Gå til innhold

Spørsmål om hjernerystelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på to år slo seg kraftig i hodet da hun falt fra senga i går. Hun kastet opp 2 ganger. Den første litt etter fallet og deretter på legevakta etter ca 1-1,5 time. Vi ble bedt om å vekke henne annenhver time i natt for å sjekke at hun var bevisst.

Pappan og jeg er uenig i om hun hadde hjernerystelse eller ikke. Jeg mener at hun hadde siden hun reagerte med oppkast (mye), mens han mener hun ikke hadde siden hun ikke besvimte etter fallet...

Hvem har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden hun kastet opp etterpå har hun nok mest sannsynlig hjernerystelse. Trenger ikke å besvime for å for det. Jeg ville nok gjort det de ba dere om på legevakten i dette tilfellet ja. Bedre føre vàr...

Skrevet

Du treng ikkje besvime av hjernerystelse. Trøtthet, kvalme/oppkast og lys(over)følsomhet er symptom.

Var på førstehjelpskurs hos Røde Kors for to veker sidan og dei sa at ungen skal undersøkast av lege ved symptom på hjernerystelse. Ved mild hjernerystelse blir ungen deretter observert heime, og skal vekkast regelmessig for å sjekke bevissthet. Ved kraftig hjernrystelse (veldig dårleg almenntilstand) blei ungar gjerne lagt inn på sjukehus for observasjon og for å utelukke f.eks. blødning.

Skrevet

Hei!

Sønnen min slo hodet kraftig i gulvet for noen uker siden. Tenkte ikke at det kunne bli hjernrystelse av det, men etter ca. 5 timer begynte han å kaste opp. Kastet opp 5 ganger på en time. Vi dro på legevakten son igjen ringte sykehuset. Han ble innlagt på barneavd. for obs. til dagen etter. Ble vekket annen hver time av sykepleier som lyste han i øynene. Man trenger ikke besvime selv om man har fått en hjernrystelse. Hvis barnet besvimer er det gjerne et tegn på at det er mer alvorlig. Det var i hvertfall det legen på sykehuset sa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...