Gå til innhold

Den eviglange ventetiden!!! Refleksjoner om svangerskapet:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 23 og er luta lei av å være gravid!!

Føles som om jeg har gått gravid en hel evighet! Fant det ut i uke 5.

Teknologien i dag gjør det jo mulig å finne ut av svangerskap så tidlig som allerede ved 4.uke, så det er klart at man går rundt og venter lengere enn man hadde trengt. I 4.uke er det jo ikke en fysisk form en gang, bare en kjemisk reaksjon på hormoner i kroppen, som lar seg vise på en pinne. Ganske rart, men da er vi altså med baby liksom:-P

Mamma fortalte meg at på "hennes tid" (70 tallet) var det ikke sånn hysteri rundt eggløsninger, mensenventing, telling av dager, tissing på pinner osv. Da tok man en test om man ikke hadde hatt mensen på en god stund, og vips så var man gravid i 12.uke liksom. Hehe.

Hun hadde for.eksempel aldri hørt om "tidlig UL" eller MA/SA. Hvis graviditeten endte i en abort, oppfattet mange det bare som en forsinket menstruasjon, de visste ikke engang at de var gravide.

Rart som tidene forandrer seg, og hva som blir normalen i forhold til svangerskap og fødsel...:-)

I dag vet vi om det før det omtrent har blitt til, og vi bekymrer oss deretter for SA, vi tar tidlige UL og lytter til babyen med doppler, unngår spekemat, slutter med kaffe, leser 100 bøker om babyens utvikling. Prosessen er blitt så omfattende og konsumerer så mye mer av oss psykisk så vel som fysisk. Jeg tror vi blir raskere slitne på grunn av nettopp denne laange ventetiden med alt det innebærer. Det ER faktisk andre tider med graviditet enn det har vært. Det psykiske presset er sterkere. Samfunnet krever at vi skal være perfekte foreldre, skole og sosialiseringssystemet er mer innviklet, babyutstyr er ikke lenger trygt hvis det ikke koster mer enn det du har råd til. Vi har mye å leve opp til! Samtidig som hormonene herjer i kroppen og bekkenet løsner!!?? Det er jommen ikke lett:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer på denne gitt kjenner meg veldig igjen:)

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

Veldig enig=) Heldigvis har det gått fortere frem til nå denne gangen enn sist gang, siden jeg er så opptatt med skole og en etåring... sist var jeg jo uten barn og sykemeldt, og satt hjemme og leste graviditetsbøker og bekymra meg hele dagen... =P hadde full kontroll på alt, nå husker jeg ikke når terminen min er engang. 26 eller 28 mai eller noe sånt... får sjekke på helsekortet når jeg kommer på det...=P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...