Gå til innhold

Andre med babyer som sover lite? Og våkner ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at jeg har skrevet før, men hva gjør dere som har babyer som sover bare korte intervaller? På dagtid er det jo "greit" med 45 min snutter søvn, men om kvelden vil jeg jo at han skel sove litt tidligere enn 24.00! Han er 4 mnd nå, og med skikkelig lakenskrekk. Skriker som en gal når han skal legges for kvelden. For en uke tilbake gikk det greit med smokken, men nå nekter han å ta den, og klarer ikke finne roen av seg selv. Hvordan skal jeg få ham til å sove videre når han våkner? Han kan jo skrike i timesvis. Har gitt ekstra med mme slik at jeg vet han ikke skal være sulten. Hjelp meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh så godt jeg husker de første 7-8 ukene med lillemann. Da var det full rulle med baluba og sutring frem til halvto på natta. Begynte så med faste rutiner, så tok det noen dager før han skjønte at nå skulle han sove. Nå vet jo ikke jeg om du har faste rutiner, eller hvilke i såfall, men her bades han hver kveld klokka 7, får på pysj, får velling på stua med dempet belysning og lyd, synges for og koses med, og legges ned i våken tilstand i nesten helt mørkt, kjølig rom. Prater da litt med han, koser og masserer leggene (eneste plassen han ikke er kilen).

Vi begynte å utføre rutinene først fra 22.00, så til 21.30, så 21.00 osv osv..Nå bruker han 5-15min på og sovne. Og hold på rutinene hver kveld til de er GODT inn-arbeidet.

Dessuten er han kanskje klar for mer enn melk nå som han er 4mnd.. Kanskje du kan gi ham velling på flaske som siste måltid? Vi bruker Dr.Browns flasker med tutt nr 4 til det formålet..

Lykke til!

Skrevet

Her hadde vi samme problemet og da han var 3 mnd begynte vi med rutiner, bading og velling "på stua med dempet belysning og lyd, synges for og koses med, og legges ned i våken tilstand i nesten helt mørkt, kjølig rom (ja akkurat samme som over). Setter på olebrum lyset/musikken og så sovnet han. Vi begynte med dette i 21 tiden og så korrigerte han det selv til tidligere og tidligere. Nå begynner vi kveldsstell kl. 18.30 men han er som regel ikke trett og klar til å sovne før kl. 20.00. noe som fungerer greit her!

Jeg laget velling av nestle maisgrøt blandet med mm (jeg pumpet før jeg la meg, for å vedlikeholde melkeproduksjonen, og dette fikk han kvelden etter..veldig greit). Brukte i grunn de smukkene jeg hadde, bare klippet/skar til passelig hull ;)

Skrevet

Vår lille har alltid sovet korte intervaller(til å begynne med sov han mindre enn et voksent menneske, så vi var rimelig utkjørt), men etter noen turer hos kiropraktor(han hadde låsning i ryggen og stiv nakke) kom det seg og han sov stadig lengre. Nå er han 4,5 mnd og han sover fint om natten, men korte små-lurer på dag.

Husker ikke helt hvor gammel mini var når vi begynte med faste rutiner men når han ble lagt for natten, la jeg og mannen oss samtidig som han, for vi hadde mega-underskudd på søvn begge to. Derfor var det alltid mørkt og stille i huset når han hadde de lengste søvn-periodene. Da ble han lagt i 23-24 tiden. Da sov han ofte i 5 timer, og så fikk han mat (mme) og som 1-2 timer til. Etterhvert begynnte han gradvis å sove lenger, og vi flyttet leggetiden hans gradvis tidligere. Han sovnet alltid etter å ha fått mat, så da lirket vi han ned i sengen. Ellers måtte vi gå frem og tilbake med ham til han sovnet. Etterhvert ble han så stor og tung at jeg fant ut at sånn kunne set ikke fortsette, så jeg begynte med veldig rigide rutiner: På med pysj, lysslukkings-runde(slukket alle lysene bortsett fra 1, men nå prøver jeg å gradvis venne han til litt flere lys, men slår av lyset i kroken der jeg mater han, så er det lys i resten av stuen), hvisker til han at det er natt og nå skal han sove osv. Snakker normalt til han resten av dagen, så håper han skal oppfatte at hviskingen er et tegn på at vi skal falle til ro. Så får han mat (mme), og jeg smører gummene hans med dentinox før legging for gummene hans plager ham en del. Nå er han våken (men trøtt) når jeg legger ham(og det er jo fint med tanke på tannpuss senere). De første gangene måtte jeg ofte ta ham opp igjen og trøste han og bysse ham, men jeg tok han aldri ut igjen av rommet. Nå er det blitt slik at noen ganger faller han til ro av seg selv, mens andre ganger begynner han å klynke og da går jeg inn og setter meg ved siden av, gir han smokken til han sovner og da tar jeg den vekk. Han sover mye bedre om natten hvis han ikke sover med smokk.Hvis jeg må inn igjen til ham nå tar det som oftest 10-15 min (max 30 min)og da bare sitter jeg der, jeg gjør ingenting, bortsett fra å gi ham smukken når jeg kommer, og tar den igjen når jeg går. Nå legger han seg stort sett rundt kl 19-20 og sover stort sett 11-12 timer.

Vet ikke om du ble så mye klokere av dette, men selv liker jeg å lese andres erfaringer. Hvis jeg skal våge meg på å komme med et forslag ville jeg prøvd å ta ham opp når han våkner (hvis han griner), gitt smukk og bysset ham til han roet seg. Så ville jeg vurdert å legge ham oppi igjen eller evt bysset ham (mens jeg satt, ellers blir det så tungt). Da får han tryggheten av at du er der hele tiden, og det blir forhåpentligvis lettere å legge ham etterhvert. Men ville vært velig konsekvent for å skape mest mulig forutsigbarhet. Hvis du prver en ting en kveld og en annen ting neste kveld kan det fort bli uforutsigbart for babyen. Ville bestemt meg for hvilken "metode" du vil prøve ut, og være konsekvent på det en ukes tid eller så, for å se om det gir resultater.

Lykke til!

Huff...Ble litt lang dette,,, Håper det var verdt å lese....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...