Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vi spise pinnekjøtt?

Evnt. hvorfor ikke??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan vi vel spise... hvorfor kan vi ikke det?

Skrevet

Spis i vei, ingen grunn til å la være:)

Skrevet

Selvfølgelig kan vi spise pinnekjøtt! Er vel lite som er så gjennomkokt : )

Skrevet

det er jo liksom dampet, ikke kokt. men det er jo veldig varmt over en lang tid allikevel.. så håper det stemmer..

Skrevet

Jeg har dilla på pinnekjøtt.Spiste masse under forrige graviditet,og har spist masse nå å.Ingen fare. Spis å kos deg!!

Skrevet

http://www.babyverden.no/templates/Article____70465.aspx

heldigvis trygt!

men noen kan kan være litt opptatt av at det er så salt, noen veninner av meg sier ihvertfall at jeg ikke kan spise det pga av saltet. det er jo bare bullshit- med mindre man har STORE problemer med vann i kroppen. Godt mulig det bare er de to som sier det, men det kan jo hende det er en oppfatning som flere har. isåfall: ikke bry deg =)

Skrevet

Hei!

Jeg skal spise pinnekjøtt. Men pga. sltet kan det være greit å være forsiktig hvis man for eksempel har høyt eller økende blodtrykk.

Når dere sjekker kostholdsråd vil jeg anbefale å sjekke direkte på matportalen.no ikke stol blindt på artikler på barn i magen, babyverden el.l. Min erfaring er at disse ikke alltid er datert og har mangelfulle referanser. Noen råd er faktisk ikke oppdaterte. På matportalen.no finner du også råd om annet enn "gravidemat." For eksempel kan kost for høyt blodtrykk være kjekt å lese om hvis blodtrykket øker eller diabeteskosthold hvis du skulle få svangerskapsdiabetes. Dette finnes det gode råd om på matportalen.

Skrevet

Hvis du er bekymret for temperaturen kan du jo teste med et steketermometer i kjøttet som ikke går ned i vannet. Nå klarer jeg ikke huske hvor jeg leste om temperatur for å drepe f.eks. listeria. Siste jeg så var 80 grader i min 8 min når Finnsbråten sine pølser hadde listeria. Dette kan du spørre om på matportalen.no Men damp i lengre tid under lokk vil gi høy temperatur opp mot kokepunktet. Mange griller pinnekjøttet en liten stund helt mot slutten i stekeovnen. Da er du garantert at det er godt over koketemperatur. (Jeg har planer om å teste denne varianten.)

Skrevet

Takk for gode svar. Vi skal til noen å spise pinnekjøtt skjønner dere. Og da har jeg desverre ikke mulighet til å sjekke tempraturen liksom. Men jeg sendte mail til matportalen og fikk dette til svar :

Hei,

Kostholdsrådene til gravide inneholder ikke advarsel mot pinnekjøtt. Hovedrådet når det gjelder kjøtt, er at gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt.

Mvh,

Red.

Da regner jeg med at det er trygt..

Skrevet

går fint, men vær forsiktig med mengder, er veldig salt. En vennine av meg ble en ballong dagen etter hun hadde spist det når hun var gravid. Eg skal spise, men med måte:)

Skrevet

Hei :)

Jeg trodde vi måtte holde oss unna røkt mat, dermed røkt pinnekjøtt. Men urøkt går bra :). .Stemmer ikke det da??

Skrevet

Ikke farlig med røkt kjøtt i seg selv, det er når kjøttet/ fisken bare er røkt og ikke kokt (eks spekeskinke og røkelaks) at matportalen "advarer".

Så røkt og urøkt pinnekjøtt går bra, sånn gravidmessig (men sånn julemessig er det bare vanlig som går ,her iallfall :o).

Skrevet

Det er vel bare hvis maten ikke varmebehandles at den er "farlig" hvis den er røkt. Tror røkt, så kokt er ok : )

Skrevet

Vet dere hva!!! Det er ikke no vits i å være liveredde for hva man kan spise og ikke spise. Jeg fryser ned spekematen før jeg spiser den, holder meg unna upastorisert ost og kjøtt som ikke er gjennomstekt eller kokt. No problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...