lioness* Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Jeg er bare på en liten visitt fra 1. trimester. Det er kanskje litt tidlig å planlegge fødselen så veldig, men jeg har jo hørt at det er stappfullt på fødeavdelingene her i Oslo, og at man må søke om plass veldig tidlig om man skal komme med der man ønsker. Hvor skal dere føde, og hvorfor? Og hvor tidlig mener dere at jeg bør søke om plass? Jeg vet at det er sykehushotell på Ullevål, men synes Riksen også er veldig ok (har blitt utredet der for barnløshet før vi nå er blitt gravide, veldig positive erfaringer med den delen av sykehuset i hvert fall). Blir ikke termin før i juli riktignok, men lurer på om jeg bør bestille legetime om noen uker så jeg kan få søkt ila. første trimester? Er ca 6 uker nå. Håper dere har noen anbefalinger å komme med!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Jeg vil absolutt anbefale Rikshospitalet for førstegangsfødende. De har ikke sykehushotell, men du får utrolig bra oppfølging på barselavdelingen, både av jordmor og barnepleier. Veldig bra med tanke på ammingen, og jeg satte veldig pris på det. Fine tomannsrom med eget bad. Jeg synes også det er betryggende at landets flinkeste barneleger jobber vegg i vegg! Var også fornøyd med fødeavdelingen, flink jordmor og alle fasiliteter (badekar etc) pluss et eget "ABC" rom for "naturlig" fødsel (dvs. ekstra fint med fint badekar etc, men uten lystgasstilkobling). Søsteren min fødte på Ullevål og lå på hotell, og hun synes det var vanskelig å få hjelp der. Men det er sikkert forskjellige opplevelser. Skjer det et eller annet så du ikke kan ligge på hotellet på Ullevål, er det en utrolig kjip barselavd. der (har jeg hørt).
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Forresten - hvis du vil søke Riksen, kan du bare ringe i morgen og spørre om du kan få plass. Hvis du venter til første legetiime kan det hende det er fullt....
MrsMoo Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Rikshospitalet!!! Dr. Novacovic på føden er FANTASTISK!!! Det er forresten alle jm samt barnepleierne! Jeg skal tilbake på Riksen om en uke for å få nr. 2. Og er VELDIG glad for at jeg fikk plass der igjen!
beniboy Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Rikshospitalet!Har fått nr 1.der,ble innlagt pga svangerskapskforgifting,ble utrulig godt tatt vare på både jeg,mannen og bebyen!Personalet både på barsel og føden er helt fantastisk! Ble litt dramatikk rundt fødselen,men vi følte oss trygge helle veien! Nå skal jeg snart få nr 2 og har heldigvis fått plass der igjen. Men,søk tidlig ,det er veldig trangt om plasser.Har selv ansatt ved RH så er prioritert,men to av mine koleger fikk ikke plass da de ikke søkte tidelig nok.Lykke til!
lioness* Skrevet 30. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2008 Strålende! Da går jeg for Riksen, siden magefølelsen min stemmer så godt med deres tidligere erfaringer med fødsler der. Er det virkelig sant at jeg bare kan ringe og be om plass, at ikke legen min må søke på mine vegne? Det er jo supert. Takk for informative tilbakemeldinger. Hører veldig mange gjerne til ha UIlevål pga hotellet, men jeg heller vel mer til å være på barselavdeling, og få hjelpen og assistansen litt nærmere. Pappaen kan vel klare seg alene i sengen hjemme et par netter, og komme på dagtid Gleder meg masse allerede, selv om det er langt frem og jeg jo ikke har noen garantier for at alt går som det skal frem til da. Krysser fingrene for en fin baby i sommer Masse lykke til med de litt mer nærstående fødslene deres!
barbara Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Kom hjem fra Ullevål med datteren min i går:-) Ble igangsatt så lå der fra mandag til lørdag, på hhv fødeavdelingen en natt, barsel to netter, og hotellet to netter (ble så lenge pga akuttkeisersnitt, noe jeg opplevde som helt udramatisk forresten, takket være fantastisk støtte og fortløpende informasjon av jordmor, leger og operasjonsteam). Jeg syntes alle tre avdelingene fungerte kjempebra! Veldig god hjelp, og veldig "riktig" lagt opp etter hvilket behov man har som pasient. Lå på tremannsrom med andre som var igangsatt første natta og ble godt tatt vare på av jordmødrene der. Lå på tomannsrom på barsel de første to nettene etter keisersnittet, og det var utrolig bra. Avdelingen er skjermet for besøk av alle andre enn pappaene, dvs, besøk kan komme til noen sofaer ved heisen bare. Det syntes jeg hørtes stusslig ut da jeg valgte sykehus. Men det er kjempebra siden det bare er tøffe fødsler som havner på barsel. Så man føler seg ikke rar eller teit fordi man ser ut som et vrak og bare går rundt i sykehusskjorta. Man slipper å se alle de freshe friske som nettopp ha født, og man blir veldig godt tatt vare på der også. Man havner på hotellet når man er klar for det, i mitt tilfelle den tredje natta etter fødselen. Jeg var positivt overrasket over hvor mye og hvor god hjelp vi fikk av jordmødrene på hotellet også. Og det er helt fantastisk å bo sammen med pappaen og føle seg som en familie, istedenfor å føle seg som en pasient. Jeg kommer uten tvil til å søke Ullevål igjen.
barbara Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 det jeg prøvde å si om barsel - avdelingen er veldig skjermet, og å bli skjermet og være uforstyrret har man behov for om man havner der, så det føltes godt å vite at ingen "uvedkommende" kunne komme dit. Bare pappaer, eller evt en eneste annen ledsager.
lioness* Skrevet 30. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2008 Takk for info om Ullevål også - og godt å høre at så mange er så fornøyde med fødselsstedet. Jeg føler meg nok trygg uansett hvor jeg havner. Sist, men ikke minst; gratulerer så mye med den lille datteren!!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 Ja, det er bare å ringe Rikshospitalet ang. plass. Jeg gjorde det nå med andremann, og fikk en mailadresse og hvilken informasjon de trengte. 1-2 uker senere fikk jeg brev om plass. Så fint at noen er fornøyd med Ullevål også, det må jo være bra siden mange drar tilbake dit også. Barselavd. på Riksen er også ganske godt skjermet, bare pappaer utenom visittiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå