Gå til innhold

Noen her som ble gravid med spiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og var det hormon eller kobberspiral? Hvor lenge etter at du fikk satt inn spiralen ble du gravid? Hva gjorde legen? Ble spiralen tatt ut? Kan det skade fosteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt - lurer på det samme.

Jeg har kobberspiral og vet at den er litt mindre sikker enn hormonspiral. Det virker som at "alle" har en mor/venninne som har opplevd graviditet med kobberspiral. Men en mulig grunn er nok at kobberspiralen har vært svært mye brukt de siste tiårene. Og med økende antall brukere, øker jo selvsagt graviditetene. Statistisk er det under en kvinne per 100 per år som blir gravide med kobberspiral.

Etterhvert som stadig flere går over på hormonspiral, vil vi nok dessverre høre om brukere som blir gravide på denne også, selv om den statistisk er svært sikker. Bare 0,16 brukere per 100 per år blir gravide på hormonspiral.

Om du blir gravid, oppsøk lege så fort som mulig. Han vil helst prøve å ta ut spiralen fordi en graviditet med spiralen øker faren for spontanabort og tidlig fødsel. En kobberspiral vil ikke øke fare for fosteret, kun øke faren for SA og for tidlig fødsel. Det blir sagt at i de få tilfellene en graviditet har skjedd med hormonspiralen inni moren og barnet er blitt født til normal tid, så har ikke barnet blitt skadet. Men helst skal spiralen tas ut om du blir gravid så slipper du å bekymre deg for SA/tidlig fødsel.

Skrevet

opp!

Kan noen legge ut på skravlesiden bim og dib?

Skrevet

Dyttet samtidig. :)

Går rundt og venter på mensen, har ventet en uke for lenge allerede, men må bare vente et par dager til før jeg kjøper en test. Tanken er "Dette hender jo ikke meg.".

Skrevet

Har du kobber eller hormon? Gyn sa til meg at sist han hadde hatt en gravid pasient med kobberspiral, var for 4 år siden... Så det skjer jo ikke så ofte. Han sa også at kobberspiralene nå for tiden var mye sikrere enn for 15 år siden fordi de nå inneholdt mye mer kobber som gjorde de sikrere. Han sammenlignet den med p-piller når det gjaldt sikkerhet. Men han sa samtidig at hormon var sikrere, men ikke SÅ mye sikrere.

Anonym 22.21

Skrevet

Har kobber. Skulle jo tro at jeg ville være i full panikk, men egentlig føler jo jeg meg også rimelig sikker på at man ikke blir gravid med kobberspiral! Irriterende nok vet jeg at når jeg får mensen nå kommer jeg til å bli temmlig skuffet for at jeg ikke har vært gravid likevel. :)

Skrevet

Hehe. Sånn følte jeg det mellom barn nr 2 og 3 også. Til slutt ble jeg så babysyk at den ble fjernet.

Anonym 22.21

Skrevet

Ble gravid med kobberspiral.

Jeg mistet, men hadde endt opp med å ta abort uansett. Var 17 år og det var en god grunn til at jeg brukte prevansjon.

Legen fjernet spiralen. Det var ikke spesielt behagelig, men ikke avskrekkende.

Skrevet

jeg har nettopp mistet. og jeg har hormonspiral. trodde ikke det var mulig. var sikker på at det var noe i veien med testene jeg tok. men alle bare lo av meg og sa hvor stor sannsynlig er det at 16 tester skal vise falskt positivt. jeg måtte ikke ta ut spiralen, siden jeg mistet ganske kjapt. var vel bare ca 5 uker på vei. skal snart inn å sjekke om spiralen sitter feil.

Skrevet

jeg ble gravid på hormonspiral. hadde hatt den 1,5 år.

Tok den ut da jeg fant det ut (7 uker på vei). Er ikke så fryktelig skadelig da det visstnok finnes folk som har den inne hele svangeskapet. I følge min jordmor.

Legen og jordmor holdt på på ramle i bakken, da dette visstnok er veldig sjeldent.

Jeg kjenner to andre som er blitt gravid på hormonspiral

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...