for jeg føler meg ikke så selvstendig ennå, hehe... Å skrive avhandling var kanskje et dårlig eksempel på oppgaver jeg kommer til å få, men dere med utdannelse innen biologi: hvilke jobber og hvilke oppgaver kan en med bachelor i biologi få da egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå