Gå til innhold

Hvordan forklare det å miste kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen ringer jeg dyrlegen og bestiller avliving av vår hund. Han har over lengre tid vært syk pga hjerte, men medisinene virker ikke lengre og nå har han det såå vondt.

Jeg har også en gutt på snart 4 og han forstår at hunden er syk, men hvordan forklare dette?

Jeg tror ikke på gud så å begynne å snakke om himmel og slikt er uaktuelt.

Men saken er at gutten ser jo bare at hunden hoster en del og vet at han får tabeletter.. Han forstår jo ikke hvorfor han hoster og det finnes jo forskjellig type medisin..

Jeg vil jo ikke at han skal tro at vi er døden nær neste gang vi blir forkjølet her heller..

Noen råd på veien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det beste du gjør er å si som det er at hunden var så syk at den døde. Fortell at hostingen bare var en av de tingene som feilte den, for å hoste er vanligvis ikke farlig.

De forstår ofte bedre enn man skulle tro, så å forsøke med noen bortforklaringer eller fortielser tror jeg ikke er lurt.

Skrevet

Du trenger jo heller ikke å nevne noe om hosten når du snakker med gutten om dette. Bare prøv å forklar enkelt... Hunden er syk,veldig syk. Og når man er veldig gammel og veldig syk,så reiser man sin vei/så dør man/så sovner man og våkner aldri. Vet ikke hvor mye gutten din vet om det å dø,så man må velge sine ord med omhu. Kanksje "så sovner man og våkner ikke igjen" blir for skummelt,og han ikke vil sove... Er vanskelig dette,men prøv å vær så mye åpen og ærlig om det som mulig.

Skrevet

Ja jeg må nok bare fortelle det som det er.. Det har jo alltid vært min holdning til døden også..

ang hostinga så er den ganske ille så han kommenterer det selv hver gang han får et "anfall" og jeg har prøvd å forklare at han er veldig syk. men det er jo noe med å si de rette tingene.. Døden er jo ikke farlig bare trist og jeg vil jo ikke at han skal bli redd for at flere kan dø og bli borte for han heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...