Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Lar min jente på 1,5år sitte og rote med middagen selv. Har prøvd og få henne til og spise selv men virker ikke helt som intressen er der enda. Så i dag satt jeg lik så greit talerken forran henne så hun fikk sitte og rote med den selv. Brukte jo selvfølgelig fingrene og ikke skjeen.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Synes jeg ikke. Jeg jobber i barnehage og vi har ikke mulighet til å mate alle barna samtidig, da lærer de fort å spise med skje ved å se på hverandre. De blir likevel litt griseri når de liker maten spesielt godt og ikke får maten fort nok i munnen:-)
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Min har spist middag selv siden hun var rundt elleve måneder tror jeg. Nå er hun 1,5 og spiser med gaffel og skje selv. Hun har fått sitte slik å rote med maten og spise med fingrene og leke med bestikket hele tiden og blir stadig flinkere. Det nye nå er at hun gjerne vil ha spisepinner også når vi bruker det, og hun klarer faktisk å skuffe i seg litt ris med dem også
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 vel vi fikk beskjed om at det var bare å sette ungene til matfatet fra de kunne sitte i høy stol, og la de få knepte og grise, tygge litt og ha det i fingrene igjen. det var med på deres læreprosess om hva mat er, hvodan den smaker, og føles og hvordan den spises. fingermat var tingen på vår ehlses stasjon, del opp alt i biter så de kan forsyne seg selv med. og dette gjorde vi nå fra 6-7 måneders alderen i alle fall. skal det være fy? det er jo sånn de spiser. vår et åring spiser alle måltidene sine selv, (bortsett fra suppe og grøt) og har gjort det i lang lang tid. skiver oppdelt i biter, grønnskaer oppdelt i biter, kjøtt og fisk. men vi prøver å styre unna for mye saus.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Det er absolutt ikk fyfy, men bra læring! Jeg har satt maten forran lille siden han var 10- 11 mnd. Mat det var lett for han å spise selv. Først så brukte han bare fingrene, men så ble han intressert i å bruke gaffel. Nå er han 21 mnd. å spiser veldig bra selv med både skje og gaffel =)
birrisj05.02.09 Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Nei, det er ikke fy! Man må jo starte på det nivået man er.. Det er da man lærer! Og litt gris blir det jo uansett, vis meg den ungen som lærer seg å spise uten å grise..
Duracella Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Syns det er fornuftig jeg. De må jo lære, og så er det mye hyggeligere for alle å kunne spise samtidig og konsentere seg om sin egen mat mens den faktisk er varm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå