Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har blitt overmannet av kvalmen i dag,er 6+4..

mange ganger på tur opp av soffan for å løpe å spy,men har gått bra så fint.

hva får dere i dere av mat dere som er dårlige?? jeg har vert uggen og spist dårlig hele uken.

i dag har jeg spist en halv appelsin,som bare gjorde alt verre..

1,5 havrekjeks,noen slurker med blå bon aqua og to smågodtebiter..

og nå netopp sånn 6 biter potetgull og litt energidrikk

lurer sånn på hvordan dette skal gå på jobb!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 6+3 og i dag slo kvalmen meg og ut!! har kun spydd en gang men er skikkelig uggen hele tiden...har heldigvis fått i meg litt mat nå, men vi får se hvor lenge jeg klarer å holde på det...

Skrevet

ja,skulle ønske jeg hadde klart å få i meg en litt stor mengde mat nå.. tror absolutt jeg trenger det..

Skrevet

jeg er 6+5, og siste uken var mye kvalme med oppkast morgen og kveld etter måltider,

i går hadde jeg det helt jævlig, jeg kastet opp 3-4 x, og til slutt prøvde jeg min manns ingefær-te: han raspet en liten bit ingefær i en kopp (1/2 teskje) og hælte varmt vann over,

jeg drakk den lunken og det hjalp faktisk litt igår kveld og imorges, men i sted kastet jeg opp på nytt

anbefales....

jeg tror jeg har prøvd nesten alt: sure dropps / godt, citron, grapefrukt, små måltider, kjekks før jeg står opp....

på jobb går det bedre fordi mann har så mye annet å tenke på-!!!!

Skrevet

nå har jeg spist en hel hvetebolle tint i mikroen,spent på om jeg blir verre..

ja alt har gådd bedre på jobb til nå,men ejg er så slapp,får ikke i meg i nerhelten av nok mat or å stå på jobb 8 timer til dagen

Skrevet

da skal jeg til legen kl 14 i dag,har meldt meg ut helt fra omverdenen føles det som,ligger bare på soffan og er dårlig. har klart å få ned ett halvt tørt knekkebrød nå,håper jeg kan holde på det. regner med at legen sykemelder meg i dag og i morgen og gir meg afipran,jeg må jo få noe,sånn at jeg får i meg mat..

skal bli så sykt godt når sambo kommer hjem i løpet av uken!!!

Skrevet

Jeg føler med deg! Dette er min erfaring og folk funker veldig forskjellig. Jeg har hatt hyperemisis gravidiarum/ekstremsvangerskaps kvalme og oppkast i 2 svangerskap. Gravid med nr 3 nå, på laaaaaaangt nær så ille denne gangen. Forskjellen nå og de andre gangene er at jeg ikke spyr like ofte. Det hjelper på energien, men kvalmen er der døgnet rundt. For meg funker det best så lenge jeg er stappamett!! Jeg har absolutt ingen matlyst, det siste jeg har lyst på er mat. MEN jeg "tvangsspiser," spiser mist en gang i timen, så lenge jeg er våken. Nå har jeg klart meg uten å spy på natta, det gjorde jeg ikke i de forrige svangerskapene. Det som funker aller best for meg er altså mat konstant, helst varm mat/middagsmat. Det tungt fordøyelig for magen, og så lenge den har noe å jobbe med er kvalmen mindre. Funker ikke med tørre kjekser og sånne ting. Det kommer rett opp igjen. Ja og så sverger jeg til cola ligth! Døgnet rundt! Vet det ikke er sunt for meg eller babyen, men for å unngå å spy, hva gjør man ikke? Som jordmoren min sa til meg i første svangerskap, uansett hva du får i deg, putt det inn, ikke tenk på hva det er, bare du får i deg noe. Så føler du deg litt bedre, og kan unngå den helt store krisa. :) Som sagt, vi funker forskjellig, men jeg må spise og spise og spise for å ikke være så kvalm at jeg spyr........ går jo an å prøve, jeg syntes det hørtes helt vilt ut å spise når man omtrendt spyr, men det funker.... god bedring til oss alle.

Skrevet

Gå i butikken og kjøp fersk ingefærrot. Ta små tygg av den, eller lag te av den. Den fungerer!!

Lykke til!

Skrevet

Jeg må si meg enig med "2jenter-og-nr3blir?". For meg hjelper det også når jeg passer på å spise hele tiden. Minst 1 gang i timen. Jeg spiser en skive mens jeg fremdeles ligger i sengen om morgenen. Det er det BESTE tipset mitt. Hvis jeg reiser meg opp før jeg har spist, blir dagen pyton. Matlysten er ikke på topp, for å si det sånn, men jeg tvangsspiser.

Skrevet

jeg klarer ikke middagsmat da,hehe.. det er pyton det! :) tørre kjeks er også ille,samt snop,vann+++.. men nå har leg spist to spiralloffskiver med rekeost,og det gikk greit,og blandet farris med eplejus.

mitt bt hadde blitt veldig lavt,var lavt på frdagens kontroll også,men var lavere i dag,og det kombinert med kvalmen gjorde at legen sa jeg måtte ligge og ikke gjøre noe ut uken.. jeg kommer til å bli gal!

jeg har prøvd ingefærkapsler,funket ikke i det hele tatt,skal forsøke md fersk ingefær også.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd ingefærkapsler etter at jeg prøvde det i første svangerskap. Det er det verste jeg har kastet opp noen gang..... uff... for helt hetta ved tanken på det nå også. Det er til og med verre enn tranpiller.... hehe.... Ikken noe særlig å kaste opp det heller altså... ;) Jeg er nødt til å prøve å ha litt humor/tragisk humor oppi det her. Ellers er det bare å legge seg ned og gi opp. Det har jeg ikke tenkt å gjøre denne gangen heller. Legen din er ikke så veldig dum skjønner du. Det hjelper å ligge og slappe av også. TA DET MED RO.... ikke STRESSE, det hjelper også på kvalmen. Vet ikke om fersk ingefær hjelper, det har jeg ikke vågd å prøve meg på, redd for å få det opp i retur også... hehe.... uff... men si fra dersom det funker for deg. Så kanskje jeg våger prøve jeg også. :)

Skrevet

Jeg er ikke kvalm i det hele tatt... Men jeg leste et innlegg om kvalme, og der sto det at Anti histaminer kan hjelpe. Jeg går fast på Allergitabletter, så jeg lurer på om det er det som har hjulpet meg...

Det er i hvert fall verdt å prøve, men be legen om å få Polaramin eller tilsvarende, da virkningene av de nye allergi tablettene ikke er helt kjent for gravide ennå...

Skrevet

ny dag nye muligheter..

har heldigvis sovet ganske bra i natt.

før jeg bevegde meg opp i sittende stilling spiste jeg et kvart eple og en ritz kjeks. brukte sikkert 30min på det.

nå sitter/liger jeg på soffan og kvalmen kommer rullende.

ja,legen min har sikkert rett,jeg må nok bare ligge her og prøve å se på det som en liten ferie!??? :)

jeg har og så lyst til å rydde ogshine hus,til min samboer kommer hjem til helgen,men et kan jeg bare glemme..kjpt at sambo må komme hjem til rot og støv

Skrevet

da var det en ny dag.. i dag spiste jeg på senga,brukte 30 min på ett kvart eple og en ritz. er ganske så uggen og dårlig,men har ikke kastet opp enda idag,hurraa!!

ja,jeg må nok bare høre på legen,og ligge strak ut denne uka,satser på at jeg skal komme meg 50% på jobb fra mandag,må allefall prøve meg noen dager. greit at de på jobb også ser at jeg prøver,og ser at jeg er DÅRLIG.

nå burde jeg ha beg. å shine hus,til sambo kommer hjem,men har ikke sjangs,synes det er så kjipt at han skal komme hjem til støv..

Skrevet

Jeg føler meg deg... Jeg er 10+2 i dag, og sliter veldig med kvalme. Var først 50 % sykemeldt, men har nå blitt 100 %. Jeg har det værst om morgenen, men ofte på ettermiddag/kveld dersom jeg ikke spiser.

Ting som funker for meg mot kvalmen:

- Biola

- Tyrkis Pepper/annen sterk drops

- Gul saft

- Salt potetgull/saltstenger

- Sjokomelk (faktisk)

- Ferskt brød med leverpostei

Mattips som har fungert for andre mot kvalme

Gulrot

Sjokomelk

Søte kjeks - Kornmo kjeks, Marie kjeks, Bixit

Salte kjeks - Ritzjkjeks

Lakris/Salmiak - Tyrkisk Pepper,IFA

Salt potetgull - French Fries, Saltstenger

Epler

Farris og eplemost

Kavring

Mandler

Te med lite sukker

Te med sitron

Spiseskje med sitron

Vaniljeis

Iste

Cola

Farris

Appelsiner

Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet)

Skorper m litt smør

Havregrynsgrøt

Skrevet

Heisann

Vet hvordan du har det. Jeg sliter og med kvalme. Er 10+2 i dag. Var først 50 % sykemeldt, men har nå blitt 100 %. Hos meg er det værst på morgenen og om ettermiddag/kveld dersom jeg ikke spiser.

TIng som hjelper mot min kvalme:

- Biola m/bringebærsmak

- Gul saft

- Tyrkis pepper (eller annen sterk drops/lakris)

- Saltstenger eller salt potetgull

- Sjokomelk (faktisk)

Gulrot

Sjokomelk

Salte kjeks - Ritzjkjeks

Epler

Farris og eplemost

Kavring

Mandler

Te med lite sukker

Te med sitron

Spiseskje med sitron

Vaniljeis

Iste

Cola

Farris

Appelsiner

Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet)

Skorper m litt smør

Havregrynsgrøt

Skrevet

Heisann

Vet hvordan du har det. Jeg sliter og med kvalme. Er 10+2 i dag. Var først 50 % sykemeldt, men har nå blitt 100 %. Hos meg er det værst på morgenen og om ettermiddag/kveld dersom jeg ikke spiser.

TIng som hjelper mot min kvalme:

- Biola m/bringebærsmak

- Gul saft

- Tyrkis pepper (eller annen sterk drops/lakris)

- Saltstenger eller salt potetgull

- Sjokomelk (faktisk)

Gulrot

Sjokomelk

Salte kjeks - Ritzjkjeks

Epler

Farris og eplemost

Kavring

Mandler

Te med lite sukker

Te med sitron

Spiseskje med sitron

Vaniljeis

Iste

Cola

Farris

Appelsiner

Skorper m litt smør

Havregrynsgrøt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...