Gå til innhold

Smokk eller tått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen har begynt å suge på tåtten. Det er noe h*n har funnet på selv og h*n koser seg fint med det. Så fikk et vennepar se dette og kunne ikke forstå at vi ville barnet vår så vondt. Det kom jo til å få feil tannstilling og det var mye verre enn smokk - selv om det også var galt. Vi har tidligere prøvd med smokk uten suksess, men kanskje vi skal forsøke igjen. Noe med erfaringer angående tannstilling og med det å få de til å slutte når de blir større? Og hvordan forhindre at babyen putter tommelen i munnen? Er det i det hele tatt mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermoren min var livredd for at jenta vår skulle begynne å sutte på tommelen. Hun gjorde det selv da hun var liten og ettersom tommelen alltid er der var den vanskelig å slutte med... Da hun begynte på skolen og de skulle på klassetur var hun livredd for at tommelen skulle havne i munnen mens hun sov og at noen skulle oppdage dette. Men hun kunne jo ikke akkurat legge den igjen hjemme heller.

Jenta vår var ikke veldig opptatt av smokken i begynnelsen, men tok den litt etterhvert. Svigermor jobbet hvertfall veldig hardt for at hun skulle ta den...;)

Skrevet

Barnet suger neppe på tommelen HELE tannvekstfasen uten stopp?

Er da maaaange som har sutta på totten tidligere, og har aldri hørt at det blir et stort problem med tennene..

Skrevet

oh god.. same problem over here=) hehe.. men vi måtte bare gi oss vi altså. det ble totten som vant. men noen ganger prøver jeg og putte inn smokken å da, men uten hell. hvordan skal dette bli i årene framover det lurer jeg på! huff..

Skrevet

Har selv sutta på totten, så jeg vet hvor vanskelig det er å slutte med det... Den er jo også ganske vanskelig å gjemme, når man skal slutte å totte på dagen, bare når na sover osv.. Men gal tannstilling har jeg ikke fått, så jeg tror nok man må være disponert til det i utgangspunktet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg forsøkt å lære han å ta smokk, det er ofte lettere hvis han først lærer seg å ta flasken (erfarte det med vår baby). Men hvis det absolutt ikke går så er det vel bare å være glad for at babyen har noe å kose seg og roe seg med :-)

Skrevet

Jeg var et tommel barn.. Er like ille for tennene som smokk, men er vanskeligere og slutte med tommel enn det er med en smokk.. Smokken kan man kaste og fjerne, det kan man ikke med en tommel, som oftest bruker man og tommel lengre en man bruker smokk.

Jeg sluttet vel med tommel i 5klasse, mens ei venninne sluttet når hun var 14.

Skrevet

HI her

Takk for innspill - får gjøre en ny innsats med smokken. Babyen tok flaske sist vi forsøkte, men var likevel ikke interessert i smokk. Får krysse fingrene for at smokken er mer interessant denne gangen.

Skrevet

Kan hende du har fått dette tipset før, men...

Vi ville venne jenta vår til smokk og dyppet litt morsmelk på smokken i begynnelsen (hun tok da fint pupp, ikke noe problem der) Tok ikke lang tid før hun fint tok smokken..

Skrevet

Jeg er tottebarn og begge mine døtre er det. Jeg sluttet med den om natten da jeg var nesten 13, eldste datter da hun skulle begynne på skolen og minste har ikke sluttet ennå , men hun er 7 mnd. Jeg snakket med barnehagen om at eldste ikke fikk totte på dagen etter hun var 2 1/2 år, og de sa ifra til henne om de så det. Etterhvert forsvant det mer og mer og vi bestemte sammen at det var stopp på natten når hun begynte på skolen og slik ble det.

I tillegg har jeg og eldste barnet flotte tenner. Jeg var en av de få som ikke trengte regulering. Babyen sine 5 tenner vet vi ikke ennå.

Jeg er mer i mot å trøkke smokken i munnen på de enn at totten kommer naturlig. Men nå er jeg i utgangspunktet i mot smokk.

Skrevet

Jeg sutta på tommelen hele tiden når jeg var liten! Min mor så ikke noe galt med det. Men alle andre hadde total panikk. Jeg har virkelig flotte og rette tenner den dag idag!

Min bror brukte smokk. Han har brukt regulering i maaaaange år for å rette opp skeive tenner..

Vet ikke hva som egentlig er rett.. Men jeg fikk ingen varige men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...