Gjest Sekretøsa Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Jentungen har fått det for seg at ho skal tulle fra jeg sier hun skal i seng, til hun er der. Da alle "vil ikke legge meg, vil ikke pusse, vil ikke ditt, vil ikke datt"... det har hun "vokst" fra seg nå, så hun har heller begynt med å tulle når jeg spør hva slags bok vi skal lese. Kan trekke det ut i det uendelige... Jeg spør flere ganger, men alle bøkene er "kjeeeedelige"... Jeg har 1000 ting å lese på selv til eksamen, så hadde sett at detta ikke tok 1-1 1/2 time... Nå leste jeg (etter mye om og men) en lang bok.. også ville hun at jeg skulle synge også. Spurte hva slags sang, men nei, det visste ho ikke.... så jeg sa ho måtte bestemme seg, igjen! Begynte å syneg for ho, men da holdt ho seg for øra... Ho har en tendens til å skrike og skråle etter at vi har gått ut også, og jeg har sagt at døra får være igjen dersom ho ikke klarer å være stille, men om det først kommer til det skrittet, så er jo himmel å jord i bevegelse! Måtte lukke døra istad fordi ho ikke ga seg, og da slo å sparka ho så hardt i døra at ho fikk vondt... Kjenner jeg er litt matt av hele greiene! Så ligger ho og hyler at jeg MÅ synge for ho, men da mister jeg helt lysta! Nå har ho fått sååå mange kjangser, så jeg har sagt at det ikke blir noe sang i kveld, siden ho har brukt opp muligheten.. men nå hyler ho som en stukken gris, og gir seg faen ikke!!!! Jeg MÅ vel være streng nok å holde igjen på det jeg har sagt nå, og ikke synge??
SuperGlad Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 jeg ville vært konsekvent å holdt det jeg sa, dvs IKKE syng til henne :-)
Gjest Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Høres ut som du lar henne bestemme for mye. Du er sjefen og du kan bestemme hvilken bok og hvilken sang du skal synge.
Gjest Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Stå på, ikke gi deg. Tydelighet, forutsigbarhet osv.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Nja, akkurat det med bok og sang syns jeg hun kan bestemme, og det har gått fint til nå... jeg bestemmer jo "alt" annet her. Men skjønner jo at dette ikke kan avklares I senga... skal ikke synge, men ho vil si unnskyld.. så jeg får vel gå ned og ta imot...
ApriIbaby Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Sånn holder treåringen vår på også. Vi sier klart og tydelig at om 5 minutter skal vi på badet og ta på pysj. Vi ber han gjenta beskjeden. Så setter vi en stoppeklokke på 5 minutter. Når den ringer får han en sjanse til å komme på badet før vi har telt til tre hvis han vil vi skal lese. Han kommer løpende. Så snakker vi rolig til han på badet og sier han skal samarbeide, ikke tøyse og tulle men hjelpetil så kan vi lese på senga når vi er ferdige. Når han så begynner å tulle minner vi han på avtalen en gang. Fortsetter han blir det ingen lesing. Bom basta. Vi legger han da og bare koser og klemmer som vanlig og enser ikke hyl og skrik. Om han ikke har gitt seg etter 2-3 minutter "truer"vi med å lukke døren hans da vi ikke vil høre på dette og minner han om å gjøre som vi sier neste kveld. Dette har kortet ned "prosedyren" og resultert i mange koselige lesestunder. Å være konsekvent er er avgjørende, men gjør tydelige avtaler på forhånd. da lærer de fort
ApriIbaby Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 La henne bestemme bok eller sang, men ikke tillat vingling. det utnytter de for å hale ut tiden frem til "godnatt"
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 Tusen takk Aprilbaby! Jeg vet det jo så godt, men det er vanskelig å ta det steget... Skal begynne fom neste mandag! (for de som lurer, jeg er ikke hjemme i morgen kveld, og hun skal til pappaen på onsdag....Hehe) VET så godt at hun funker bedre da, men jeg vil så gjerne være en myk og god mor da... :S Ingen som sa at denna mammarollen var enkel!
blåbæret Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Hvor gammel er jenta di? Men ville nok ikke sunget uansett... Ofte så gir vi foreldre for mange valg til barna. Istedenfor å si hvilken bok skal jeg lese, så finn fram to bøker og si du kan velge en av disse.
Makko med to små gutter Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 Jeg ville helt klart latt henne vært med på å bestemme hva dere skal synge/lese etc. Men sett på en klokke, og vær klar på at når den ringer er tida ute, og da er det marsj i seng (eller slukke lyset avhening av hvor dere har leggeritualet). Ikke la henne trekke det ut etter det, har klokka ringt har den ringt og da er det slutt....
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. november 2008 #11 Skrevet 30. november 2008 Ikke sant... det er jo det jeg har prøvd. Senest igår. Når det hadde gått 2 min, sa jeg at hun måtte bestemme seg innen jeg talte til 3, ellers ble det ingen lesing. Jeg talte til 3, hun bestemte seg ikke, jeg gikk, og helvette var igang.... Jeg blir så sliten!! MÅ ta tak.....
Sjokoladekaka Skrevet 30. november 2008 #12 Skrevet 30. november 2008 Berre stå på ditt her. Ellers blir det mykje verre i morgon. Og dagen etter og så vidare;) Avtal slikt på førehand; kva bok som skal lesast eller kva sang som skal syngast. Ikkje begge deler. Det kan med fordel gjerast FØR ho er i senga også, for senga er til å sove i, ikkje gjere alt mogeleg anna. Ho styrer deg slik det er no, og ho har nok gjort det i lang tid;)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. november 2008 #13 Skrevet 30. november 2008 jeg er nok langt strengere, om min på 2 tøyser og tuller og ikke vil ditt eller datt, så legger jeg han i senga med klærne på og sier "om du ikke vil rydde, pusse tenner eller oppføre deg, så vil ikke jeg synge sang for deg" da tar det aldri mange minuttene før vi står med tannbørsten pent i munn. jeg syns ikke du skal synge når du har sakt at du ikke skal. du må være til og stole på
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. november 2008 #14 Skrevet 30. november 2008 Jeg har ikke sunget, og hun har sovnet *stolt* Ja, må føre inn noen rutiner ja, atter en gang... Det er jo til det beste for henne, at hun har klare grenser, uansett hvor "ille" jeg måtte syns det er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå