Gå til innhold

Noen med peiling på adhd her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal adhd barn ha strengere eller slakkere grenser enn barn uten denne diagnosen. Har ei venninne med en gutt med adhd, og han får veldig lite reaksjoner på det han gjør. Moren mener at det ikke er noe poeng i å reagere på alt "småtteri" han gjør galt (svarer henne frekt osv), fordi han gjør ting som er så mye verre, og det er de tingene hun må konsentrere seg om. Han er seks år.

Jeg ville tro at fastere rammer ville hjelpe bedre? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regler trenger de, mer enn andre. MEN det er som denne moren sier; en kan ikke henge seg opp i småting, for da går hele dagene med til korreksjon og kjefting/straff. En må velge sine kamper med omhu, og da taper de små kampene i konkurransen om å bli lagt vekt på:)

Men regler og rutiner er likevel viktig. En må bare se på hvilke regler som er viktigst. Som innetider, TV-tid, måltid(sitte ved bordet, takke for maten osv), påkledning osv. Hvilke en velger å legge vekt på, er alt etter barnet. Det som gjelder for en med ADHD, er ikke sikkert det gjelder for en annen med ADHD.

En ting som hvertfall er viktig, er ROS og MYYYYYE av det.

Vær så snill å ikke legg deg opp i hva den moren gjør. Hun vet nok så uendelig mye mer om sitt barn og sin hverdag, enn du noen gang kommer til å vite:)

Skrevet

PS! Min med ADHD er tenåring i dag:) Så barneårene har vi vært gjennom.

NN 23:30

Skrevet

hmm vanskelig å si. jeg har selv vokst opp med adhd å alt foreldrene mine (skolen eller andre) prøvde å si/irettesette meg prellet av..

jeg mente aldri noe vondt med oppførslelen min, men var pyton uansett..

ble bedre med årene da:)

men gi de kjærlighet, MASSE kjærlighet!!!!

jeg vokste opp i den troen at ingen var glad i meg pga fikk kjeft å irettesettelse hele tiden..

sliter med det enda!!

så skjønner mora om hun velger kampene sne, kan bare ikke kjefte på han om ALT.. han mener ikke noe vondt med det. er bare en måte å få ut følelsene sine på..

Skrevet

Barn med adhd trenger faste rammer og regler som er avtalt på forhånd slik at ting blir forutsigbart.

Man må selvfølgelig si ifra, men ikke henge seg opp i småing, da blir hverdagen tung.

Skrevet

skjønner hva dere sier, men hvis det å plage andre barn (mest verbalt) anses som en småting, hva da?

Skrevet

nei det skal de ikke gjøre!! ingen er fritatt god oppførsel uansett lidelse de må ha..

men ta da barnet bort å si at sånn kan man ikke oppføre seg, å blir det ikke bedre så dra hjem!!

men husk å innformer barnet godt på forhånd!! gjør avtaler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...