Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal mene. Å gi rusmisbrukere det de trenger på blå resept vil jo muligens ødelegge narkotikabransjen men... Meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare marginal forskjell på Metadon og Heroin...

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

Jeg syns ihvertfall det er en stor forskjell på å gi metadon på resept og å gi heroin på resept. Metadon er jo et legemiddel som gjør at den narkomane i stor grad kan fungere normalt i samfunnet, og arbeide, tjene penger og ha et tilnærmet normalt liv.

Å skulle gi heroin på resept ser jeg ikke meningen med. Tanken er vel å skape et bedre liv for de narkomane, og de blir ikke mer lykkelige og fungerende av å få det samme dopet de får på gata, men i renere og penere form.

Jeg tror ikke det vil ødelegge narkotikabransjen, fordi det uansett for mange vil ta tid å få denne resepten - fordi det helt sikkert stilles endel krav til dem. Ventelistene for LAR-behandling er jo allerede eviglange. I perioden hvor de venter på å få resepten sin vil de jo uansett kjøpe det på gata, narkotikabransjen opprettholdes og nye brukere rekrutteres.

hvem er det forresten som mener at heroin på resept er et lurt påfunn når vi allerede har legemidler som f.eks metadon?

Skrevet

Det er et megastort poeng at de tungt narkomane da muligens vil bli mindre tvunget til kriminelle handlinger for å finansiere forbruket sitt. Herion får de tak i uansett, så om de får det på apoteket eller kjøper det på gata syns jeg egentlig er klinkende likegydlig. Det er imidlertid et par store problemer med denne løsningen

1: Regjeringen vil måtte kjøpe og "deale" et stoff som etter loven er forbudt - og det skal foregå med skattebetalernes penger. Det er ekstremt mange moralske spørsmål man kan stille her.

2: "Enkel" tilgang på stoff, kan muligens gjøre det vanskeligere å slutte - man sier jo liksom at det er greit at de dyrker problemet sitt når man distribuerer det over disk.

3: Det er muligens feil ende å begynne i. Narkotikaproblemet bør kanskje tas med roten framfor å luke på toppene - altså, pengene bør disponeres til å HINDRE at noen begynner med stoff, eller til oppfølging av dem som faktisk er interessert i å slutte. Å dele ut heroin til tunge misbrukere løser ikke dette problemet - bare det evige problemet til den enkelte misbruker; nemlig hvor skal han/hun skaffe penger til neste skudd.

Så egentlig - nei - jeg syns ikke det er et optimalt forslag.

Skrevet

De har praktisert dette i Sveits noen år. Og Danmark skal visst teste det ut. BH Hansen nevnte dette på nyhetene i dag, men hadde ikke noen klare meninger enda virket det som.

Skrevet

Vel...jeg er usikker på hva det kan føre til, slikt vil og kan altid misbrukes. Men samtidig så kan det løse problemer for mange og minke kriminalitet. POlitiet har jo ikke ressurser til å behandle annet en narko og drap snart...

Skrevet

Jeg kan til en viss grad skjønne hvorfor de tenker i de baner.. Det er jo mange positive sider ved det.. men om man hjelper de narkomane i det lange løp er jeg i tvil om..

Jeg tror det vil være mye positivt som kommer ut av det for oss som ikke er avhengig av narkotiske midlene.., men ikke for de narkomane ..

Jeg kan heller ikke helt skjønne hvordan det skal fungere i praksis.. Altså iforhold til hvem som har krav på resepten.. Mengden?? Når man ikke skal ha resepten lenger..

Første gang jeg leste om det akkurat nå.. Så ikke akkurat satt meg inn i det da.. =)

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

Men hvorfor gi heroin når man har f.eks metadon, som uansett vil gjøre misbrukerne mer fungerende, og sansynligvis gi dem et bedre liv enn å bare fortsette med heroinen?

Greit, å gi heroin kan minske kriminaliteten, men det kan da virkelig metadon også. Jeg syns dette er et veldig dårlig forslag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...