Gå til innhold

Har gårdeier ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter ett innlegg på kranglesiden, har jeg forstått at jeg ikke kan forvente at de jeg leier hos måker snø bort til døra mi, selv om jeg snart er gravid i niende måned og jeg har ingen til å hjelpe meg.

Nå har gårdsplassen derimot frosset til blankis. De jeg leier hos strør en sti fra hovedhuset bort til garasjen. Men ikke fra garasjen og de 50 metrene bort til porten. (Jeg bor i garasjen). Er det ikke sånn at om jeg ramler på isen og skader meg, så har gårdseier ansvaret?

Kan godt strø jeg om jeg bare hadde hatt grus å strø med.

Jeg har sett på lokal-tv (Tv-adressa) hvor de stadig tar opp at gårdseier har ansvaret for å strø på fortauet utenfor sitt hus. Et kamerateam har til og med fulgt en kontrollør inn til en gårdseier, hvor vedkommende fikk en advarsel og beskjed om at neste gang blir det bot. Riktig nok har jeg ikke tenkt å bøtlegge de jeg leier hos. Men har ikke de ansvaret om folk ramler og skader seg selv om det er inne på privat område?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg langt ifra sikker på dette, men jeg tror den loven du sikter til, gjelder offentlig vei. Hvis veien tilhører gårdeieren privat, tror jeg ikke noen kan pålegge h*n å strø/måke.

Skrevet

PS. Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt gårdeieren, eller noen andre, om hjelp. Kanskje mot litt betaling?

Skrevet

Hei!

For et par år siden var det en dame inne i Oslo som ble drept da det falt is fra et tak da hun gikk forbi. Da ble Gårdseier dømt, for det var hans ansvar å sikkre huset. vet også at mine besteforeldre som bodde i rekkehus med offentlig fortau utenfor hagen deres var pliktig til å strø utenfor, så jeg er rimelig sikker på at han du leier hos er pliktig til å sikkre området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...