Gå til innhold

kan man spise hvalkjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer fælt på dette for jeg tenkte ikke på d da jeg i går var på middag hos noen og spiste hvalkjøtt....så tenkte jeg dumt nok...i etterkant...er d noe farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asså...jeg er ikke den som egentlig er den mest hysteriske...jeg spiser salami likosm...jeg trur ikke noe på å være hysterisk,men hval er litt spesiellt da..ikke noe man har i seg hver dag liksom..men dette kjøttet har vært fryst veldig lenge i forkant forresten.

Skrevet

På matportalen står det at du IKKE skal spise hval. Tror det er pga. farlige stoffer og gifter i den. Men dette er jo et dosespørsmål. Tror ikke en gang skader. Men er kanskje noen som spiser en gang i uken og det er jo mye verre. Jeg er heller ikke hysterisk på disse tingene og tror nok du kan ta det med ro.

Skrevet

Tror det var på matportalen.no jeg leste at man ikke bør spise hvalkjøtt pga. muligens kvikksølv innhold. Jeg husker ikke riktig, så du må søke deg fram.

Skrevet

takk for svar=) Spiser aldri til vanlig så da går d sikkert bra...kan ikke gjøre om dette nå da..spiste d jo i går kveld men...tenkte hvis d var så ille at jeg burde dra til legen å sjekke om jeg hadde fått noe pga av at jeg spiste d ...som listeria eller hva d var..men men,har ingen planer om å spise d på leeenge igjen.

Skrevet

Hei!

I motsetning til de noen av de andre som har svart deg så tilhører jeg de som ikke har spist salami. Men når det kommer til hvalkjøtt som de andre riktig påpeker ikke er anbefalt så er jeg enig i konklusjonen om at en gang ikke gir grunn til panikk. Her er det tungmetaller og evt. bequerel som er risikoen. I andre trimester ville i alle fall jeg senket skuldrene hvis maten alt var fortært. Jeg må selv innrømme at jeg har spist viltgryte med reinkjøtt, som heller ikke er anbefalt. Men som utgangspunkt er det viktig at vi vet at dette ikke er anbefalt. Skadene på barn av mødre som har spist kjøtt, bær og sopp i områder av landet med mye bequerel etter Tjernobyl ulykken er ikke ubetydelige. Jeg vil tro tungmetaller som kvikksølv heller ikke er noe å spøke med hvis vi har et kosthold som i sum gir oss for mye av dette under svangerskapet. (Egentlig ikke ellers heller for den saks skyld.)

Men hva enkelttilfeller angår så har jeg i alle fall senket skuldrene godt og vel etter at viltgryten jeg spiste er fordøyd. Bakterierisiko derimot har jeg nulltoleranse mot. Der kan en gang være en gang for mye.

Skrevet

Saken er at jeg har spurt utallelige leger,jordmødre,ærneringsfsiologer om dette med salami..og de fleste sier,hvis datoen er grei og d har vært fryst først,skal det ikkvære noe galt å spise salamien. Det får være grenser for hysteri. Morenmin spiste d mye da hun var gravid og hun har aldri opplved problemer undersvangerskapet. Jeg vil spise d jeg har lyst på og ivertfal salami uten at alle blir helt hysteriske pga dt...hval er noe helt annet synes jeg.Men spist er spist.Men for all del,andre gjør som dem vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...