Gå til innhold

Sånn heeelt utenfor tema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg er litt hormonell, det skal jeg innrømme... Men det kan da ikke bare være det heller, når det har plaget meg i noen uker nå...

Altså, vi har kjøpt en enebolig med sokkel-leilighet (sokkel og sokkel, fru blom... utleieenheten er bare 14 kvm mindre enn vår). Vi var med en gang sikre på at vi skulle leie ut til et vennepar av oss, som virkelig fortjener den leiligheten! Siden de begge studerer, har vi også valgt å leie ut til spottpris... Vi kunne fått 2500 mer enn vi gjør, det de betaler nå dekker ca. 1/3 av lånet vårt.

Disse har 2 katter. Gjør meg ingenting, vi har to bikkjer, og jeg digger de kattene. De var innkatter før de flyttet hit, og leieboerne sa at dem skulle steriliseres før de ble slippi ut - det var det HVERTFALL ikke noe tvil om. Det hele begynner med at de lar kattene fly i kjelleren... Vel, det er vi som har tingene våre der nede, og jeg vil helst ikke ha katter som flyr rundt der nede (har tross alt sett disse kattene gjøre ganske stor skade på eiernes møbler). Da får jeg høre at de gjør ikke sånt lenger altså.. Vel, jeg vil uansett ikke ha kattene deres i kjelleren min!! Greit nok, jeg gidder ikke stresse med den saken før jeg ser de gjør skade... Dem må jo tross alt være inne til de har blitt sterilisert, ikke sant?

FEIL... For en uke eller to siden begynte de å slippe dem ut... WTF? Dem skulle jo steriliseres først? "Nei, dem løper bare ut uansett, så da lar vi dem heller være litt ute... vi skal jo sterilisere snart". JEG VIL IKKE HA 14 KATTUNGER SOM HERPER DEN SPLITTER NYE LEILIGHETEN!!!! Greit nok med to voksne, steriliserte hukatter - det har jeg sagt ja til... Men to kull med kattunger som ikke er stuerene, og som skal klatre og smake på alt?? Nei takk!!! Og hvis dette skulle skje, så dekker jo ikke den leia de betaler for den slitasjen som disse påfører leiligheten!

Så nå har jeg to katter som enten sitter i kjelleren min eller driver å lurer med seg 3-4 forskjellige hannkatter opp på terassen vår... Jeg er så lei meg at jeg bare vil gråte... Har prøvd å hinte frampå litt (t.o.m. sagt "du skjønner vel at kattunger sliter -veldig- på en leilighet?"), men det virker som om dem bare overhører det, og blir sure på meg. Nå vet jeg pokker ikke hva jeg skal gjøre lenger... Er absolutt ikke noe koselig å være snill og leie ut billig når slike ting skjer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke noe du kan gjøre for å hindre dem rent fysisk i å gå i kjelleren?

Skrevet

Ikke hint, si det rett ut hva du mener.. Sørg for at de forstår hvordan dere vil ha det. Om ikke de kan vise takknemlighet for at dere lar de bo der billig, så bør dere sørge for at de gjør det. Eller flytte om de ikke klarer å vise hensyn.. Det minste de kan gjøre er å betale for evt. skader kattene/huseierne påfører..

Er greit å bli enig om slikt før det skjer. Selv om det skulle være en selvfølge.. Og ja det kan være du er litt hysterisk, fordi det har ikke skjedd noe ennå? Slapp av, kom i julestemning og ta problemene når de evt.kommer..

Hadde vært trist om vennskapet skulle ryke pga kattene deres.

Skrevet

Du kan jo bare ta det fra et dyrevernsmessig ståsted og si at du syns det er uforsvalig med ukastrerte katter nå til dags, og at de tross alt får så billig leie hos deg at de burde kunne klare å skrape frem penger nok til å bare få det gjort. Fertile hokatter vil jo også tiltrekke seg hannkatter. Kan love deg at det er ikke noe særlig midt på sommeren f.eks å ha en haug av hannkatter som markerer ned eiendommen deres, det lukter fryktelig, ihvertfall i varmen... fysj og æsj...

Skrevet

Ojda .ikke moro det der. men en liten "trøst " ang slitasje ol på leiligheten du leier ut....Dersom du må pusse opp osv kan du faktisk få igjen masse på skatten...Kjenner fler som har måtte pusse opp etter leiboere eller som har pusset opp mens leieboerene har bodd der og de har fått skrivd det av på skatten og fått igjen masse penger.. men det er klart det er surt å måtte kaste bort tid på dette da...ps. du kan jo eventuellt trekke det fra depositumet når de flytter....For dere har vel tatt depositum håper jeg.......eller?

Skrevet

Du må nok rett på sak og fortelle.

Dei har jo ikkje sterillisert kattene som avtalt. Sterillisert katt er mykje roligare en ikkje sterillisert. Er det ho katter kommer det mange Hankatter og skal fortelle at jeg er her og. Kor flinke dei er og rettleie kattene til at her er plassen din til og kvesse klørne dine. Vist ikkje kvesser dei klørne alle plasser.

Håper det går bra.

Skrevet

Ikke så lurt å leie ut til venner, tror jeg da. Ofte vanskeligere å si i fra da men det er det du må gjøre. Gi dem klar beskjed.

Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, HI.. :(

Men det er jo ikke sikkert det kommer ørten kattunger?

Finnes p-piller til katter også. Det har vi til vår katt, og det har ikke kommet en eneste unge utav henne, hehe :)

Men ja, du bør si fra til vennene deres at du ikke vil ha kattene dems gående i deres kjeller, og at de bør stå for det de sa før de flyttet inn, om å sterilisere kattene sine..

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...