Gå til innhold

Andre som skal bruke egen prest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en prest som er en veldig god venn av familien,han hadde blitt invitert på middag og fest uansett.Han jobber i en annen kommune enn den vi gifter oss i, men han tar seg fri den dagen for å gifte oss i den kirken vi vil.

Når jeg da ringte til menighetskontoret der vi skal gifte oss og sa at vi ønsket en annen prest sa de at det var helt greit men kostnadene måtte vi ta selv til prest og organist.

Presten er jo grei for han gjør det jo gratis, men vi må altså skaffe en organist?

Høres det rart ut??

Og vi får ikke vite kl for vigelsen før i mai en gang, da først er ting på plass sa hun.

Hva med invitasjonene da sier jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pappa er vigselsmann, så han viet oss... Men vi brukte ikke kirke, men annet egnet lokale..

Ble veldig fint, og veldig personlig :)

Skrevet

Hei

Vi skal bruke en prest som jobber i et annet sogn enn det vi skal gifte oss i. Vi måtte da velge en av hans fridager, men det gikk fint. Vi betaler ikke noe for denne presten da han ikke ønsker det. Kirken stiller med organist -vi skulle jo ha giftet oss der og da uansett - så de hadde jo måtte stille med prest og organist og kirketjener uansett. Vi har fått klokkeslett, navnet på organisten og på kirketjeneren allerede (vi gifter oss 09.05.09). Så vi har med andre ord ingen ekstra utgifter med å velge oss en prest fra annet prestegjeld. (vet ikke om det har noe å si - men presten vi har valgt har tidligere vært sogneprest i kirken der vi skal gifte oss - han har konfirmert oss begge to faktisk!!)

Jeg hadde ringt kirkekontoret igjen og sagt at ifra at du er nødt til å få vite klokkeslett nå, da invitasjoner skal sendes ut, fotograf skal bestille, bil m sjafør skal bestilles, frisør skal bestilles ovs. De skal ha satt opp en plan for de neste 6 mnd ift klokkeslett på når kirken er ledig og klokkeslettene de skal ha da. Hvis du fortsatt ikke får noe svar fra kontoret, hadde jeg spurt presten om han kunne vært så grei å ringt de for meg... Bare for å få en avklaring!! (ofte vanskligere å avvise en av deres egne??)

Lykke til

Skrevet

Vår prest har også jobbet i det sognet vi gifter oss, men har har ett dårlig forhold til de.

Virker som de ikke ønsker å ha han der i det heletatt.

Grunnene til at han jobber i et annen sogn nå er pga at han ble presset ut fra jobben sin av de andre.

Syns dette er utrolig synn for han er en fin mann som er veldig godt likt av alle bortsett fra de andre prestene og kirketjenerne.

Vi skunne først også ha en prest fra dette sognet og alt, så vi betilte dato. Men når jeg da sa at vi ville ha vår egen prest fikk jeg reskt beskjed om at de ikke kunne stille med organist.

Blir så sinna!!!!!!!!!!!!

Har bare lyst å ringe å kjefte på de!!!!!! Kanskje jeg skulle gått til avisen med det?!?!

Nei, når er det vel gravidhormonene mine som spirer ;)

Skrevet

Skjønner at du blir sinna da ja. Men som sagt - jeg hadde ringt på nytt! Og forlangt å få vite klokke slettet. De må jo ha en oversikt over når kirka er ledig den dagen - så verre enn det er det ikke. Og vil de ikke gi deg svar så hadde jeg spurt om å få snakka med den personen som er sjefen til den du snakker med på kontoret.. Evt ringt direkte til bispedømme kontoret og bedt de ta tak i det. Og de har en konflikt med presten skal jo ikke gå ut over deg! Gi beskjed til bispekontoret om behandlingen DU får - uten å dra inn konflikten med presten...

Skrevet

ja,har snakket med de igjen. Var ganske oppfyrt da, men klarte å holde meg rolig og hyggelig ;)

Siden dette er et sogn der kirkene er langt fra hverandre (opp til 50min kjøring) kan de ikke bare gi oss ett klokkeslett. Den presten som er på jobb denne dagen må vist få alt samkjørt før andre,som oss, som bare leier kirken må vente pent på plassen vår.

Jeg sa at de kunne jo bare gi meg den første tiden på dagen så var vi ute av veien og ikke i veien for noen.

Men neida, går jo ikke det.

Blir så forbanna!!!!

Snakket også med presten som skal vige oss, han skulle ta seg en tur til uka å snakke med de og høre hva det er som skjer. Han ble også sint, for han mener de burde kunne gi meg ett tidspunkt nå egentlig.

Men han var veldig intresert i å gå til avisen, for han har vist flere saker han vil ha frem i lyset med måten de behandler han på.

Trodde kirken var for alle jeg!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...