Gå til innhold

HJELP!! ang morkakeinfarkt. trenger desperat svar!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

forrige fødsel endte i styrtblødninger og hastesnitt. legene sa alltid bare morkakeløsning til meg, ikke noe mer enn det.

bestilte komplette journalen min fra sykehuset, og der står det at jeg hadde TO nye infarkt i morkaka. han som opererte meg skrev det. det har jeg aldri visst! er 4 år siden nå..

så dere som kan noe om det her: hva er sjansen for å få infarkt når man har hatt det før? merker man infarktet egentlig? leste ett sted at man ikke behøver og blø. men at ungen kan dø likevel!! har lettere panikk da alle problemene startet i uke 28 sist. og er i uke 28 imorra! hvordan kan de oppdage infarkt på kontroller? skal ha tett oppfølging framover..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hatt infarkter i morkaken i begge de tidligere sv.skapene. 1.gangen gikk jeg 11 dager over termin før jeg fødte og da er det beskrevet at jeg hadde flere infarkter deriblant 2 store. Dette hadde da ingen betydning for barnet mitt som var ei stor, frisk jente, men det var jo et tegn på at morkaken var i ferd med å svikte og at jeg derfor ikke burde fått gå så mye lengre.

Ved 2.mann var jeg veldig oppmerksom på dette og var bekymret for å gå over termin og fikk derfor komme til en grundig undersøkelse i uke 38. Her målte de bl.a.blodgjennomstrømningen i navlestrengen og masse annnet og konkluderte med at alt var fint. 5 dager senere fødte jeg og da var fostervannet sterkt misfarget og det er beskrevet et infarkt i morkaken! Men ungen var frisk og sunn denne gangen også!!

De sa den gangen at slike infarkter var normale på slutten av et svangerskap, da morkaken er "programmert" til å fungere en viss tid. Slike små infarkter var ikke farlige og mor merker ingenting til dem, men det er hvis de blir mange og store at det utgjør en fare for barnet da det ikke får næring. Det vil en først og fremst merke ved at barnet blir roligere i magen.

Tror altså ikke at du trenger bekymre deg så veldig, men snakk med jormor/lege så får du sikkert en ekstra sjekk, om ikke annet enn for å berolige deg:) Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg hadde et lite infarkt i morkaka med nr 1. og er redd det skal gjenta seg med nr 2. Har snakket endel med legen og jordmora mi om dette, og de sier begge to at det er litt hipp som happ hvem som får det... Legen min tok en blodprøve av meg der det ble sjekka om jeg var disponibel for blodpropp, men det er jeg ikke... Jordmor sa også at det kunne være relatert til røyking og dårlig kosthold, men jeg hverken røyker eller spiser veldig usunt... Synes det selv er litt nervepirrende, for nå som jeg bare har igjen 6 uker, tenker jeg mer og mer på det merker jeg... Er jo noe som bare plutselig kan skje liksom... Får prøve å se positivt fremover, og følge litt ekstra med på den lille i magen har jeg funnet ut... Lykke til selv. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...