Nonsense Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Jeg lurer litt på tre ting: 1. Jeg er straks 15 uker på vei, og har nettopp fått brev fra Rikshospitalet: ikke kapasitet, selvsagt... Lurer nå på om jeg skal søke på fødeplass på andre sykehus selv som de foreslår i brevet. Men jeg aner ikke hvordan og hva jeg skal ha med. Noen som vet det? 2. En annen ting: Skal til Spania etter jul og være der tre måneder, og får da ikke dratt til jordmor her i Norge siden de ikke hadde tid på helsestasjonen min før etter jeg har dratt. Gjør det noe å droppe det? 3. Kan man dra på privat 3D-ultralyd istedenfor ordinær ultralyd? Tenker på dette med at jeg reiser til Spania, og kanskje jeg da ikke rekker å dra på ultralyd på sykehuset før det... Har jo ikke fått fødeplass ennå engang...
Linnemy og prinsessen Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Hei! Kan bare hjelpe deg med det første spørsmålet ditt... Jeg opplevde også å ikke få plass ved Rikshospitalet. Da var jeg i uke 17 og ble litt småstresset for å ikke få plass i det hele tatt. Tok en telefon til Ullevål og fikk beskjed om å sende de en søknad med kopi av skjemaet jeg fikk i retur fra Rikshospitalet (helsekortet). Jeg valgte også å søke på Ahus, i tilfelle det skulle være fullt på Ullevål. Heldigvis fikk jeg positivt svar 2 dager etter at jeg søkte
Mia29 Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Hei! Det ser ut til at du har fått svar på første del av spørsmålet ditt. I forhold til Spania oppholdet ditt ville jeg tatt kontakt med fastlegen for å diskuterer hvordan dette bør løses. Dette er jo i perioden hvor rutine ultralyden skal tas. Den er ikke pålagt, men kan være nyttig og brukes jo bla. til å sjekke termin opp mot menstermin. Du skal vel også ha minst en ordinær svangerskapskontroll i denne perioden. Mulig legen din kan si noe om hva du har rett på av hjelp mens du er i Spania. Spania har jo et helsevesen som er vant med utenlandske turister og utenlandske sesongbeboere. Det finnes også et anntall skandinaviske og engelssktalende leger der. Kanskje kan du få kontrol hos en av disse. Mulig legen din kjenner noen. Pass på at du har gyldig europeisk helsetrygdekort før du reiser. Jeg husker ikke om du bestiller dette via NAV eller en av de andre offentlige sidene. Sjekk på nettet. Jeg bestillte mitt på nett sist jeg fornyet. Dette sikrerer bl.a. at du ikke må betale mer enn egenandeler og slikt hvis du må ha helsehjelp når du er der. God tur!
Nonsense Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2008 Takk for svar fra dere to Noen som vet noe mer av det jeg lurer på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå