Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 ....dukke opp og kreve samvær med sønnen sin. Det høres litt feil ut, men det jeg mener er at jeg er redd for at han bare skal ta ham med seg, eller plutselig kreve 50/50...Vi flyttet fra hverandre da jeg var i 4. måned(barnet var planlagt), men han var med på fødselen og kom på besøk med gjevne mellomrom frem til jul i fjor. Etter det har vi ikke sett noe mer til ham. Det er 1 år siden han har sett sønnen sin som nå er halvannet år. Er det noen som har erfaringer? Er det noen som har opplevd å ikke høre fra barnefaren på lang tid og så plutselig har han krevd samvær?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 nei, men jeg ligger noen mnd etter deg i løypa, planlagt barn her også så ombestemte jan seg da jeg var 3 mnd på veg, var innom noen ganger de første to mnd men har nå ikke sett eller hørt noe fra ham på 4 mnd....vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere ting videre..ønsker jo ro og stabilitet rundt barnet, ikke en bf som melder seg ut og inn av barnets liv etter eget forgodtbfinnende til enhver tid..( han førsøkte bruke "samvær" til å kontrolere meg, gikk gjennom min tlf når han var her, fullt "forhør" om hvem jeg snakker med av venner og fam osv, måtte sette foten ned og da var det visst ikke så intr å stikke innom lengre... vet han sier utad at han har ungen hver uke... Juridisk sett kan de jo komme når som helst de neste 17 årene og kreve samvær..men må da gjennom en opptrappings/bli kjennt periode først..vet bare ikke helt hvor moden jeg er for å "stole på ham " i en slik sit at han faktisk kommer for å bli i ungens liv om han skulle ta kontakt eller om han finner det for godt å "ombestemme seg" igjen...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 glemte å si at han etter dagens regelverk aldri får 50/50 da,,, og at et ev samvær må trappes opp, men dette leser du deg greit til i div andre tråder her inne... Min tanke er å kreve en detaljert opptrappingsplan fra fvk om den dagen kommer.. så fohåpentligvis noen utenforståene kan prate nok "fornuft" til ham til at han i det minste overholder en avtale han vet andre også får tilbakemelding på..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 Ja, jeg er helt med på en opptrappingsavtale... Vil jo egentlig at sønnen min skal ha kontakt med pappaen sin, spesielt siden vi har kontakt med søsteren hans som er hos pappaen deres annehver helg. Men som du sier, ønsker jeg ikke en sporadisk kontakt etter hva som måtte passe pappaen hans best... Ser bare for meg at han kan være den typen som plutselig tropper opp på døren her, eller i bhg og sier at han skal ha sønnen sin noen timer eller dager.... Er livredd for at det skal skje... HI
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Ser den,du bør vel gi beskjed til bhg om at du og KUN du skal hente og at om han tar kontakt der så ringer de deg. Dukker ham opp kan du fint nekte ham å ta gutten med seg med en gang, si du ønsker at de skal få et godt forhold og at du vil legge til rette for samvær men for å få til det vil du ha en fast avtale med veilednign fra familievernkontoret først og be HAM bestille time ( tar gjerne litt lengre tid da, om det overhodet blir gjort..) .. er vel det eneste rådet jeg kan komme med..
storebror og lillesøster Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Barnehagen trenger rettslig kjennelse for å nekte far å hente barnet i barnehagen. Det er ikke nok med kun mors ord. Allikevel må selfølgelig far være kjent for barnehagen og han må være mentalt " tilregnelig" ut fra personalets vurdering.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 I barnehagen til vesla er det kun jeg som henter, for at noen andre skal hente må jeg gi skriftlig beskjed dvs fylle ut på et skjema hvor det står informasjon om barnet, om hvem som skal hente. Far står foreløbig ikke på det skjemaet, så han hadde ikke fått tatt med seg datteren vår nei. Gidder ikke å skrive han opp før han i det hele tatt gidder å hente henne i barnehagen, noe han aldri har gjort heller. Så om far her plutselig hadde dukket opp hadde han ikke fått meg seg vesla uten at jeg hadde gitt beskjed om det på forhånd.
storebror og lillesøster Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Det skal du faktisk ikke være for sikker på. Så lenge han kan legitimere seg som far, kan ikke barnehagen holde igjen dattera di. Men det er selvfølgelig naturlig i en slik situasjon (der personalet ikke kjenner far) at personalet hadde tatt kontakt med deg først og fremst, og de måtte også ha visst hans navn slik at de visste det var rett mann...Men som personell i bhg. har vi fått informasjon om at mors ord på at far ikke skal hente (eller omvendt )ikke er nok for å holde barnet igjen. Det må som sagt en juridisk kjennelse til for at personalet skal ha myndighet til det.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Nå har jeg aldri sagt at han ikke får lov til å hente henne da. Men jeg fikk beskjed i barnehagen at dersom noen andre skulle hente henne( i tillegg far) så måtte de ha beskjed om det. Eller så kan jo hvem som helst gi seg ut for å være faren hennes, siden de verken vet hva han heter eller ser ut. Hadde ikke gjort meg noe at han hadde hentet henne, men kjenner jeg datteren min rett hadde hun aldri blitt med han, hvis jeg ikke hadde forbredt henne på at det var han som skulle hente.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Gjelder dette om barnefar ikke har foreldreansvar også? Pappaen til junior sa fra seg sin del av ansvaret frivillig.... Har noen her opplevd å måtte gi ansvar tilbake til far/mor, evt hva skal til? HI
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Når du har forelderansvaret alene kan ikke far hente i bhg uten at de gir deg beskjed, det som skrives over her er fra "barnehageansatt" er bare tull !! Det hun har fått beskjed om er hvor foreldre som har bodd sammen og har felles foreldreansvar og begge kjenner ungen og bhg plutselig nekter den andre å hente...en TOTALT annen situasjon! Om bhg utleverer en unge til en mann hverken de eller bhg kjenner på bakgrunn av at han legitmerer seg som far etter at du på forhånd har varslet om situasjonen og at ungen ikke kjenner faren vil bhg risikere MYE i forhold til videre godkjenning !! ( og ja- jeg jobber bla med godkjenning av bhg..;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå